Ramener Oefening

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FotosbyElles

Ramener Oefening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 15:09

Hallo allemaal.

Na overleg met de Osteopaat heb ik een aantal oefeningen gekregen over hoe ik het beste mijn paard zijn rug kan laten gebruiken.

Aangezien Goliath de neiging heeft om zijn onderhalsspieren te gebruiken waarbij hij zijn rug wegdrukt. Ik heb een aantal filmpjes gekregen die het van een bepaalde hoek laten zien. Toch is mijn vraag hoe ik hem het beste dit kan laten doen.

Eerst natuurlijk vanuit stilstand en daarna in de gangen. ( Maar laten we eerst oefenen in stap ) Ik ben al begonnen met Clickertraining en hij snapt de basis oefeningen. ( Stilstaan. Halt houden, Stap, Draf, Galop, Voetje, Kusje en achteruit ) Aangezien hij over een aantal maanden naar de Training stal gaat om te worden ingereden, is het wel handig als dit er al een beetje inzit.

Bij de " Ramener" train je niet de onderhals spieren, maar de bovenlijn van de hals. Dit zorgt ervoor dat hij zijn schouders losser kan laten en is rand voorwaardelijk voor het loslaten van kaken en rug. Dit is van belang voor het rijden later. De ramener is een houding die het juiste spiergebruik stimuleert maar zeker ook een prettig gevoel veroorzaakt. Dit komt omdat deze houding in het wild door paarden aangenomen wordt als ze elkaar ontmoeten of interessant vinden. Bij deze houding komen gelukshormonen vrij. Dubbel goed daarom om te doen.

Dus als iemand mij kan helpen, of andere leuke oefeningen heeft die een soort gelijk effect hebben, hoor ik het graag.

( Hieronder een link die bij de mail zat toegevoegd )
https://www.youtube.com/watch?v=W2uqUJqxvwM