Ik heb een grote 17 jarige shetachtige pony die in zijn leven wat nare ervaringen heeft meegemaakt met bitten en bijzetten en om die reden bij de vorige eigenaar bitloos is beleerd.
Zowel onder de man (neckrope) als voor de wagen (barefoot - kaakgekruiste hoofdstel).
Met dat laatste heb ik hem gekocht, maar no-way dat ik daar mee ging mennen.
Dus ik begon met het bokkebit van de andere pony ... geen succes. Liverpool, helemaal geen succes, gewoon gebroken bitje, geen succes .. nou ja na lang zoeken en vele bitten later, accepteerde hij een rubber voorbreng trensje en daar rij ik nu al weer zo'n 5 jaar mee, maar niet altijd helemaal lekker.
Iedereen weet het dan ineens; dat bit is ook niets en hij moet worden bijgezet en weet ik veel wat al niet meer.

Ik keek dat bitloze hoofdstel eens aan en dacht ... nou op de wei dan maar proberen.
En verhip, geen enkele vorm van protest, eerder zoiets van hehe bij ponylief.
Ik ben er mee blijven werken op de wei, dubbele lijnen, longeren en met de 2 wieler rijden.
Gaat echt goed.
Maar naar buiten, de straat op, met de marathonwagen, crossen door het bos ... ik durf niet goed.
Dan ga je ook naar meer dingen kijken en ik vind het hoofdstel wat hij nu heeft ook niet echt helemaal lekker zitten. Oa bakstukken staan van zijn hoofd af (en maak ik ze kleiner komt zijn neusriem veel te hoog te zitten). Ook blijven af en toe de koorden onder zijn kaak soort van hangen waardoor ze niet los komen en hij druk blijft houden.
Leidsels zijn stukje langer dan teugels, mogelijk is dat het probleem, maar wel redenen dat ik denk, ga ik het toch proberen, of kijk ik dan naar een andere optoming?
Ben mij nog aan het verdiepen in andere systemen, maar denk dat andere variant dan de sidepull is.
Meningen ook weer verdeeld, maar net wat het paard kent.
Nou hij kent dus kaakgekruist en reageert daar op zich (tot op heden) goed op.
Is overstap naar sidepull dan wel zo'n goed idee?
Genoeg vragen dus, ook niet direct een kant en klaar antwoord op te geven uiteraard, maar misschien wel tips die mijn twijfels weg kan nemen hierin.