[AR] veiligheids sluitingen maken op gewoon tuig.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

veiligheids sluitingen maken op gewoon tuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 16:26

Ik heb een gewoon tuig met strop strengen.
De licht ogen zijn van die leren lichtogen de buitensingel is een door lopende met maar een 1 kant een gesp.
En heb een broek aan me tuig.
Kan ik mijn tuig ombouwen. Zo ja welke sluitingen moet ik hebben.

koetjeboe

Re: veiligheids sluitingen maken op gewoon tuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 16:28

Afbeelding
dit is mijn tuig. betere foto heb ik nu even niet.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:44

Wij hebben een speciaal onderdeel gekocht. Niet heel bijzonder maar wel lastig uitleggen. Het is qua vorm driehoek, de rechte zijde van de driehoek wordt gevormd door een ronde holle buis en daar zit de strop omheen. Geen idee of dat te volgen was :') beetje zo qua vorm: l> Voorste ding is de ronde buis, in dat hoekje kan die aan de snelsluitingen van de wagen gemaakt worden.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:16

Dat ding heet strengbus. Losse tuigonderdelen zijn o.a. te krijgen bij de menner.
Voor veiligheidsligtogen heb je een buitensingel nodig die een losse singel heeft (2 gespen) je kan dit door een tuigmaker aan laten passen (eerst prijsopgave vragen).
Of als je toch meer wilt doen zoals wedstrijd rijden en eventueel samengesteld een nieuw tuig aanschaffen met een breder borsttuig.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 17:40

nee wedstrijden zijn niet de planning. enkel beetja door de buurt rond toeren. en keer een tocht mee rijden

martijn1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:05

is heel makkelijk te veranderen, als je de stroppen open doet dan kan je de veiligheids sluitingen door het ijzeren oog van de strop vast maken. dan worden je strengen wel iets langer maar daar kan je wel gaatjes bij in maken.

martijn1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:07

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 19:47

martijn1998 schreef:
de lichtogen kan je gewoon vervangen door deze: http://www.demenner.nl/tuigonderdelen-4 ... 6n_epiLTIU
broekriemen kan je wel veiligheids sluitingen aan maken maar dat is niet perse nodig.

maar dan moet ik neem ik aan. wel sen gesp aan de buitensingel erbij laten zetten

martijn1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:03

ja dat kan of anders moet je er ff een andere buitensingel in zetten. Ken jij Jan olde bijvank? die geeft les op de manege in bathmen en die heeft veel tuigen en onderdelen die kan je er vast wel mee helpen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 21:08

martijn1998 schreef:
ja dat kan of anders moet je er ff een andere buitensingel in zetten. Ken jij Jan olde bijvank? die geeft les op de manege in bathmen en die heeft veel tuigen en onderdelen die kan je er vast wel mee helpen.

nee ken ik niet. ben niet zo betrokken bij de mensport in bathmen. rij er wel op de vereniging onder het zadel. dus kan vast wel contact leggen met die man. bedankt!!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:13

Veiligheidssluitingen aan de broek hoeven niet, maar veiligheidssluiting tussen schoftje en staartriem is wel erg makkelijk. Dat staartriem en broek dan aan het lamoen blijven zitten is dan niet erg.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:37

Ik ken mensen die ook een extra onderdeel daar voor gekocht hebben!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 00:13

koetjeboe schreef:
martijn1998 schreef:
de lichtogen kan je gewoon vervangen door deze: http://www.demenner.nl/tuigonderdelen-4 ... 6n_epiLTIU
broekriemen kan je wel veiligheids sluitingen aan maken maar dat is niet perse nodig.

maar dan moet ik neem ik aan. wel sen gesp aan de buitensingel erbij laten zetten

Zo te zien heb je normale lichtogen; als het goed is heb je dus gewoon een buitensingel met aan beide kanten een gesp?
En anders zou ik losse buitensingel aanschaffen:
http://www.ruitersportbenjamins.nl/rbc- ... -tuig.html
Prijs is ook heel prima te doen.

Veiligheidslichtogen aanschaffen, die zijn los van bijv Ideal te krijgen.

Zelf zou ik de stroppen met zaagje doorsnijden en zulke sluitingen eraan maken:
http://www.demenner.nl/sleutels-sluitin ... 6pVX1erDgI
2 voor 25,-
Heb dat toendertijd ook met goedkoper tuig gedaan. Kost je hooguit 10 minuutjes werk.

Simpele clip voor aan de staartriem is ook aan te raden, makkelijk los te halen zodat het tuig in geheel ook lekkerder in-uitspannen is.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 00:23

koetjeboe schreef:
martijn1998 schreef:
/

Zo te zien heb je normale lichtogen; als het goed is heb je dus gewoon een buitensingel met aan beide kanten een gesp?
En anders zou ik losse buitensingel aanschaffen:
http://www.ruitersportbenjamins.nl/rbc- ... -tuig.html
Prijs is ook heel prima te doen.

Veiligheidslichtogen aanschaffen, die zijn los van bijv Ideal te krijgen.

Zelf zou ik de stroppen met zaagje doorsnijden en zulke sluitingen eraan maken:
http://www.demenner.nl/sleutels-sluitin ... 6pVX1erDgI
2 voor 25,-
Heb dat toendertijd ook met goedkoper tuig gedaan. Kost je hooguit 10 minuutjes werk.

Simpele clip voor aan de staartriem is ook aan te raden, makkelijk los te halen zodat het tuig in geheel ook lekkerder in-uitspannen is.

Dat ziet er handig uit voor de stroppen, bedankt.
Verder heeft me buitensingel echt maar een gesp, dan zou ik hem moeten afsnijden en dan singel kopen met twee gespen.
Heb me tuig gisteren in gevet, morgen ga ik hem in elkaar zetten dan zal ik eens paar foto's maken .

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:50

Misschien dat je je strengen helemaal niet hoeft te verbouwen. Ligt er aan wat voor ring er aan het uiteinde zit, van die vierkante licht gebogen ringen, of D-ringen. Dit kan ik uit de foto niet opmaken.
Als het D-ringen zijn volstaat om dat zwarte leertje eraf te snijden en kun je zo snelsluitingen bevestigen. Bij van die vierkante ringen zou ik ze vervangen door de karabijnhaak optie die hierboven gegeven wordt.

Voor mijn broek heb ik het dubbel op. Een gewone kleine musketon aan de rugriem, wat het gewoon makkelijk op- en aftuigen maakt. En snelsluitingen aan de broekriemen. Heb ook zonder gereden maar met is het ook wel erg makkelijk met in- en uitspannen. :Y)
Verder is het voor ieder eigen voorkeur, alleen een snelsluiting aan de rugriem is ook voldoende.

martijn1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:22

wij hebben gewoon die gebogen vierkante ringen op het uiteinde aan de sluitingen zitten, ons trekpaard van 900 kilo krijgt ze niet kapot dus met een pony zal het ook wel goed gaan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 18:13

Ik heb alles opgeteld en ik kom op 150 euro uit voor alle sluitingen.
Ik heb een leuk tuig. maar helemaal voldoet het niet aan me wensen.
Ik denk dat ik me tuig ga verkopen en een tweedehands ideal tuig ga kopen met de sluitingen er al aan.