Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Lukasje schreef:Het is weinig bemoedigende raad maar: aub nóóit meer inspannen! Zoals je zelf aangeeft, is ze compleet onbetrouwbaar in het tuig. De kans dat dit terug goed komt is veel te gering tov de grote risico's die je neemt.
Sanniej_ schreef:Lukasje schreef:Het is weinig bemoedigende raad maar: aub nóóit meer inspannen! Zoals je zelf aangeeft, is ze compleet onbetrouwbaar in het tuig. De kans dat dit terug goed komt is veel te gering tov de grote risico's die je neemt.
Ik ga hier helaas in mee.
Knap dat je door wilt zetten, maar je blijft toch een punt houden dat het terug komt.
Heb zelf ook een merrie die braaf is voor de kar, maar ook door net een ding te veel in blinde paniek kan gaan en ook al weet ik hoe ik hier mee om moet gaan ze gaat niet meer buiten het erf voor de kar.
Te gevaarlijk voor ons en anderen.
Ook zij is in training geweest hierna dubbelspan en enkelspan. Toch blijft het af en toe terug komen dus voor onze veiligheid niet meer voor de kar buiten het erf.
janouk schreef:Eens met lukasje.
Een paard dat bij schrik in blinde paniek wegrent, is niet meer geschikt als menpaard helaas. Te onbetrouwbaar in zijn reactie.
Hoeveel training je ook gaat doen, het blijft onbetrouwbaar. Ik zou hem niett meer inspannen.
Dat maakt het zo gevaarlijk als een pony met een mentrauma in de handel terecht komt, zonder dat nieuwe eigenaren het verhaal kennen.
Koper schreef:En als je met een open hoofdstel in een gecontroleerde omgeving de "confrontatie" opzoekt? Dus een soort schriktraining, eventueel inclusief hond, in een grote rijbaan?
janouk schreef:Koper, er is een groot verschil tussen een menpaard dat aan de kletter is gegaan of een menpaard dat in blinde paniek weg rent.
En als daarbij ook nog een trauma oploopt, is het paard niet meer geschikt als menpaard. Onbetrouwbaar. Zeker als het meerdere keren is gebeurd. Moet je voor het paard ook niet willen. Maar ook niet voor de koetsier, passagiers en overig verkeer.
Al krijg je hem er misschien weer voor, er hoeft maar iets heel kleins te gebeuren en de paniek is terug. Met alle ongelukken vandien. Het klinkt hard, maar zo'n pony is gewoon niet meer geschikt als menpaard. In mijn ogen moet je dat het beestje ook niet meer aan willen doen.
Ook de combinatie met de huidige menner helpt dan niet mee, omdat je te snel zal verstijven.