zijwaarts naar je toe

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fennaxaranka

zijwaarts naar je toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 19:26

heii allemaal,

ik zie vaak filmpjes van mensen die hun paard vanaf de grond naar hun toe kunnen laten "wijken"
dat ziet er super gaaf uit en ik zou het heel graag met mijn pony willen trainen.
dus is er iemand die hier ervaring in heeft? zoja zou je dan een reactie willen plaatsen hieronder in hoe je het je paardje aan heb geleerd?

ik hoor het graag!

groetjes fenna

Amable

Re: zijwaarts naar je toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 07:37

Zijwaarts naar je toe doe ik eigenlijk altijd via targetten aanleren. Ik leer ze eerst met de heup om mijn hand aan te raken, daarna met schouder. Vervolgens vraag ik ze beide tegelijktijd waardoor het dier in zijn geheel mijn kant op beweegt.

Llevado heeft het anders geleerd, toen ik hem riep zette hij uit zichzelf eerst 1 pas zijwaarts voor hij zich naar me toe draaide. Die ene pas heb ik direct geclickt, daarna heel bewust naast hem gaan staan en hem gaan roepen en iedere keer als hij maar iets zijwaarts bewoog direct beloont. Door die eerste click was hij al op scherp gezet dus hij had de oefening zo door.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:53

Ik heb de mijne eerst geleerd te wijken voor druk. Daarna lange longeerzweep gepakt over de rug gelegd en aan de andere kant druk gegeven. Eerst keer keek ze me raar aan van he jij staat aan de andere kant dan de druk maar tweede keer snapte ze het al. Nu kan ik makkelijk vanaf het hek erop springen zonder zadel :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:56

quickie schreef:
Ik heb de mijne eerst geleerd te wijken voor druk. Daarna lange longeerzweep gepakt over de rug gelegd en aan de andere kant druk gegeven. Eerst keer keek ze me raar aan van he jij staat aan de andere kant dan de druk maar tweede keer snapte ze het al. Nu kan ik makkelijk vanaf het hek erop springen zonder zadel :)

Zo heeft een vriendin van mij het ook gedaan :j Paard kan inparkeren bij het krukje, zowel van de zijkant (opzij) als van voren (achteruit). Nu nog links én rechts bevestigen :D

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:21

Hmmmmm, die laatste manier eens proberen. Ben zelf ook al lang op zoek naar de juiste weg hiernaartoe
Filmpjes zijn altijd welkom!

Jessix

Re: zijwaarts naar je toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:35

Het is in principe gewoon wijken voor druk. Dat moet je paard goed begrijpen. Of hij nou zijn neus, nek, schouder, lijf of achterhand verplaatst, van je af of naar je toe, het blijft wijken voor druk.

Hierboven staat al beschreven hoe je het zijwaarts van je af kan aanleren. Er staan veel filmpjes op youtube als je zoekt op "Parelli sideways towards you".