Ik kom even om jullie wijze raad vragen...
Ik rijd met een dubbelspan kleine C-pony's: Sagan loopt links en Cadel loopt rechts. Ik heb hen sinds februari en ze doen het eigenlijk prima. Tot een tiental dagen geleden...
Op mijn route moest ik helaas een stukje langs de weg rijden. Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in België rijden er heus wat rond die hun rijbewijs uit de krant geknipt hebben en dus met een rotvaart langs gevlogen komen (ondanks teken doen van mezelf en groom dat ze moeten inhouden). Normaal gezien reageren de pony's daar helemaal niet op.
Die bewuste dag kwam er plotseling van achter ons een grote witte camionette met op het dak een aantal ladders vastgemaakt. De baan waar we rijden is 2 betonvlakken breed, met daarnaast een boordje in kassei. De camionette reed met één wiel over de kassei en één op de weg, wat nog voor extra lawaai zorgde. Sagan had hem duidelijk niet horen komen en schrok zich een ongeluk, waarbij hij opzij sprong. Ik zag de beek al komen, dus ging gelijk op de rem, om de pony's daarna aan te maken vooruit te gaan. Sagan was zo geschrokken dat hij niet eens op mijn stem reageerde (normaal is hij altijd heel aandachtig en reageert hij meteen). Gelukkig is Cadel niet snel van zijn stuk te brengen, én is hij de dominantste van de twee. Hij beet Sagan nogal kordaat in zijn hals en zette hem daardoor terug op zijn plaats.
De rest van de rit was nogal gespannen, bij elk obstakel dat hem passeerde schrok Sagan en sprong hij even opzij.
De ritten daarna ging het telkens beter, hij keek nog wel naar passerende dingen maar ging niet meer zo in paniek als eerst. Ik had er dus alle vertrouwen in dat hij zijn schrik wel weer te boven zou komen.
Tot gisteren... Opnieuw waren we op pad met de pony's, en we moesten heel wat enge dingen passeren in het bos (grote tractor, kar, witte plastiek, ...). Sagan keek telkens met grote ogen en gespitste oren, maar op mijn stem liep hij netjes voorbij alle obstakels. Flinke pony! Ik super blij

Op twee punten na... een koe die aangelopen kwam in het weiland, en een pony die hetzelfde deed een stukje verderop. Sagan sloeg opnieuw in paniek, duwde zijn broer én de koets opzij en ik had heel wat moeite om uit de beek, op de weg te blijven en het "enge iets" te passeren. Arme pony...
Zowel het weiland met de koe als dat met de pony zijn niet zo ver van mij thuis, dus vanochtend ben ik met Sagan aan de hand even gaan stappen. Dat doen we weleens vaker, maar nu gingen we dus langs de "enge beesten". Vandaag maakte hij er niets uit, omdat ze beiden rustig bleven staan waar ze stonden. Echter, een andere pony die in de wei kwam aangelopen, een auto die hem passeerde en een bende wielertoeristen zorgden wél voor paniek. Het gaat dus echt om het "iets op hem afkomen" waar hij op panikeert.
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Hoe kan ik mijn pony gerust blijven stellen zodat hij opnieuw leert dat zo'n dingen niet eng zijn?
Ik kan overigens de pony's makkelijk van plaats wisselen in de koets, en Sagan dus aan de niet-verkeerskant zetten, maar dan blijft het probleem met dieren in de wei wel bestaan én ik ben bang dat hij dan bij verkeer aan de kletter gaat als zijn broer niet als buffer kan dienen...
Alvast dank voor het meedenken!!!