Op zoek naar een nieuwe manier..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Op zoek naar een nieuwe manier..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 14:58

Hoi Bokkers,

Allereerst bedankt voor het bekijken van mijn topic.

De laatste tijd merkte ik dat er tussen mij en mijn pony wat meer miscommunicatie ontstond en dit kwam ook deels doordat mijn verzorgsters een andere methode hanteerden dan ik deed. Al met al heb ik toen besloten om weer vanaf de basis te gaan beginnen, maar tot nu toe weet ik nog steeds niet precies hoe ik het wil en hoe ik het het beste aan kan pakken. Ik merk dat de manieren waarop ik het vroeger deed met mijn verzorgpony's niet (meer) aansluiten bij de manier waarop ik graag om zou willen gaan met mijn pony's en de manier waarop ik hun wil trainen. Om die reden ben ik dan ook op zoek naar een methode die mij misschien wat handvaten kan bieden om vanaf 0 weer op te bouwen naar wederzijds respect, een relaxte/vriendelijke manier van werken en waarin ik met rust als basis met mijn pony's kan werken.

Ongeveer een jaar geleden ben ik met een van mijn pony's begonnen met Parelli en in eerste instantie leek dit best een manier van werken die bij ons pastte, maar uiteindelijk vind ik het toch niet helemaal dé manier waarop ik het graag zou willen doen, dus wil ik me ook even oriënteren op andere methodes. Echter is er zó ontzettend veel te vinden op het internet dat ik echt niet weet waar te zoeken en daarom open ik ook dit topic. Ik hoop eigenlijk dat er een aantal bokkers zijn die een aantal suggesties voor mij hebben die, naar aanleiding van dit topic, bij mij zouden passen zodat ik wat gerichter kan gaan zoeken en misschien wat sneller wegwijs wordt.

Even kort samengevat: ik zou dus graag wat namen/boeken/websites/methodes horen die een methode hanteren waarbij wederzijds vertrouwen, rust en een paardvriendelijke omgang centraal staan. Eventueel mogen boeken ook in het Engels of Duits zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:10

Ik doe zelf aan een combinatie van grondwerk en rijles... Niet een specifieke stroming mbt grondwerk, maar een wijze waarop het bij mij past... No nonsens...uitgaande van de natuur van het paard.

Soms werkt t om even helemaal terug naar af te gaan. Ga weer eens specifieke informatie lezen over het ras van je paard.... Over de discipline waarin je rijdt/ment
Over paardengedrag... Wat vertelt mijn paard mij allemaal?
En... Misschien stoppen met je bijrijder of strakke afspraken maken en geef je pony een vakantie van minstens twee weken om te resetten.

Maak voor daarna een duidelijk trainingschema... Waarbij het paard minimaal 2 dagen paard mag zijn en 1x grondwerk/ longeren... Wissel je training ook af BV daarnaast 2x bakwerk, 2 keer buiten rijden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 15:40

Bedankt voor je uitgebreide reactie Monmaster.

Het betreft twee Shetlanders waarvan er een pas net 2 jaar oud is en ik dus de methode door wil kunnen voeren straks bij het beleren voor de wagen. De andere heeft vorig jaar voor de wagen gestaan en dit jaar pas 1x wegens omstandigheden, zij staat dus ook niet actief in training op dit moment. Echter is het wel de bedoeling haar weer langzaamaan wat meer aan het werk te zetten en conditie op te gaan bouwen.

Van een verzorgster is inmiddels afscheid genomen, de andere wil ik bij de nieuwe methode betrekken en daarom vind ik het dus handig als ik iets heb dat ik haar kan laten lezen/zien zodat het misschien wat duidelijker wordt voor haar dan wanneer ik het enkel uitleg en voordoe.

Mijn pony heeft in verband met een verhuizing en mijn eigen vakantie nu al zo'n 2-3 weken vrij gehad, dus in dat opzicht is ze wel weer klaar om rustig aan te beginnen op een vernieuwde manier, maar ik wil zelf eerst even duidelijk hebben wat ik precies wil en hoe ik dit door wil gaan voeren in de trainingen. De bedoeling is dat zij volgend jaar in de lente weer voor de kar gaat, maar dit heeft op zich geen hoge prioriteit.

Een boek over paardengedrag wil ik sowieso aan gaan schaffen omdat het in mijn ogen nooit kwaad kan me daar eens extra in te verdiepen. :)

Evelijn

Re: Op zoek naar een nieuwe manier..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:58

... als je echt het roer om wil gooien... ga trainen met positieve bekrachting oftewel clickertraining. (ik ben zelf nog niet helemaal om vooral omdat het voor mensen zo verdomd lastig is om eigen patronen te doorbreken) maar alles wat ik over lees denk ik .. dat zou ik toch eigenlijk eens zo verder moeten gaan doorvoeren in mijn doen en laten.
http://connectiontraining.com/
http://www.ingeteblick.be/basics/wat-is-clickertraining/

Een voorbeeld aan mogelijke boeken:
Shawna Karrasch "You can train your horse to do anything!"
Inge Teblick "Denkwerk"
Karen Pryor "Reaching the Animal mind"

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:04

Eens met Evelijn. Onze paarden zijn er heel erg door opgebloeid. Sinds ik me wat meer ben gaan verdiepen in de wetenschap achter gedrag, ben ik vrij kritisch geworden op een aantal 'natural horsemanship' methoden. Karen Pryor's 'Don't Shoot the Dog' is ook goed.

Kijk ook eens op de blog van Alexandra Kurland: https://theclickercenterblog.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:23

Je inlezen in leergedrag van paarden, ik denk dat dat de beste en vriendelijkste 'methode' is :) Dat sluit eigenlijk aan bij wat de reacties hierboven aangeven! Hiermee zul je ook gaan zien dat veel NHmethodes eigenlijk niet per definitie zo vriendelijk zijn, als dat ze beweren te zijn, helaas. Ik ben zelf voorstander van werken met voornamelijk positieve bekrachtiging, dus gedrag bevestigen door te belonen. Je beloont dan door iets leuks / positiefs toe te voegen voor het paard: een aai, kriebel of natuurlijk voedselbeloning. Een clicker kan heel goed helpen. Ik zou dus vooral boeken of cursussen zoeken daarover. Misschien interessant:
https://www.facebook.com/Rplus4Equines/?fref=ts
https://www.facebook.com/fairhorsemanship/
En inderdaad natuurlijk namen als INge Teblick of Karen Pryor.

Erg compleet en ik wil hem ook nog aanschaffen, lijkt mij de online Equine Psychology Course:"
http://www.fairhorsemanship.com/online-courses/
(49 pond).

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 16:26

Bedankt voor de aanvullingen Evelijn en vanspeijk. Ik ga me er zeker eens in verdiepen want ik ben er eerlijk gezegd totaal niet bekend mee.

Wat tof dat jij in m'n topic reageert, Nikki. Heel stiekem heb ik naar aanleiding van jou advertentie (waarin je een verzorgster zoekt) besloten dat het écht wel een stuk diervriendelijker kan en ben ik op zoek gegaan naar een methode die jij zou hanteren, aangezien ik te schijterig was om je een brutale PB te sturen met die vraag. Ik ga jou linkjes dus ook zeker bekijken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:31

Ik werk al een paar jaar met clickeren (gebruik mijn tong) en dat werkt erg leuk. Nu ben ik ook een paar weken terug begonnen met de manier van Hempfling en dat lijkt best leuk aan te sluiten.
Ik volg hier even om te kijken of er nog iets moois voorbij komt wat ik ook kan gebruiken :j

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 16:58

Ik moet zeggen dat de manier van Inge Teblick erg aansluit bij mijn eigen gedachtes over de omgang met mijn pony's en wat ik daar tot nu toe van gelezen heb is erg positief. Ik word er nu al helemaal enthousiast van want juist het belonen vind ik erg belangrijk en ik wil trainingen gaan koppelen aan leuke dingen. Ga haar boek dan ook zeker bestellen. :)

Wat mij tegenstond/tegenstaat bij Parelli is dat eigenlijk alles terugvalt op het wijken voor druk en als mijn pony iets niet begrijpt of niet reageert dan moet ik de druk opvoeren en mag ik deze pas weghalen op het moment dat zij doet wat ik vraag. Eigenlijk gaat juist dat weer tegen mijn principes in want ik wil haar niet 'dwingen' iets te doen, maar haar eigenlijk 'vragen' iets te doen. Een filmpje op de site van Inge liet ook goed zien dat je ook de kleine vooruitgang mag belonen en je het het paard ook eigenlijk best een beetje mag voorkauwen, uiteindelijk wordt die connectie gelegd en gaat het steeds beter. Dat vind ik erg positief en nogmaals, dat sluit goed aan bij mijn gedachten.

Ga de andere linkjes zeker ook nog even bekijken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:19

Als je het niet erg vind in het Engels te lezen kom ook eens op mijn blog kijken. Ik schrijf veel over positieve bekrachtiging: hoe je kunt beginnen, wat de valkuilen zijn, waarom het anders is dan negatieve bekrachtiging (traditionele methodes/NH) en andere algemene artikelen over paardvriendelijk (en effectief) trainen: https://hippologic.wordpress.com/catego ... y-lessons/

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:24

In september is Chris Irwin weer in het land. In Castricum en Arnhem geeft hij clinics.

Hij maakt veel gebruik van de natuurlijke gedragingen, houdingen en lichaamslijnen van het paard.
Maar het is niet iets wat je makkelijk zelf uit een boekje kan leren.
Ik kan je nu weinig info geven omdat ik in de trein zit, maar als je meer wil weten hoor ik het graag.

Je kan sowieso eens op zijn site of Facebook kijken, daar staan al toffe video's op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:47

Een advies: zoek het niet te veel in "methodes" maar in goede instructie. Een goede instructeur zal - welke methode dan ook - altijd met respect voor het paard werken.
Een cursus waarbij je ook goed naar het gedrag van je pony leert kijken (zoals bijvoorbeeld Tristan Tucker) is leuk en leerzaam en zal helpen om te beoordelen welke instructie je goed, minder goed of zelfs slecht vindt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:41

Ik heb vroeger ook parelli gedaan en om gelijkaardige redenen als jou verder gaan zoeken.
Ik vind de methode van Mark Rashid echt enorm goed. Zeer vriendelijk en snelle resultaten. Tot nu toe is het de vriendelijkste die ik gevonden heb.
Volgende boeken zijn een aanrader:
Horses never lie.
Whole heart whole horse.
Dat zijn boeken waarin vooral de denkwijze wordt besproken.
Zet leuk geschreven en alles aan de hand van praktijk voorbeelden.
Dan ook deze boeken:
Een goed paard is nooit lelijk.
Een paard is een paard.
Zeer praktisch gericht voor veel problemen meerdere oplossingen. Maar hier komt de belangrijke informatie waarmee je echt leert hoe paarden in elkaar zitten en leren en in het leven staan, minder naar voor.

Deze boeken en natuurlijk verschillende paarden hebben mijn kennis en ervaring over het trainen op een vriendelijke manier aan de hand van het passieve leiderschap enorm vergroot.
Het extra voordeel is dat het paard je als leider kiest. Als je je technieken dus aanpast naar de kennis van het boek krijg je een paard dat op korte tijd veel kan leren en je moet als leider. Het paard wil dan voor je werken en bij je zijn. Bovendien zijn problemen met leiderschap vanzelf verhogen tijd omdat het paard jou als leider wil.
Hiervoor heb je enkel een halster en leidtouw nodig, gezond verstand, juiste kennis en goede technieken.
Een vooral een hart voor paarden. Het is wel enkele maanden moeilijk tijdens de veranderingen omdat je geen dwang meer uitoefent zoals bij de Alfa methode. Maar je paard zal open komen (wat zich soms uit in onaangenaam gedrag). Je paard zal je echter volledig gaan vertrouwen omdat het paard zeker kan zijn dat je hem op geen enkele manier pijn zult veroorzaken. Van hieruit kan dan verder gewerkt worden.

De boeken zijn echt een aanrader.
Als tip wil ik meegeven te beginnen met horses never lie. Hier wordt de basis besproken van de denkwijze en heel veel praktijkvoorbeelden.

Voor extra vragen of informatie mag je pb'en en ook altijd mijn blog bekijken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 14:58

Bedankt voor alle tips. Ik ga me er weer even in verdiepen! :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:00

Ik vind ze bij de Two lazy Seven ranch leuk werken, met rust, vertrouwen, uitleg en respect voor elkaar. :)