Natural horsemanship

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmylhh

Natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 22:38

Hoi,
Ik wil graag beginnen met natural horsemanship met mijn paard maar elk verhaal dat ik hoor is super vaag en ik vind altijd maar half de antwoorden op mijn vragen... Mijn vraag is dus of iemand een filmpje of artiekel of iets weet waar alles stap voor stap wordt uitgelegd :j
Alvast bedankt!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:41

Ik veel dit topic van OPG naar TVG

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:43

Kort door de bocht: nee, een filmpje of artikel waarin alles wordt uitgelegd bestaat niet. Natural Horsemanship is een verzamelnaam voor allerlei verschillende methodes. Verdiep je daar eerst in, kies een methode die bij jou (en je paard) past, en ga dan op zoek naar filmpjes en artikelen / boeken die bij die methode horen. En een instructeur, uiteraard.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:47

Er is niet één filmpje, want het is zo als gezegd een verzamelnaam. Wel kan je natuurlijk filmpjes kijken en dan de goede methode kiezen voor jullie als combinatie. Of meerdere methodes combineren als bepaalde dingen je wel liggen en andere uit een bepaalde methode niet.

Als je daar iets meer over weet zou ik zeker begeleiding vragen, want je gaat op een heel andere manier met je paard werken! Succes en veel plezier! :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:49

Ik denk dat je als beginner best een goede instructeur/instructrice zoekt :) Ik vind het persoonlijk fijner om de theorie direct in praktijk te zien. Ieder paard reageert namelijk anders. Een goede instructeur kan met verschillende paarden werken en past zijn methodes dan ook aan.

Ik zelf volg nu les volgens Balanced Horsemanship (geen idee of er in NL instructeurs zijn). Dit is een mix van o.a. Parelli. Ik ben zelf geen fan van pure Parelli, maar bepaalde oefeningen zijn wel nuttig. Daarom vind ik dit echt fijn.

Echte beginnersoefeningen zijn bv leiden (paard moet op afstand kunnen volgen, stoppen en achteruitgaan), desensibiliseren (met stick paard aanraken, string overgooien in stilstand en beweging) en later kan je dan beginnen met het paard op de cirkel te vragen en overgangen te oefenen. Maar ook hierbij zou ik als ik jou was eerst begeleiding zoeken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 01:16

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 01:39

101 natural horsemanship oefeningen is een goed boek!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:39

woepsie90 schreef:
101 natural horsemanship oefeningen is een goed boek!

Ja die heb ik toevallig net gekocht. Erg leuk boek met hele duidelijke plaatjes en tekst!
Nou moet ik zeggen dat ik zelf begonnen ben bij Parelli en hier alles over op te zoeken op internet en You-tube. Erg leerzaam om de basis en de gedachtegang een beetje eigen te maken. Maar er is zoveel meer dan Parelli, en wat hierboven ook al gezegd wordt, zoek een goede instructeur als je er echt mee aan de slag wil. Er is tegenwoordig zoveel te krijgen dat je door het bomen het bos niet meer ziet.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:42

Zoek eens een soort clinic ofzo bij jou in de buurt! Ik heb vorig jaar een clinic meegedaan over grondwerk, mijn paard en ik hadden het nog nooit gedaan en dan krijg je toch wat handvaten mee om zelf verder te kunnen en de beginsels te leren :) Ik ben mij er na deze les ook wat verder in gaan verdiepen :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:14

Buck Brannaman, Gawani Pony Boy, Klaus Hempfling, Mark Rashid, zijn even snel wat namen waar je eens filmpjes van kan kijken of sites kan bekijken.
Tom en Bill Dorrance en Ray Hunt zijn eigenlijk de echte "grondleggers" van wat we tegenwoordig NH noemen. Interessant om daar ook eens naar te kijken.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:56

Ik reageer ook even in dit topic, ik vind het fijn om eerst wat filmpjes met uitleg te zien. Van verschillende methodes. En dan vanuit daar kijken wat er bij je past en waar je les in wilt gaan nemen. Als ik nu iemand een les kom laten geven is dat voor 1 methode, moet ik dan eerst van elke methode een les gaan nemen? :P

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:03

Dat kan natuurlijk! Maar als je de filmpjes hebt bekeken kan je ook een beetje inschatten wat voor jou paard het beste is. (Zijn karakter en reacties etc)

juliar99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:53

misschien kun je op outube wat filmpjes zoekenn? Erg interessant allemaal (":