[AR] paard wil steeds links op de weg lopen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pulle01

paard wil steeds links op de weg lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 07:48

Zou er iemand weten hoe ik dat kan verhelpen

tijdens het mennen wil mijn haflinger steeds naar de linkerkant van de weg.
ik moet daarom steeds trekken aan de rechterkant om haar mooi aan de linkerkant te houden
is redelijk vervelend om steeds in haar mond te moeten trekken

Napie

Re: paard wil steeds links op de weg lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:11

Ik ken het. Mijn pony wil graag op de heenweg ook links lopen maar als shetlander is hij natuurlijk engels dus ik wijd het daar maar aan.

Serieus....Hij is krom. Probeer eens wat lesjes rechtrichten. Waarschijnlijk zal hij aan de longe linksom ook anders lopen als rechtsom. Daarnaast linkerleidsel aan de hals. Knijpen met rechts en zweep begrenzen aan de linkerkant

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 11:33

Dan zijn ze idd vaak krom; ook kan het best zijn dat hij ergens in zijn lijf vast zit. Ik ben niet zo snel van ostheo/fysio, maar wel als er dit soort dingen spelen.
Persoonlijk zou ik daar eens naar laten kijken; kans is groot dat hij ergens vast zit/blokkade in zijn lijf heeft.

Verder veel trainen en proberen (ja dat is moeilijk, i know) niet teveel zelf te gaan trekken en hangen op rechts. Ik snap dat je in het verkeer weinig andere mogelijkheden hebt op dat moment, maar daarmee werkt het juist averechts en zal pony tegen je in gaan en dus nóg meer links willen om de druk van rechts te ontlopen.

Probeer ook veel met je zweep te werken en hem daarmee tussen zweep en leidsels op te sluiten.

Verder zou ik dus eens een ostheo/fysio inschakelen en bovendien eens een goede meninstructeur vragen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 11:34

Komt ze niet uit Engeland?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 11:54

Een hoop (smallere) wegen lopen een beetje bol. Rechts lopen betekent dus een beetje op een schuine helling lopen. Als je paard toch al een beetje vast zit, is dat extra lastig.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:00

Het is in ieder geval geen onwil van je paard!

ga zoeken naar het probleem, blokkade in het lijf, een balansprobleem of misschien zit het in de mond(haken ofzo)

Ik weet niet hoelang de haf al voor de kar loopt, maar vaak is dit niet even gauw te verhelpen
En moet je hier best wat tijd insteken, en zul je bijv ook met dubbele lijnen aan de slag moeten.
of een andere manier van longeren(niet met bijzet of slof of iets dergelijks want daar krijg je als tegenreactie dat het paard zit daardoor nog meer vastzet in het lijf) en dat wil je juist niet.

pulle01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 09:00

het eigenaardige is dat als ik ze op een weg zonder verkeer eens haar zin laat doen, ze dan aan de linkerkant wel mooi recht loopt, dus denk ik dat het niet direct een blokkade is. alhoewel ze het vroeger veel minder deed. zal eens mijn meninstructeur laten komen want komt moeilijker en moeilijker en wil niet blijven trekken in haar mond. alvast bedankt voor de reacties

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:09

Het kan te maken hebben met de ligging van de weg, haar eigen scheefheid of jouw eigen scheefheid. Dat hoeft maar minimaal te zijn.

Ik ken het probleem en heb het opgelost door samen met een Akasha rijkunst/centered riding instructrice. We zijn gewoon gaan puzzelen met mijn eigen lijf en kwamen erachter dat de ene zitbeenknobbel heel iets (echt minimaal) meer naar voren stond dan de andere waardoor het paard niet anders kon dan opzij lopen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:18

pulle01 schreef:
het eigenaardige is dat als ik ze op een weg zonder verkeer eens haar zin laat doen, ze dan aan de linkerkant wel mooi recht loopt, dus denk ik dat het niet direct een blokkade is. alhoewel ze het vroeger veel minder deed. zal eens mijn meninstructeur laten komen want komt moeilijker en moeilijker en wil niet blijven trekken in haar mond. alvast bedankt voor de reacties

Kan toch wel, want aan die kant is de weg andersom bol!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:20

Mijne doet het inderdaad ook ;)

Momenteel wordt hij behandeld door een osteopaat, in de hoop dat hij iets stuurbaarder wordt

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:40

Even iets totaal anders - want het kan heel erg goed aan training liggen, geloof me - Denk even geografisch na. Wanneer loopt zij links op een weg? Ik gok dat ze op een gegeven moment, als je je aan de andere kant van je thuis bevind, ze rechts gaat proberen lopen. Waar is je huis ten opzichte van het pad waar je op rijd? Als ze links loopt en zijn thuis is grosso modo in het noorden terwijl jij in het zuiden van west naar oost gaat, dan is dat logisch. Ik stel voor eens hard te werken in de piste thuis/in de weide, en daarna een heel rustig koetstochtje te doen in enkel stap. Geen lang tochtje, gewoon eventjes blokje om. Mits het thuis willen zijn het probleem is gaat hij ze nadien denken dat weg van huis heel rustig en niet veel werk is, en thuis veel werk betekent. Probeer het eens, en zie waar je mee eindigt. :)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:21

Pony is niet dom, in de berm loopt het niet lekker en is het zwaarder, dus gaat ze niet verder naar links.
Mijn pony heeft het ook een tijdje gedaan, dat naar rechts trekken helpt dus niet, pony loopt dan constant scheef, wordt je ook niet vrolijk van.
Op twee leidsels rijden en als hij naar links wil/gaat rechter leidsel korte stukjes loslaten, knijpen en loslaten dus, vooral niet trekken, heb je opeens een pony die er niets meer van snapt, zweep aan de linkerkant er naast en ook een tik durven geven als correctie. Eerst in stap en dan kleine stukjes in draf en consequent zijn. Als hij te veel naar links gaat , op twee leidsels terugsturen in stap en weer opnieuw proberen, eerst in stap en als dat goed gaat even in draf.
Wij hebben hier een rechte brede weg met een witte strepen aan de kant, dus het doel was op de strepen blijven rijden, het heeft even geduurd, maar ik heb nu een pony die zelfs met een lang teugeltje braaf op de streepjes blijft lopen.
Het kost even tijd, maar dan heb je ook wat. Vooral eerst niet te lang oefenen, wel consequent blijven, maar het is best vermoeiend (voor beide) en anders is het voor jou niet leuk en voor de pony ook niet en dat is niet de bedoeling.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:37

In welke hand houd je je zweep?

Bij mij is het naar links gaan opgelost als ik mijn zweep maar in mijn linkerhand houd. Ik bouw dat nu wel weer wat af door halverwege de zweep over te pakken, want mijn linkerhand is nou eenmaal niet mijn goede kant.. Maar kennelijk is de zweep nog best wel eng voor mijn pony, want we rijden pas sinds een jaar met.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:48

pulle01 schreef:

Dat is logisch want verder naar links kan niet( in de berm lopen ze niet graag)
Dus ik denk wel degelijk dat het iets in het lijf is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:47

Vanwege afwatering zijn wegen ietwat aflopend en voor een aantal paarden is het dan fijner om bovenaan te lopen, waar het niet zo 'schuin' is. Voor paarden die niet lekker in hun lijf zitten is het helemaal niet prettig om op het 'schuine' deel te lopen. Die zoeken dan inderdaad het midden van een weg of juist zoveel mogelijk het linker gedeelte op. Het kan nooit kwaad om je paard een keer te laten behandelen en daarmee meteen te kijken of hij werkelijk ergens vastzit.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:54

Grainey schreef:
Pony is niet dom, in de berm loopt het niet lekker en is het zwaarder, dus gaat ze niet verder naar links.
Mijn pony heeft het ook een tijdje gedaan, dat naar rechts trekken helpt dus niet, pony loopt dan constant scheef, wordt je ook niet vrolijk van.
Op twee leidsels rijden en als hij naar links wil/gaat rechter leidsel korte stukjes loslaten, knijpen en loslaten dus, vooral niet trekken, heb je opeens een pony die er niets meer van snapt, zweep aan de linkerkant er naast en ook een tik durven geven als correctie. Eerst in stap en dan kleine stukjes in draf en consequent zijn. Als hij te veel naar links gaat , op twee leidsels terugsturen in stap en weer opnieuw proberen, eerst in stap en als dat goed gaat even in draf.
Wij hebben hier een rechte brede weg met een witte strepen aan de kant, dus het doel was op de strepen blijven rijden, het heeft even geduurd, maar ik heb nu een pony die zelfs met een lang teugeltje braaf op de streepjes blijft lopen.
Het kost even tijd, maar dan heb je ook wat. Vooral eerst niet te lang oefenen, wel consequent blijven, maar het is best vermoeiend (voor beide) en anders is het voor jou niet leuk en voor de pony ook niet en dat is niet de bedoeling.

Mijn pony loopt dus wel liever in de berm maar heeft dan ook momenten met gevoelige voeten. Ik heb dan ook hoefschoenen voor haar gekocht. Maar voor het bos moet ik 400 meter over het asfalt en dan verkiest zij dus de berm

Mijn pony doet het naar links afwijken ook alleen de eerste 500 meters, als we het bos indraaien of de ingang van het bos voorbij zijn is zij ineens vlot vooruit en recht
Maar de eerste 400 meter staat ook vol met koeien en schapen en die vind ze niet zo leuk. Dus dat is haar reden