shet met een verleden beginnen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

shet met een verleden beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 21:10

Hoi, ik heb sinds een jaar er een shetmerrie van 90cm van nu 6 jaar bij, kocht haar erbij als gezelschap voor m'n Fries, opmerking erbij : ze is niets gewend en wat bangig. Nou dat wat bangig is heel bang, eerst 3 maanden bezig geweest voor ik haar normaal kon pakken zonder omkopen en ruimte verkleinen, poetsen ook een en al rillen geblazen, wanneer je je hand te snel optilt, springt ze opzij, heb haar nu zo ver na een jaar dat ik haar in de wei kan aanhalen en pakken zonder halster, ze geeft voetjes en last zich poetsen, ook wandel ik met haar langs het fietspad, dit gaat ze steeds leuker vinden. Grootste compliment van haar vond ik dat er laatst een kennis mee was ze zich liet aanraken en kriebelen, dus we winnen terrein. Ik zou nu graag verder willen gaan richting longeren, dit is nog niet makkelijk, los gaat ze kneppelhard met angstogen, aan de lijn draait ze continu naar me toe, hoe kan ik dit het beste aanpakken met haar, wil haar angst niet vergroten en ze draait om een duppie dus je moet ook vliegenvlus zijn.

Berriepi

Re: shet met een verleden beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:39

Misschien eerst beginnen met oefenen aan de lange lijnen? Ik weet niet of ze een hoofdstel gewend is, maar dan sta je wel wat dichter bij haar als je snapt wat ik bedoel..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 21:56

Alsof je gaat Mennen bedoel je, weet het niet, op de wandeling loopt ze veilig schuinachter me, als ze heel stoer is naast me, of ze zonder steun voor me wil lopen? Hmmm

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:30

Ja dat bedoel ik, je kan ook aan de zijkant lopen. Ik leg t even uit aan de hand van een voorbeeld, mijn paard heeft een peesblessure waardoor ik niet mag rijden maar omdat ik haar wel enigzins soepel wil houden doe ik het volgende; longeersingel om, hoofdstel in, longeerlijn aan de buitenkant halstertouw aan de binnenkant. Dat zijn dan je teugels, omdat ik aan de zijkant (paardlief heeft soms losse achterbenen) loop doe ik ze door de singel, dus je zou er ook naast kunnen lopen en dit langzaam uitbouwen..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 17:03

Oké ja dan heeft ze ook wat meer steun, kan daar wel wat mee om te gaan doen, dankjewel :)

JolijnAila12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:27

Als ze aan de lijn steeds naar je toe draait moet je gewoon erg consequent blijven en haar steeds weg blijven sturen. Mijn paard draaide vroeger ook steeds maar naar mij toe als ik haar probeerde weg te laten lopen, het hielp bij mij om gewoon net zo lang te proberen tot ze eindelijk wegliep. Omdat je shetje dus heel angstig is zou ik dan proberen zo rustig mogelijk te blijven en haar vooral met je lichaamstaal weg te sturen. +:)+

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 20:43

Jolijn: dat heb ik al geprobeerd met haar, zoals met al mijn paarden hiervoor, bij haar werkt dat niet, angst is te groot.

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:17

als je pony angstig is en met longeren naar je toe komt kan het ook een vraag zijn van haar, doe ik het goed? als je haar steeds blijft wegsturen weet ze niet of ze het goed doet en word ze nog onzekerder. kan ook een ander teken zijn hoor! als ik hierboven zie, somminge paarden komen naar binnen met de reden "baasje ik wil niet meer" dan is het aanjou om hier goed op te letten op haar lichaams taal. je kan haar met rust belonen. haar op de cirkel sturen, als ze dar naartoe loopt haar teug halen en aaien. steeds laat je har een stukje de cirkel oplopen steeds veder en terug halen en aaien of rust geven. zodra ze gaat kauwen is ze aan het leren/verwerken wat je net gedaan hebt! haar dan dus niet meteen opnieuw vragen maar even rust geven. als je meer vragen hebt mag je me altijd pb sturen

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:43

Mijn pony was eerst ook angstig voor het longeren. Wegsturen met lichaamstaal of zweep (niet slaan natuurlijk) hielp allemaal niet. Wat bij mij hielp was om een persoon extra erbij te halen. Een persoon naast de pony de rondjes lopen, en de ander gewoon longeren zoals anders. Dus met commando's etc. Zodra de pony het goed doet uitbundig belonen. Liever de eerste paar keren stoppen wanneer ze het goed doet, dan perse een half uur willen longeren. Pony gaat dan begrijpen wat de bedoeling is.
Ik heb het langzaam uitgebouwd. Eerst liep er iemand strak naast de pony. Daarna steeds een stukje verder er vanaf. Op een gegeven moment zonder persoon zijn rondje laten lopen. Zodra de pony het lastig kreeg weer even erbij om te laten zien hoe het moet.

Bij mij heeft dit heel erg goed geholpen. Ik heb nu een pony die zeker is van zichzelf tijdens het longeren.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 14:26

Kim_W schreef:
Mijn pony was eerst ook angstig voor het longeren. Wegsturen met lichaamstaal of zweep (niet slaan natuurlijk) hielp allemaal niet. Wat bij mij hielp was om een persoon extra erbij te halen. Een persoon naast de pony de rondjes lopen, en de ander gewoon longeren zoals anders. Dus met commando's etc. Zodra de pony het goed doet uitbundig belonen. Liever de eerste paar keren stoppen wanneer ze het goed doet, dan perse een half uur willen longeren. Pony gaat dan begrijpen wat de bedoeling is.
Ik heb het langzaam uitgebouwd. Eerst liep er iemand strak naast de pony. Daarna steeds een stukje verder er vanaf. Op een gegeven moment zonder persoon zijn rondje laten lopen. Zodra de pony het lastig kreeg weer even erbij om te laten zien hoe het moet.

Bij mij heeft dit heel erg goed geholpen. Ik heb nu een pony die zeker is van zichzelf tijdens het longeren.

Dankjewel, zie je berichtje nu pas, dit zijn we inderdaad aan het doen en ze durft steeds wat meer van me af :) ook bezig met vrijheidsdressuur nu om haar wat enthousiaster te krijgen