stelling is moeilijk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

stelling is moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 22:13

Hoi.
Doordat mijn pony 3x per week getraind moet worden als advies van de kliniek (voor zijn beenspieren) ben ik weer gestart met de lange lijnen.

Ik wil hem zo op een andere manier trainen in plaats van longeren omdat dat laatste mij werd afgeraden in mijn topic.

Met de lange lijnen loopt hij in stap al wel nagevelijk zelfs met gewoon een touwhalster. Echter is stelling wel een probleempje.
Rechtsom is geen probleem en geeft hij netjes na met stelling zowel met halster en bit als met touwhalster. Maar...
Linksom stelling aannemen vind hij wel lastig, ik vraag met lichte druk op de binnen teugel en geef iets meer rechter teugel maar hij gaat dan elke keer van de hoefslag af of draait zijn hele hoofd naar binnen en wend dan af terwijl dit niet voorkomt bij rechtsom.

Ik oefen stelling alleen op de korte zijde en alleen maar in stap want in Draf is nog niet eens een goede nagevelijkheid te krijgen, hij gaat dan met het hoofd terug omhoog ipv nagevelijk te blijven vanuit stap.

Teugel bedoel ik de lange lijnen aangezien ik voorlopig niet rijd.

Naast stelling en nageving doe ik uiteraard oefeningen voor zijn beenspieren: balkjes stappen en draven, overgangen maken. De hele schema staat in mijn topic over patella fixatie.

xAnthea

Re: stelling is moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:26

Les nemen in lange lijnen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 22:42

Tja waarom gaat het rechtsom dan wel goed?

Altijd maar meteen "les nemen" roepen is ook niet nodig lijkt mij aangezien ene kant wél goed gaat.
Uiteraard mogen Belgische bokkers van Limburg suggesties doen voor lesgevers in grondwerk/lange lijnen aangezien ik die zelf niet kan vinden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:50

omdat je precies verkeerd om vraagt..
als je wilt dat hij naar links stelling neemt.. dan begrens je op de buitenkant en geeft binnen ruimte, zodat hij naar binnen kijkt..

jij zet druk op de binnenteugel, daarmee trek je m feitelijk om. Heel braaf dat hij dan naar binnen komt, ook al hoort het niet op die manier, het is wel waar je om vraagt.

Op de andere hand, doet hij juist niet wat je vraagt.. daar laat hij zijn hoofd gewoon omtrekken eigenlijk en loopt stug door verder.

of ik moet het verkeerd lezen/begrijpen.. maar zoals ik het nu lees, is de tip om goed les te nemen bij het lange lijnen zinvol, zodat je de hulpen goed leert en ze daarmee ook goed op je pony kunt overbrengen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:57

Een paard is van nature scheef. Rechts is zijn makkelijke kant en links zijn moeilijke. Je hebt dus iemand nodig die kennis heeft van rechtrichten. Straks ga je hem in een stelling dwingen en dan gaat hij zich vast zetten.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:18

Hoe vervelend ook, les nemen is wel de beste oplossing. Verder is het handig om contrastelling te gebruiken, dus in plaats van dat je hem naar binnenstelt, stel je hem naar buiten. Het voordeel is dat je bakrand dan helpt als begrenzer om je paard aan de lange teugel nog iets duidelijker te maken wat je bedoelt. Ook kan je fijn stelling vragen op de volte, op het moment dat de stelling daar dan goed is dan probeer je met behoud van lengtebuiging rechtdoor te gaan. Maar zoals gezegd, met binnenhand naar binnen vragen is geen stelling vragen, juist met je buitenhand vraag je stelling en wanneer je dat nog niet beheerst is het wel erg handig om daar eerst hulp bij te krijgen. En dan misschien geen wekelijkse les als je geen instructreur in de buurt kan vinden, maar 1x in de maand een iets duurdere instructeur. Een goede instructeur kan je absoluut vooruit helpen met voldoende huiswerk voor een maand.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 11:11

Probleem is juist dat ik via kapaza ofzo geen instructeurs in grondwerk vind.

Mijn vorige lesgeefster waarbij ik op een Fries dressuurles kreeg kan ik vragen maar zij doet zelf geen grondwerk met haar paard.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:26

Welke regio zit je?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 15:09

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:38

ja dat ken ik Art,

maar het zit m in het begrip 'stelling vragen' met die binnenhand en 'toestaan' met de buitenhand.

jij leest dat, zoals ik dat in de OP lees door meer 'druk' op de binnenteugel en je 'geeft buitenteugel'.
als je geen les hebt en niemand kijkt goed mee en corrigeert, dan loop je dus een groot risico dat je m naar binnen trekt en buiten los gooit.

terwijl beiden teugels gewoon op maat zijn eigenlijk, net zoals je erop zit.. de 'vraag van je binnenhand' is eigenlijk net zoals je erop zit.. de hand iets van de hals brengen, dus puur de richting van de stelling aangeven, is voldoende aan 'vragen' zonder de druk te verhogen, sterker nog door die richting aan te geven, geef je hem daar ruimte.

om de stelling te kunnen geven, moet de buiten teugel op maat zijn, maar wel de stelling toestaan aan de buitenkant.. hij blijft in zijn stelling dus begrenst aan de buitenkant.

weet niet hoe ik dat goed moet omschrijven, want ik ben geen instructeur verder. Ik heb ook slechts basislessen gehad, waardoor ik meer teugelgevoel kreeg en beter kon communiceren met mijn pony.

de site zegt het ook eigenlijk goed, het zijn instructies in zakformaat. het is een handige site om als reminder te gebruiken naast lessen, zodat je niet in modderen verzand als het efkes niet lukt.. dan is het goed om zo'n site weer eens te bekijken.. hoe zat het ook alweer, wat voelde ik toen, wat zei mijn instructeur hierover en wat ben ik aan het doen zelf.

wat je ook niet van zo'n site kunt leren is waar je voor jou pony het beste kunt staan en lopen, hoe snel je je kunt verplaatsen naar de positie waar je eigenlijk wilt lopen.. Hoe lang je nu aan de hand moet voeren en wanneer hij voldoende ontspanning heeft en snapt wat je wilt zodat je je naar achteren kunt verplaatsen en dergelijken.

als je namelijk naast de singel loopt op de moeilijke kant, kan het bijna niet dat je pony de hoefslag verlaat, immers jij waakt dan, zoals normaal je binnenbeen waakt?

dus ik denk ook dat het zonder filmpje lastig is voor mensen hier om je te helpen, omdat ze niet precies kunnen zien waar het probleem zit. daarom zeggen mensen ook 'les nemen', want zelfs met een filmpje is het maar een moment opname.. een instructeur ziet meer en kent de combinatie op een gegeven moment.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 23:02

Ja allemaal goed en wel dat advies van les nemen.
Maar ik vind niemand in grondwerk of lange lijnen.

Ik snap je uitleg nu ook. Zal het volgende keer eens filmen.
En ik stond idd achter Harley ipv ernaast.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:14

ikzelf had ook les van iemand die ruim 100 km verderop woonde.
gewoon gevraagd en die bleek 1x per 2 weken een rondje met lessers in mijn wijde omgeving te hebben (straal van zo'n 75 km) die ze bezocht.. doordat ze er meerdere bezocht had ik zelfs geen extra reiskosten dan de normale kosten van les op locatie.

beter 1x per maand iemand van verre laten aanrukken om les te krijgen, dan een goedkope die eigenlijk niet goed weet wat ze doen van om de hoek.

weet zelfs van iemand die krijgt les van een reitmeister uit oostenrijk, 1x per half jaar tot jaar, een weekend.

hoe beter de les hoe langer je op de inhoud kunt teren en materiaal hebt om mee te oefenen.. als beginner zou ik alleen persoonlijk op minimaal 1x per maand gaan zitten, zodat er regelmatig een controle is op je voortgang.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 23:27

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:30

Als je net weer beginnen bent kun je geen wonderen verwachten binnen een week.
Denk meer in termijnen van 1-2 maanden.
Blijkbaar veaag je iets wat hij nog niet kan. stapje terug dus.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:47

Voor je met stelling bezig kunt miet je eerst kunnen zien en voelen waar het gewicht van het paard is, leunt hij op links voor dan zal druk op je linkerteugel ervoor zorgen dat hij omvalt naar links, druk op je rechterteugel trekt het hoofd wat verder naar binnen en zorgt voor nog meer knik in de hals zonder dat het paard recht loopt. Die stelling zou ik dus lekker even vergeten en kijken of je het gewicht naar het midden kunt krijgen en de achterhand er lekker bij en gelijke druk op beide teugels. Om dat te leren kun je zelf deels aan de gang gaan maar ik zou toch aanraden het minimaal te filmen en door iemand met verstand van zaken te laten bekijken en die het te laten Evalueren.

Druk op gelijke teugels. Als je bijvoorbeeld links meer druk hebt wil je paard eigenlijk rechts niet aannemen en beweegt scheef. Door juist wel rechts in contact te nemen en vanaf de linkerkant het gewicht van de linkerkant af te sturen naar het midden zal het paard meer op twee teugels komen, dit moet je in het begin elke pas corrigeren. En dan is dit nog alleen voor, achter wil je namelijk ook dan beide achterbenen evenveel doen. Is links voor het gewicht dan wil rechtsachter er vaak niet lekker onder komen (dit is niet altijd het geval!), dit been moet dus ook gestimuleerd worden meer te gaan doen. Het is heel veel voelen en kijken, je oog trainen en je gevoel. Aan de lange lijnen is dit best heel lastig. Ik begin vaak aan de hand en maak daar een beginnetje, dan ga ik daarna onder zadel verder maar dat is voor jou geen optie.

In ieder geval succes.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:48

Art_Ificious schreef:
Had wel deze site zojuist gevonden. Vreemd dat ik het nu pas vind en tijdens de zoektocht naar lesgeefster dressuur niet :?

Ma bon er zijn er twee maar geen van beide hebben recensies dus weet niet hoe ze hun lessen geven.
De eerste is in mijn buurt en dat is yoki
http://ruitersopzoek.com/lesgever-train ... timmermans

De andere is iets verder weg maar wel binnen 30km
http://ruitersopzoek.com/lesgever-train ... ardensport

ik ken ze geen van beiden, maar die tweede is zo'n oeverloos verhaal, dat ik daar gestopt ben met lezen.. die zou vanwege het feit dat ze gewoon geen advertentie kan opstellen bij mij al gelijk afvallen (laat het dan controleren door iemand als je serieus bezig bent met je vak denk ik dan).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 15:36

Ik ga aan die van yoki vragen of zij kan helpen. Te starten met recht richten aan de hand.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 21:02