Bijzet touwtjes, wie gebruikt ze?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel123

Bijzet touwtjes, wie gebruikt ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 21:59

Hallo,

Ik vroeg mij af wie er allemaal met bijzet touwtjes longeert en wat je er mee kan berijken. Nu longeer ik alleen nog los, maar ik wil ook graag eens iets anders proberen.

Ik zou graag ervaringen met bijzet touwtjes willen horen en wat er mee berijkt is.

JenW

Re: Bijzet touwtjes, wie gebruikt ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:08

Ik longeer wel eens met touwtjes, en dan vooral de lage instelling. Vind het fijn werken om de paarden lekker over de rug te laten lopen. ;)

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:44

Ik werk er nooit mee. Heb ook nooit bijzet of iets dergelijks.

JillNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:46

Ik longeer eigenlijk ook altijd los

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:57

Ik vind bijzetteugels fijner omdat het gewicht ook een klein beetje meewerkt in het neusje omlaag en eruit krijgen. Mijn ervaring is dat touwtjes snel te strak worden gezet. Die neiging heb ik zelf ook. De paarden kunnen er niet lekker naar de aanleuning strekken zeg maar.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:01

Ik longeer regelmatig met touwtjes, op verschillende manieren. Van het laagste oog aan het schoftje door het bit en dan aan de ringetjes tussen de benen of weer terug naar de gesp van de singel.

Liefst gebruik ik de dubbele longe. Met mijn handen kan ik net wat prettiger werken en heb je er wat meer gevoel bij.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:33

KPet schreef:
Ik vind bijzetteugels fijner omdat het gewicht ook een klein beetje meewerkt in het neusje omlaag en eruit krijgen. Mijn ervaring is dat touwtjes snel te strak worden gezet. Die neiging heb ik zelf ook. De paarden kunnen er niet lekker naar de aanleuning strekken zeg maar.

Daar moet je inderdaad erg voor oppassen, ik doe het zelf wanneer het paard lekker over zijn rug loopt stop ik. Dat wil je en ga niet meer vragen of strakker aantrekken als je toch je resultaat al hebt ;) en het hoeft allemaal niet in 1x :)

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:42

ik heb zelf veel gehad aan het boek van Lammert Haanstra over longeren (gewoon uit de bieb gehaald, anders op internet voor 10 euro nieuw). Hierin legt hij goed uit hoe je de verschillende longeerhulmiddelen kunt gebruiken. Dus touwtjes maar ook pessoa ed. En ook verschillende oefeningen voor aan de longe op verschillend africhtingsniveau van je paard.
Zelf longeer ik meestal met pessoa omdat het het gebruik van de achterhand stimuleert en dat is nogal een zwakte bij mijn verzorgpaard. De eigenaresse gebruikt dubbele teugels maar ik ben daar niet handig mee. Is wel heel goed voor hem.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:45

ik longeer eigenlijk altijd met een pessoa, zodat hij ook echt aan het werk moet.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:47

Ik longeer meestal met longeerhulp, zo eentje die je over de rug legt en dan tussen de voorbenen door naar het bit.
Of dubbele lijnen doe ik ook regelmatig.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil qua werking is tussen touwtjes en longeerhulp? :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:55

Met touwtjes kun je ook hoger instellen, met de longeerhulp komen ze makkelijker nog wat lager is mijn ervaring

Ik gebruik beiden wel eens, net als de dubbele longe.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:19

_Nynke schreef:
Ik longeer meestal met longeerhulp, zo eentje die je over de rug legt en dan tussen de voorbenen door naar het bit.
Of dubbele lijnen doe ik ook regelmatig.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil qua werking is tussen touwtjes en longeerhulp? :o

Ik zou persoonlijk liever een chambon gebruiken dan een longeerhulp. Beide hulpen stellen lager in, maar de manier waarop verschilt nogal. Chambon begrenst vooral hoog komen en werkt niet als het paard zich correct draagt. Longeerhulp begrenst het neusje eruit wat meer en werkt meer op de mond. Vind het ook niet fijn dat de longeerhulp nog wel eens wil gaan 'zagen' door de beweging vh paard.

Ik probeer altijd goed te kijken naar wat je wil bereiken en hoe de hulp daarbij helpt. Het doel moet dan nooit zijn "hoofd afbuigen", maar "aanmoedigen tot dragen" bijvoorbeeld. Bijzetjes (vandaar de zware leren) gebruik ik om paarden aan te moedigen teugelcontact te zoeken en hen te begrenzen het hoofd volledig omhoog te doen. Iets strakkere/hogere bijzet bij paarden die het al kennen en iets meer mogen gaan oprichten. Chambon voor dieren die de rug wegdrukken/onderhals opzetten of een weke rug hebben. Ik probeer altijd te zoeken naar manieren die aanmoedigen ipv dwingen.