[AR] Oriënteren voor overstap naar kleiner, 2 a's of 1 b of c?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

Oriënteren voor overstap naar kleiner, 2 a's of 1 b of c?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 22:07

Omdat onze Haflinger( e-pony) een jaartje ouder word en ook last van allergie heeft en daar door ook benauwd is, zijn we aan t oriënteren om iets anders naast hem te nemen.

En omdat ik zelf ook last van reuma op mijn spieren en pezen heb, denk ik er over de overstap naar wat kleiners maken. Ik heb al een paar jaar met een tweespan mini's gereden, daar hebben mijn kinderen ook mee leren mennen,maar deze heb ik verkocht, was een super leuk span, maar voor het echte werk vond ik ze toch wat te klein.

Wel waren ze qua kracht ( zwaarte leidsels,tuig en qua terug nemen) veel beter passend bij mij.
Ik rij graag dressuur, dan heb ik er het liefst 1 voor de wagen.
Maar we rijden ook graag een marathon wedstrijd en dan vind ik het leuker als ze met zijn tweeën zijn, heb ook het idee dat ze dan feller zijn samen in de strijd.en t geeft wat meer power gevoel

Tweespan a-tjes kost in verhouding meer, spullen,ijzers,entingen enz,alles dubbel natuurlijk
Maar zouden we met 1 b of c pony (125-130)nog een beetje leuk mee kunnen komen in de marathon?
Wie rijd er nog meer met die maat pony enkelspan marathon?

Wat zouden jullie kiezen en waarom?

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 23:11

nijland schreef:
Omdat onze Haflinger( e-pony) een jaartje ouder word en ook last van allergie heeft en daar door ook benauwd is, zijn we aan t oriënteren om iets anders naast hem te nemen.

En omdat ik zelf ook last van reuma op mijn spieren en pezen heb, denk ik er over de overstap naar wat kleiners maken. Ik heb al een paar jaar met een tweespan mini's gereden, daar hebben mijn kinderen ook mee leren mennen,maar deze heb ik verkocht, was een super leuk span, maar voor het echte werk vond ik ze toch wat te klein.

Wel waren ze qua kracht ( zwaarte leidsels,tuig en qua terug nemen) veel beter passend bij mij.
Ik rij graag dressuur, dan heb ik er het liefst 1 voor de wagen.
Maar we rijden ook graag een marathon wedstrijd en dan vind ik het leuker als ze met zijn tweeën zijn, heb ook het idee dat ze dan feller zijn samen in de strijd.en t geeft wat meer power gevoel

Tweespan a-tjes kost in verhouding meer, spullen,ijzers,entingen enz,alles dubbel natuurlijk
Maar zouden we met 1 b of c pony (125-130)nog een beetje leuk mee kunnen komen in de marathon?
Wie rijd er nog meer met die maat pony enkelspan marathon?

Wat zouden jullie kiezen en waarom?

Met twee a-tjes bedoel ik Welsh a pony's 115-120

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:28

Ik rijd met een Welsh C pony (ongeveer 1,33 hoog) sgmw in de klasse 2. Bij ons is de dressuur nog het
zwakste onderdeel maar in de marathon kunnen we goed meekomen. Reed hiervoor met een Welsh A van 1,21 maar kan toch merken dan de C het beter aan kan in zijn eentje.

Afbeelding

nijland

Re: Oriënteren voor overstap naar kleiner, 2 a's of 1 b of c?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 22:32

Verder niemand advies/ervaringen??

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:20

Ik rij nu enkelspan grote A pony (welsh van 1.15) en heb er net een jaarling Welsh C bijgekocht omdat ik toch een maatje groter wil, en ik wil geen tweespan rijden..

Ik vind mijn Welsh A nu wel echt te klein om echt mee te knallen. Dressuur gaat wel, maar ideaal voor marathons lijkt het me niet. Alhoewel je het toch soms ziet hoor, zo'n kleintje in de marathon. Maar ik heb het idee dat ze het dan puur op karakter moeten lopen.

Airjibe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:33

Als je voor 1 pony gaat zou ik een d-pony leuker vinden! En anders een c :) Maar een tweespan is wel gewoon het gaafst. Een tweespan heeft een heel andere uitstraling dan een enkelspan en je hoeft vaak niet zo vroeg te beginnen op wedstrijden :P

Maar zonder dollen: Afhankelijk van het type pony denk ik dat je prima mee kan komen met een B/C'tje. Bijvoorbeeld stevige welsh pony's of connemaras hebben behoorlijk wat power en zijn vaak ook nog wendbaar! Hoe ging het met je haflinger?

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 07:46

Uiteindelijk toch een d erbij gekocht :)