Nieuw in grondwerk: hoe beginnen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bella123

Nieuw in grondwerk: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 21:42

Hallo allemaal, een korte introductie: sinds ongeveer een maand weet ik dat mijn paard en ik helaas mijn wedstrijdambities niet verder zullen kunnen waarmaken vanwege een blessure bij haar. Ze loopt hier niet kreupel op en de da zag er geen kwaad in om haar met pensioen te zetten op een weide. Dus staat madame sinds dit weekend op een heerlijk groot stuk natuurgebied samen met 4 andere dames te genieten van haar pensioen.

Als ze over een week of wat daar een beetje gewend is zou ik graag wat grondwerk/vrijheidsdressuur/denkwerk met haar doen. Om samen een beetje bezig te blijven zonder dat dit nu fysiek veel van haar vraagt. Ik heb echter geen idee hoe ik daarmee kan beginnen... ben best een dressuurmeisje :o en heb me er nooit zo in verdiept. Dat wil ik nu graag gaan doen maar zie door de bomen het bos niet meer. Wie weet goede websites/filmpjes/boeken zodat ik me er meer in kan verdiepen en lekker op een voor ons nieuwe manier met mijn meisje bezig kan gaan?

Mariett
Blogger

Re: Nieuw in grondwerk: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:44

Heel typisch maar ik zeg het toch: les nemen! :)
Ik zal equixantos aanraden om eens les te nemen. De freestyle methode (Emiel Voest) vind ik sowieso een erg prettige methode om mee te werken!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:55

Ik denk dat je richting vrijheidsdressuur en denkwerk moet zoeken, want grondwerk is veel voltes en dat lijkt mij met een beenblessure? niet zo'n goed idee.

Als ze braaf is buiten kan je gaan wandelen, maar ook aan de lange lijnen naar buiten is een optie. Rechtuit en de wereld bekijken houdt paard ook aardig bezig, zeker als ze als eerste langs rare dingen moet.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 09:26

Ik ben er helemaal niet in thuis dat blijkt wel want ik bedoel idd denkwerk, 'truukjes' bij gebrek aan een beter woord. Longeren/voltewerk vindt ze ook niet leuk en ze hoeft van mij niet meer te werken, het is echt om nog lekker samen bezig te kunnen zijn, van elkaar te genieten en haar in het koppie bezig te houden. Naar buiten is een idee en kunnen we sowieso doen maar ze is overal super braaf en nergens van onder de indruk dus ik zoek juist wat nieuwe dingen voor haar.

Lizzy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:13

Ik keek vroeger altijd de filmpjes van Eva Roemaat op YouTube, nalanta heette hun dachtik. Zij legde stap voor stap uit hoe ze trucjes aanleerde bij haar pony's :)

Shakirargiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:24

Ik ben begonnen door bv iemand te vragen die er iets van kent.
Mijn nicht heeft mij de basis geleerd en toen ben ik lessen gaan volgen.; :)
misschien is dit wel handig .
maar ook bv naar filmpjes kijken van bekende mensen zoals Jesse drent of eva roemaat of nikki van olst?
op Facebook is er een pagina dat vrijheidsdressuur noemt : maar je kan er ook vragen stellen over grondwerk ! :)

lorinvhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:47

Idd filmpjes kijken van vrijheidsdressuur! Is erg leerzaam :) Ik heb ook een keer een boek gekregen over vrijheidsdressuur. Heb ik veel aan gehad. Weet alleen zo gauw de naam niet..

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:26

Ik weet niet in welke regio je zit, maar Emiel Voest heeft door het hele land goed opgeleide instructeurs werken (waaronder ik). Als je meer informatie wil of je afvraagt wie je kan benaderen in welke regio kan je me altijd een berichtje sturen :)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:29

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:49

Parelli heeft ook veel materiaal voor werken met je paard op de grond, die kant zou je ook op kunnen kijken :) geeft ook een fijne grondwerkbasis om op voort te bouwen.

Bagira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:24