[AR] Sulky cavalettie of hca?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Suus_xx

Sulky cavalettie of hca?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 12:36

ik wil gaan mennen met mijn shetje van 98cm
ik had voor een grotere shet een sulky gekocht maar die past niet op mijn shet van 98cm.
uiteindelijk die sulky verkocht omdat de pony zijn spier is gescheurd en niet meer echt dingen kan doen.
maar nu wil ik dus met de kleine gaan beginnen.
Ik ben al bezig met banden trekken en de bak slepen, dat vind ie allemaal super leuk, dus het gaat echt kriebelen om een karretje voor hem te kopen.

Nu is er alleen het dilemma dat ik niet weet welke sulky..
ik vind een hca tof, en volgens mij als je lekker gaat crossen in de wei zijn die heel fijn?
maar een cavalettie heeft een bankje, dus je kan ook samen en volgens mij heb je dan meer steun aan je rug, maar als ik zo denk dat ik later ook naar het bos wil en in de wei rijden weet ik niet of hij daar voor geschikt is?

heeft iemand ervaring met beide? en een duidelijke voorkeur?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, haha
ik heb zoveel verschillende reacties en ervaringen gehoord dat het kiezen echt nog moeilijker is. :?

sakvis

Re: Sulky cavalettie of hca?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:40

Als je budget het toelaat; absoluut een HCA. Deze zijn veel degelijker, steviger en comfortabeler. Zowel voor jou als je pony. Je kan ook een hca met bankje laten maken.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:41

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:45

Ik raad je zeker de HCA aan, de hca sulky's zijn uber sterk en heel comfortabel! Ik kan er uren achter elkaar opzitten zonder pijn in mijn rug te krijgen. Voor de Hca sulky had ik een sulky cavaletti sport edition, maar die vond ik niet veilig genoeg voor mijn doel. Ook vind ik de sulky cavaletti sport edition minder comfortabeler zitten dan de hca sulky.

Het is inderdaad jammer dat je geen 2e persoon me zou kunnen nemen, maar zoals sakvis al zei, je kunt ook een hca met bankje laten maken. :)

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:46

Ik heb zelf een 2e hands sulky cavaletti, ik vind hem wel redelijk rijden maar hij gaat wel snel stuk. Bij ons was de rem stuk dus die hebben we toen gemaakt, de band was lek en de binnenband die we besteld hebben komt vandaag als het goed is binnen. Voor het begin is een sulky cavalleti wel handig want dan kan er iemand met je mee op de kar als het fout gaat.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:31

HCA! Die rugsteun op die cavaletti is juist helemaal ruk, zit veel te laag.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:38

Lastig, kwaliteit zeg ik zeker hca, Maar model zeg ik cavaletti. Heb beide gehad maar destijds m'n hca (met panzitting ) verkocht omdat ik oa de op en afstap niet fijn vond.
Ik wou er sneller af kunnen springen als er nood aan de man was.

Metaal en makelij is van de hca wel stuk steviger dan de cavaletti.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:49

HCA is zeker leuk, ik heb beide hier thuis.
HCA ligt wel nog in de kelder, moet ik nog even opknappen en dan kan hij aan de slag. Cavaletti sport editie heb ik erbij voor als ik iemand mee wil nemen. Ook een fijn ding, en ik ga er ook rustig mee boscrossen. Die van mij heeft al menig modderpoel gezien :')

Het hangt er inderdaad van af wat je wilt. Wil je iemand mee kunnen nemen en is je budget niet toereikend genoeg voor een HCA met bankje? Dan is een cavalettie (en dan zou ik wel de sport editie doen, die is beter geveerd) een uitkomst.
Ga je liever alleen? Of heb je een flink budget? Dan zou ik voor een HCA gaan, met of zonder bankje :)

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:05

Als je budget het toelaat, absoluut HCA!

Ik heb twee jaar met een cavalettie gereden en sinds 2 maanden een HCA. Het verschil is enorm. Ik rij veel in het bos en lange afstanden en dat is een HCA vele malen comfortabeler!

Een vriendin van mij heeft een HCA met twee stoeltjes en dezelfde afstap als een cavalerie zeg maar.
Ideaal, je kunt er met twee man op en je zit minder opgesloten dan op de originele HCA.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:23

Misschien heb je hier wat aan

Suus_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 12:45

Super!
Bedankt voor alle reacties.
Ik wil inderdaad in het begin graag dat er iemand mee kan, hij is enorm braaf maar je weet maar nooit toch ;)
maar dan is zo'n hca met een bankje ook ideaal.
ik zit nu ook naar de cavelettie sport edition te kijken en die ziet er ook fijn uit.
Ik ga even kijken hoe duur de hca met bankje is, en dan even vergelijken , met behulp van de reacties haha ;)

MegsFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:01

Ik hen een cavaletti en ben er super blij mee, laatst op vakantie gewest naar het Drenthe Friese wold en we hebben flink gecrossed.
1 puntje bij aanschaf wel even de boutjes en moertjes vervangen door borg moertjes :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:12

Hier 2 HCA's staan en al zo'n 8 jaar gelukkige gebruiker ervan. Stevig, degelijk, niet de mooiste sulky's misschien maar ze zijn echt heel fijn. Pony's trekken ze makkelijk over alle soorten terrein.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:40

Ik heb beide gehad.
Cavaletti zat prima.Hoogte van de rugleuning was voor mij,1,58m klein,wel goed.
Echter is het metaal zo dun dat ik er toch met een bang hartje mee reed.Je zag de lamoenstokken met momenten gewoon buigen.Na een tijd buigt het metaal onder het zitbankje ook door.
HCA,met panzitting,had ik totaal geen steun in m'n rug.Daardoor ging ik voorover hangen met rugpijn als gevolg.De plaats van de voetsteunen was ook niet m'n ding.
Metaal is wel heel sterk en betrouwbaar.
Dus ik zou kiezen voor een HCA met bankje.