[AR] Pony 'willekeurig' volledig in paniek: wat moet ik doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

juliedo24

Pony 'willekeurig' volledig in paniek: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 00:06

Ik heb sinds 2 jaar 2 pony's. Roos, de oudste (nu net 7), heb ik beleerd voor de wagen. Toen ik Roos kocht was ze net 5 en ik weet niet veel van haar vroege jaren af, behalve dat ze best een tijd bij de vorige eigenaar met een hengstje op de we heeft gestaan als grasmaaier.

Korte samenvatting:
Mijn pony, die ik sinds 2 jaar heb, raakt sinds ze een keer is geschrokken voor de wagen van een hond, soms ontzettend in paniek. Dit heeft ze 2x gedaan. Ze raakt echt blind in paniek, ze rent tegen dingen aan en is niet meer te stoppen. Wanneer ze zelf tot stilstand is gekomen, kalmeert ze snel.

Met details:
Roos is nu 3 keer heel heftig in paniek geraakt. De eerste keer was ongeveer een jaar terug denk ik. Het mennen ging altijd super goed met Roos, tot er uit een akker rechts ineens een hond tevoorschijn kwam, recht voor Roos, en begon te blaffen. Roos is toen oncontroleerbaar gaan rennen en bokken, door de akker en over het zandpad en is toen in de akker tot stilstand gekomen. Lichamelijk had ze niets, maar het lamoen was verbogen. Na haar gekalmeerd te hebben was ze echt rustig en zijn we mennend in stap terug gegaan naar huis. De sulky's onderdelen zijn vernieuwd.

Daarna ging het een hele tijd goed, tot ik weer een keer met Roos in het zandpad ging mennen en toen op een parkeerplaats om wilde draaien. Vanuit het niets raakte ze helemaal in paniek, begon te rennen en te bokken. Toen ramde ze een bmw (gat in de bumper van het lamoen dat achteraf afgebroken bleef te zijn), viel ik van de kar, rende ze in blinde paniek over me heen en is daar tot stilstand gekomen. Ik heb gelijk het tuig af gedaan en de pony daar op de wei gezet (was bij een vriendin van mij) en binnen een minuut was ze rustig. Het ene lamoen was afgebroken en het andere verbogen.

Toen ben ik aan de slag gegaan emt het tuig. Na de 2 ongelukken was ze heel gespannen met het optuigen, maar daar heb ik veel aan gewerkt met een vriendin en dat is verholpen. Ook zijn we aan de slag gegaan met lange lijnen, de broek, strengen langs de benen. Dit ging steeds beter. Sinds het ongeluk heb ik niet meer gemend.

Een week geleden zijn de ponys verhuisd en vandaag ben ik met de pony's gaan wandelen. Mijn vader was ook mee. Roos aan de lange lijnen. Dit ging goed totdat ze ineens weer helemaal in paniek raakte. Ze begon te rennen en te bokken, ik moest haar wel loslaten. Blind van paniek rende ze de sloot in, vol braamstruiken. Ze lag een seconde, stond op en rende het prikkeldraad in. Gelukkig was ze slim genoeg om haar hoofd omlaag te doen en er onderdoor te gaan. Toen stond ze aan de overkant van de sloot, in de weide van een boer. Papa is haar gaan pakken. broek los gemaakt en toen is ze een heel eind gekalmeerd.

Gelukkig heeft ze lichamelijk nooit iets opgelopen. Wel is ze nu volkomen onberekenbaar wanneer ze het tuig om heeft. In de omgaan is ze lief, verlegen en houdt van knuffels. Als ze door het lint gaat, is het echt alsof een 'tweede persoonlijkheid' omhoog komt.

Ik denk dat het psychisch is, dat het in haar hoofd zit. Misschien een trauma aan die ene keer met de hond? Het doet me denken aan een soort epileptische aanval, echt alle controle is weg.
Ik weet echt niet wat ik hier mee moet. Een ostheopaat erbij halen? Kan geen kwaad (wil ik ook gaan doen), maar het lijkt me duidelijk dat het niet alleen lichamelijk is. Moet ik er een goede men-instructeur bij halen? Of een ander iemand?
Ik hoor het graag van jullie.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:14

Ik denk een goede instructeur met ervaring met dit sport gevallen
En helemaal terug na de basis terug thuis op veilige haven gaan trainen/oefenen

Heftige ervaringen ook voor jou lijkt me niet dat je nog ontspannen op de bok zit
:(:)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:19

Het is weinig bemoedigende raad maar: aub nóóit meer inspannen! Zoals je zelf aangeeft, is ze compleet onbetrouwbaar in het tuig. De kans dat dit terug goed komt is veel te gering tov de grote risico's die je neemt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:22

Ik zou zeker eerst een check-up doen door een osteopaat. Daarna op zoek naar een goede instructeur, hoeft in het begin niet eens een men-instructeur te zijn. Aangezien ze het ook zonder sulky doet, lijkt het me handig om daar eerst aan te werken voordat de sulky weer in beeld komt.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:26

Lukasje schreef:
Het is weinig bemoedigende raad maar: aub nóóit meer inspannen! Zoals je zelf aangeeft, is ze compleet onbetrouwbaar in het tuig. De kans dat dit terug goed komt is veel te gering tov de grote risico's die je neemt.

Ik ga hier helaas in mee.
Knap dat je door wilt zetten, maar je blijft toch een punt houden dat het terug komt.

Heb zelf ook een merrie die braaf is voor de kar, maar ook door net een ding te veel in blinde paniek kan gaan en ook al weet ik hoe ik hier mee om moet gaan ze gaat niet meer buiten het erf voor de kar.
Te gevaarlijk voor ons en anderen.

Ook zij is in training geweest hierna dubbelspan en enkelspan. Toch blijft het af en toe terug komen dus voor onze veiligheid niet meer voor de kar buiten het erf.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 00:28

Het gekke is, ze vind het tuig nu absoluut niet eng met optuigen, En ze is super werkwillig, maar ze doet het wel alleen als het tuig erop ligt (in doe lange lijnen met tuig erop). Ik durf zo niet eens meer te mennen... Dus ik zit uberhaupt niet meer op de bok :( .
Zou ik dan een instructeur thuis moeten laten komen? Ik heb een weitje van 1000 m2 maar meer niet... Roos is wel snel gewend aan nieuwe omgevingen, dus is het dan slimmer om haar op de trailer te zetten en naar de menvereniging te gaan?
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 30-07-16 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 00:30

Sanniej_ schreef:
Lukasje schreef:

Ik ga hier helaas in mee.
Knap dat je door wilt zetten, maar je blijft toch een punt houden dat het terug komt.

Heb zelf ook een merrie die braaf is voor de kar, maar ook door net een ding te veel in blinde paniek kan gaan en ook al weet ik hoe ik hier mee om moet gaan ze gaat niet meer buiten het erf voor de kar.
Te gevaarlijk voor ons en anderen.

Ook zij is in training geweest hierna dubbelspan en enkelspan. Toch blijft het af en toe terug komen dus voor onze veiligheid niet meer voor de kar buiten het erf.

Denken jullie ook niet dat een ervaren iemand misschien de oorzaak kan vinden, en vanuit daar het probleem op kan lossen? Ze lijkt het te hebben sinds die hond, het jaar daarvoor nooit gehad en daarna ineens een paar keer..

Dus jouw merrie staat nog wel voor de kar? Raakt ze ook wel eens in paniek op het erf, ingespannen?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:30

In 1000m2 kun je denk ik prima mennen met Shetlander en sulky :j

Zeker voor nu is wat kleiner en een thuis haven voor haar heel belangrijk
Of ik nog op pad zou gaan met d'r ik denk t niet volgende keer loopt t echt fout af en dan?

Goede instructie beginnen bij de basis en lekker thuis blijven lijkt mij het verstandigste

juliedo24

Re: Pony 'willekeurig' volledig in paniek: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 00:33

Ik heb de weide opgedeeld in 2 stukken, dat zou ik wel af kunnen breken, maar er staan wel bomen in de wei en hij is heel langwerpig. En als ze het kapot zou trappen, is er geen gras meer.. Dat is wel vervelend.
Ik bedoelde niet op pad gaan om met haar te gaan mennen, maar om met het tuig naar een instructrice te gaan bij de menvereniging in de buurt. Daar is een kleine binnenbak. Maar ik zal eens contact opnemen met een men-instructrice die ik via via ken, kijken wat zij er van denkt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:39

Eerst lekker thuis aan de slag, dat is bekend terrein. Als dat met instructie uiteindelijk goed gaat (kan bijv ook lange lijnen met tuig zijn), kun je haar meenemen naar een andere locatie om daar eea te herhalen.

Eigenlijk moet je haar even als jonge, onbeleerde pony behandelen. Wat wij met de jonkies deden was eerst op eigen erf in de bak oefeningen aanleren (bijv. leiden, volgen, halthouden, achterwaarts, hoofd laag en stelling vragen; alles op de grond met een touwhalster en leadrope). Als dat goed ging, dezelfde oefeningen:
A) op een andere plek (eerst wei, dan erf, dan veldje aan de overkant, dan bos, dan op de trailer naar een andere locatie), of:
B) in de bak, maar met extra tuigonderdelen (hoofdstelletje erbij, dekje, longeersingel etc).

Uiteindelijk ga je dat zo combineren dat je alle oefeningen die je in de bak hebt voorbereid ook op een vreemd terrein met extra tuig kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:54

Ik ben het in principe met de anderen eens: een pony die zo onvoorspelbaar is wil je buiten niet voor de kar hebben. Elk paard dat buiten leert mennen maakt daar op straat een leercurve door, maar met zo'n onvoorspelbare pony zijn de risico's van die leercurve gewoon te groot.

Liep ze toen ze aan de lange teugels liep met menhoofdstel of met een gewoon hoofdstel?
Aangezien ze alleen in het tuig zo reageert, maar dat zowel met als zonder kar doet, vermoed ik dat de oorzaak niet in het tuig zit maar in de oogkleppen: met oogkleppen kan het paard alleen nog maar een heel smal stukje recht voor hem zien. Zoals je het beschrijft ging de hond recht voor je pony staan, toen ze de eerste keer op hol sloeg, vulde daarmee haar hele blikveld en gaf haar geen zichtbare uitweg meer: overal waar ze kon zien was een agressieve hond. Ik vermoed dus dat zodra ze nu met oogkleppen opgetuigd wordt en je haar dus voor 80% blind maakt, ze letterlijk meteen in blinde paniek raakt zodra er ook maar iets in dat spleetje zicht dat ze nog heeft haar weer verrast.

Als dat het geval is dan zou je ervoor kunnen kiezen om zonder oogkleppen te mennen. Dat doen wij ook in enkelspan en tweespan en dat gaat prima, maar dat zou ik pas weer met jouw pony proberen als het 1000x aan de lange teugel op straat zonder oogkleppen goed is gegaan...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 01:32

Ik denk oprecht dat dit zelfs met een ervaren instructeur niet terug goed komt nee. De kans op herhaling is veel te groot. Het risico dat je neemt voor je pony, jezelf en anderen onnoemelijk groot.

Je kan hem niet behandelen als een onervaren pony. Dat is nou net het probleem! Was het maar zo simpel te doen alsof het nooit gebeurd was.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 05:49

Eens met lukasje.
Een paard dat bij schrik in blinde paniek wegrent, is niet meer geschikt als menpaard helaas. Te onbetrouwbaar in zijn reactie.
Hoeveel training je ook gaat doen, het blijft onbetrouwbaar. Ik zou hem niett meer inspannen.

Dat maakt het zo gevaarlijk als een pony met een mentrauma in de handel terecht komt, zonder dat nieuwe eigenaren het verhaal kennen.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 06:07

He gatver wat vervelend zeg... -O-

Men je ook met oogkleppen? Het is maar een idee maar kan het zijn dat ze voor zichzelf te weinig zicht heeft?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 06:18

Wat krijgt ze per dag aan voer?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 07:18

janouk schreef:
Eens met lukasje.
Een paard dat bij schrik in blinde paniek wegrent, is niet meer geschikt als menpaard helaas. Te onbetrouwbaar in zijn reactie.
Hoeveel training je ook gaat doen, het blijft onbetrouwbaar. Ik zou hem niett meer inspannen.

Dat maakt het zo gevaarlijk als een pony met een mentrauma in de handel terecht komt, zonder dat nieuwe eigenaren het verhaal kennen.

Idd Janouk!
(Hier thuis is de regel dat wanneer ze 1x in echt blinde paniek vertrekken, ze nooit meer ingespannen worden. )

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 07:35

Is je pony ook onder t zadel?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:36

Ik denk dat de eerste keer het lamoen tegen haar aangekomen is, en nu bij druk van het lamoen in paniek raakt. Heb je een foto van haar als ze voor de koets staat?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:40

_KiMbErLeY_ schreef:
He gatver wat vervelend zeg... -O-

Men je ook met oogkleppen? Het is maar een idee maar kan het zijn dat ze voor zichzelf te weinig zicht heeft?

Dacht ik ook meteen aan inderdaad. Misschien dat je eens kunt kijken wat ze met half gesloten kleppen, of zonder oogkleppen doet?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 12:57

@xyzutu2: Ze liep gisteren inderdaad met menhoofdstel, dus hele oogkleppen. De eerste keer met de hond ook, maar volgens mij de tweede keer niet.. dit durf ik helaas niet zeker te zeggen. Ze spant zich soms wel aan als ik aan haar kont zit, waar ook de broek zit. Ik heb wel eens zonder oogkleppen gemend en lange lijnen gedaan, en dat gaat prima. Zelfs bitloos lange lijnen heb ik wel eens geprobeerd (wel alleen op de wei thuis).

@lukasje, janouk en sanniej: ik snap jullie punt, ik moet zeggen dat ik ook bang ben dat het nog een keer gebeurt, en dat wil ik natuurlijk voorkomen.

@kimberley: Ik men meestal met oogkleppen, soms zonder. Als ik met oogkleppen men leg ik bijna altijd wel een vlechtje in de voorpluk. Het zou inderdaad hier aan kunnen liggen, maar ik wil het eigenlijk niet uitproberen, want stel het ligt niet aan de oogkleppen en ze slaat weer op hol?

@Cayenne: Ze stond het eerste jaar eigenlijk alleen op gras en hooi, tot ze wat schraal werd ivm verharen, toen kreeg ze wat brok bij, maar nooit veel. Hier ben ik al snel mee gestopt, volgens mij net voor of net na het eerste ongelukje. Sindsdien staat ze of schraalweitje met hooi bijgevoerd of alleen gras. Niks bijzonders dus, ik denk ook niet dat eht aan de voeding ligt.

@pol1: nee, ze is 83 centimeter hoog, dus dat doen we niet.

@chocobroodje: ja dat klopt, de eerste keer heeft ze tegen het lamoen geschopt, waardoor dit wat was verbogen. Toen heb ik beide lamoenen vervangen voor kortere en deze stevig bevestigd.
De tweede keer was ze zo in paniek, dat ze haar rechter achterbeen over het lamoen heeft geslagen. Dit lamoen is toen afgebroken. Het andere lamoen weer verbogen... Kar total-loss dus. Sindsdien heeft ze er dus niet meer voorgestaan, maar was ze wel ooit schrikachtig als de strengen of broek tijdens het lange lijnen tegen haar achterbenen kwam. Dit heb ik met een vriendin voor een heel eind kunnen verhelpen:
Afbeelding
Hier net zo relaxt als voor de eerste keer. Wel zonder oogkleppen, met bitje.
Voor de kar heb ik ook genoeg foto's, zal ik zo even zoeken op de externe harde schijf.

@koper: Volgens mij droeg Roos de tweede keer geen oogkleppen, want ik kan me herinneren dat ik met een normaal hoofdstel met haar terug ben gewandeld naar huis, en later met de aanhanger de kar en het tuig op ben gaan halen. Met mennen met oogkleppen doe ik wel bijna altijd iig een vlechtje in haar voorpluk, maar dan heeft ze natuurlijk alsnog verminderd zicht. Zoals eerder gezegd, ik durf het niet uit te proberen... dalijk gaat het weer mis :(

Edit:
Net na het eerste ongeluk was dit denk ik, hier dus zonder oogkleppen. Dit zijn dus de kortere lamoenen.
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:03

En als je met een open hoofdstel in een gecontroleerde omgeving de "confrontatie" opzoekt? Dus een soort schriktraining, eventueel inclusief hond, in een grote rijbaan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:34

Koper schreef:
En als je met een open hoofdstel in een gecontroleerde omgeving de "confrontatie" opzoekt? Dus een soort schriktraining, eventueel inclusief hond, in een grote rijbaan?

Koper, er is een groot verschil tussen een menpaard dat aan de kletter is gegaan of een menpaard dat in blinde paniek weg rent.
En als daarbij ook nog een trauma oploopt, is het paard niet meer geschikt als menpaard. Onbetrouwbaar. Zeker als het meerdere keren is gebeurd. Moet je voor het paard ook niet willen. Maar ook niet voor de koetsier, passagiers en overig verkeer.

Al krijg je hem er misschien weer voor, er hoeft maar iets heel kleins te gebeuren en de paniek is terug. Met alle ongelukken vandien. Het klinkt hard, maar zo'n pony is gewoon niet meer geschikt als menpaard. In mijn ogen moet je dat het beestje ook niet meer aan willen doen.
Ook de combinatie met de huidige menner helpt dan niet mee, omdat je te snel zal verstijven.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:58

ik ken een pony die dit ook heeft.
compleet in paniek geraakt voor de kar. Zelfs keer in de sloot beland met kar en al.
Daarna rustig weer opgepakt, eerst alleen met tuig in de bak ed.
toen hebben ze er een ervaren menner bij gehaald die al heel veel paarden beleerd heeft voor de kar.
Het een en ander geprobeerd maar zelfs diegene zij van stop er maar mee. Dit is geen plezier meer voor de pony.

Nu loopt de pony lekker onder het zadel, aan de longe, vrijheidsdressuur en wandelingetjes aan de hand.
Geen stress meer :)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:05

Helaas kan ik zeggen dat dit verhaal mij bekend voor komt.
Afgelopen zomer shet getraind en in oktober voor de kar (ken haar geschiedenis niet maar volgensmij kenden ze het al)
Alles ging fantastisch, tot dat ze geschoren was.
Ze was wat veller, ja dat kan en ik rijd normaal altijd samen met iemand maar nu ging ik alvast 200 m op en meer instappen. Hiervoor nog laten rennen en tijdens het inspannen was ze wat gevoelig, logisch als ze geschoren is maar verder was alles normaal. Dus ik kom bij een gras veldje, en zij denkt ok doei, ik blijf staan. Ik geef commando stappen en opeens helemaal geprikkeld wilt ze omdraaien maarja gaat moeilijk met een sulky er achter. Dus shet geïriseerd, maakt vaart en draait helemaal om. Sulky valt om en pony in paniek. Sulky er achteraan op z'n kant.
Ik roep mijn vader die op stal aan het helpen is en die komt aangesneld ej zo krijgen we pony na een omweg te pakken, ze komt altijd weer thuis.
Ik overstuur, pony overstuur maarja, zo'n boom heeft in der zij gezeten dus alles losgemaakt wat we vinden konden en toen met pony gaan stappen tot dat die rustig was.

Achteraf als ik jou verhaal zo lees was dit ook zo'n blinde paniek moment.

Volgende dag meteen begonnen met trainen. Lange lijnen enz. En zo na 3 maanden werkelijk alles geoefend op stal is het zover, dee wagen gaat er achter. Alles gaat goed, tot dat ze een bocht moet maken, ze voelt de bomen weer en ontploft weer. Alles losgemaakt en de knoop door gehakt.

Wij wilden geen stress meer voor haar, mennen deden we juist voor de leuk en we hadden er veel plezier aan maar zij had er geen plezier meer in.

Daarom zijn we gestopt, natuurlijk wilden we meer proberen maar als ze eenmaal een nare ervaring hebben gehad voor de wagen en ze niet meer betrouwbaar zijn hoeft het van mij allemaal miet meer...

Hopelijk heb je wat aan dit elle lange verhaal en komt het je deels bekend voor en helpt het met de keuze.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:29

janouk schreef:
Koper, er is een groot verschil tussen een menpaard dat aan de kletter is gegaan of een menpaard dat in blinde paniek weg rent.
En als daarbij ook nog een trauma oploopt, is het paard niet meer geschikt als menpaard. Onbetrouwbaar. Zeker als het meerdere keren is gebeurd. Moet je voor het paard ook niet willen. Maar ook niet voor de koetsier, passagiers en overig verkeer.

Al krijg je hem er misschien weer voor, er hoeft maar iets heel kleins te gebeuren en de paniek is terug. Met alle ongelukken vandien. Het klinkt hard, maar zo'n pony is gewoon niet meer geschikt als menpaard. In mijn ogen moet je dat het beestje ook niet meer aan willen doen.
Ook de combinatie met de huidige menner helpt dan niet mee, omdat je te snel zal verstijven.

Mee eens.

Daarbij: als die oogkleppen ècht zo'n probleem waren voor deze pony, zou je dat waarschijnlijk al eerder aan het gedrag hebben gemerkt: zodra je met die pony gaat mennen/aan de lange leidsels loopt. Ik denk dat met het eerste ongeluk waarschijnlijk het probleem begon, dat heel, heel misschien mede verergerd is door beperkt zicht van de pony (maar dat hóeft helemaal niet, zat paarden/pony's die zo schrikken terwijl ze normaal zicht hebben), maar na 3 ernstige incidenten is het niet verantwoord meer (en ook niet leuk) om uit te gaan proberen of het zonder oogkleppen, of met kortere/wijdere oogkleppen beter zou gaan...