Te veel longeren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anniekasaur

Te veel longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 11:25

Hoi hoi.

Ik heb besloten om eerst wat kilo's af te vallen voor ik weer mag rijden op mijn pony. Maar nu was mijn plan om haar ondertussen te longeren, maar is dit schadelijk als je dit "te veel" doet? Dus laten we zeggen, 3-4 keer per week?

Zou dus wel gaan over een wat langere periode (plan is ongeveer 2 maand, ligt er net aan hoe snel het gaat).

sorry als het hier verkeerd staat of als dit al eens is gevraagd

Yenni

Re: Te veel longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:29

Naar mijn weten is daar niets fout aan.. :) goed dat je aan je paard denkt ipv aan jezelf. Succes met het afvallen!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:31

Goed van je! Teveel zal niet snel het geval zijn, met goede bodem en grote cirkel. Denk ook aan andere dingen die je kunt doen met je paard, zoals wandelen, hardlopen, schriktraining, los springen etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:34

Inderdaad; afwisselen met lekker wandelen en met dubbele lijnen werken? Beide ook nog goed voor de eigen 'lijn'. Succes met afvallen!

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 11:34

Uiteraard zullen we ook verschillende andere dingen doen, maar wil haar wel in training houden zeg maar. (Ze zit nu super in haar spieren).

Los springen en vrijheidsdressuur doen we nu ook tussendoor dus zullen we dan ook er wat meer bij pakken (ook goed voor het afvallen haha alles heen en weer sjouwen en doen :D )

En wandelen wil ik er dan ook wel bij gaan pakken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:34

longeren is prima...niet te lang want het is vrij zwaar.Een kwartier of 20 minuten is goed!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:35

Alleen enkele longe lijkt mij niet zo'n slim idee om dat 3/4 keer in de week te doen. Vaak veel voltes draaien is toch wel een flinke vorm van belasting op de pezen is mij geleerd. Naast de pezen denk ik dat je je paard er ook niet erg blij mee maakt dat hij 3/4 keer per week hetzelfde rondje moet lopen. Dus ik zou zeker gaan denken aan de afwisseling die hierboven is genoemd of met de dubbel long in een rijbak ipv een longeercirkel te gaan werken.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:36

Ligt er aan of je lang of kort longeert, en hoe intensief. Stel je gaat 4 keer per week drie kwartier intensief longeren, dan is dat belanstend voor de pezen ed. omdat het paard op de volte loopt.
Om je paard beweging te geven kun je ook samen fietsen, wandelen, of hardlopen. :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:36

Is je paard braaf buiten? Anders kan je idd wandelen, hardlopen en/of fietsen. Ben je zelf ook in beweging! :D

Wandelen kan ook in de bak, ik doe dat heel af en toe. Aangezien dat nogal saai is. Met het gevolg dat ik het ga combineren met werken op de grond. :')

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 11:39

Ik zal trouwens ook even vermelden hoe ik longeer:

Ik wissel dit af met aan de longe met bijzet (dus op een volte, veel van hand veranderen)
Met de longeerhulp los door de bak van 15 x 20
Bijgezet aan de longe met balkjes
Dubbele longe

Verder als ik longeer, longeer ik niet langer dan 20 minuutjes met hooguit een keer een uitschieter naar een halfuur.

Uit en instappen doen we altijd zonder bijzet en loop ik er naast (dus gaan we door de hele bak heen)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:50

Als het met je paard kan, dan kan je ook gezellig samen fietsen.
Goed voor de conditie van jullie beide :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:57

Aan de hand werken of dubbele lijnen gebruiken en daarbij dan ook gebruik maken van de hele bak. Kan trouwens ook met een enkele lijn. Longeren in een longeerbak zou ik zelf niet te vaak doen. 1 of 2 keer per week max.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:31

Zolang je paard ook rechtdoor oefent af en toe is het prima, maar paard alleen op volte hebben elke week is niet erg fijn..