[AR] Pony wil bitloos - vrouwtje twijfelt nog

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Pony wil bitloos - vrouwtje twijfelt nog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 16:19

Titel spreekt voor zich :+

Ik heb een grote 17 jarige shetachtige pony die in zijn leven wat nare ervaringen heeft meegemaakt met bitten en bijzetten en om die reden bij de vorige eigenaar bitloos is beleerd.
Zowel onder de man (neckrope) als voor de wagen (barefoot - kaakgekruiste hoofdstel).

Met dat laatste heb ik hem gekocht, maar no-way dat ik daar mee ging mennen.
Dus ik begon met het bokkebit van de andere pony ... geen succes. Liverpool, helemaal geen succes, gewoon gebroken bitje, geen succes .. nou ja na lang zoeken en vele bitten later, accepteerde hij een rubber voorbreng trensje en daar rij ik nu al weer zo'n 5 jaar mee, maar niet altijd helemaal lekker.

Iedereen weet het dan ineens; dat bit is ook niets en hij moet worden bijgezet en weet ik veel wat al niet meer. :o

Ik keek dat bitloze hoofdstel eens aan en dacht ... nou op de wei dan maar proberen.
En verhip, geen enkele vorm van protest, eerder zoiets van hehe bij ponylief.

Ik ben er mee blijven werken op de wei, dubbele lijnen, longeren en met de 2 wieler rijden.
Gaat echt goed.

Maar naar buiten, de straat op, met de marathonwagen, crossen door het bos ... ik durf niet goed.
Dan ga je ook naar meer dingen kijken en ik vind het hoofdstel wat hij nu heeft ook niet echt helemaal lekker zitten. Oa bakstukken staan van zijn hoofd af (en maak ik ze kleiner komt zijn neusriem veel te hoog te zitten). Ook blijven af en toe de koorden onder zijn kaak soort van hangen waardoor ze niet los komen en hij druk blijft houden.
Leidsels zijn stukje langer dan teugels, mogelijk is dat het probleem, maar wel redenen dat ik denk, ga ik het toch proberen, of kijk ik dan naar een andere optoming?

Ben mij nog aan het verdiepen in andere systemen, maar denk dat andere variant dan de sidepull is.
Meningen ook weer verdeeld, maar net wat het paard kent.
Nou hij kent dus kaakgekruist en reageert daar op zich (tot op heden) goed op.
Is overstap naar sidepull dan wel zo'n goed idee?

Genoeg vragen dus, ook niet direct een kant en klaar antwoord op te geven uiteraard, maar misschien wel tips die mijn twijfels weg kan nemen hierin. :D

YamaSaki

Re: Pony wil bitloos - vrouwtje twijfelt nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:28

Ik zou inderdaad gewoon eens sidepull proberen :)
Dit heeft een directe release, wat dus bij het huidige kaakgekruiste niet helemaal lekker werkt zoals je zelf al zegt. Ponylief reageert goed op bitloos en is idd kaakgekruist gewent, maar t is te proberen.
Heb je al eens met een gewoon halster gekeken of t sturen etc werkt? :)
Sidepull werkt net als een halster zeg maar, dus een goede manier om t te testen, zonder meteen een hoofdstel te kopen :D

En ik zou zeggen, lekker naar buiten ook ermee!
Dat bit, tja, als een pony rent, rent ie toch wel, wel of geen bit _O-
En als ie zo blij is bitloos, waarom dan niet!

Die van mij (shet en arab), worden bitloos beleerd. Allemaal prima :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 16:40

Klopt van dat rennen. Wel of geen rem op de wagen heeft daar ook niets mee te maken :)
Het is meer mijn idee dat ik hem minder zal kunnen houden, terwijl ik ook heel goed weet dat dat nu juist het probleem is mét het bit; zodra hij te veel druk voelt (ook bij wat steviger inhouden), gaat hij protesteren. Momenten dat ik bitloos met hem heb gereden heb ik hem nog nooit echt stevig in hoeven te houden voor iets, dus weet niet hoe hij dan reageert.
Weet alleen dat paar keer aan de longeerlijn dus die koorden niet loskwamen en hij daar wat kriegel onder werd. Zit ik op de kar, kan ik het ook niet zo maar snel even los maken.

Ik weet niet of ik hem met halster kan sturen. Goede tip, ga ik eens uit proberen. Ik weet hoe hij reageert met kaakgekruist dus wil eigenlijk minimaal hetzelfde :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:48

Lijkt me lastig als je idd met de kar bezig bent en de release niet lekker werkt, zeker als ie daar wat kriegel van wordt.
Lekker t halster es proberen, t zal misschien even wennen zijn, dus verwacht niet meteen de eerste keer hetzelfde resultaat ;)
Maar t is zeker te proberen :j (mn shet zn kaptoom is zelfs nog onderweg, dus werk nu alleen met halster xD en mn paard is ook nog hoofdstelloos, dus zal in t begin ook halster zijn :P ).

Maar k snap je gevoel hoor haha, dat is de reden dat ik die van mij eerst ook met bit en zonder bit wou beleren. Maar om eerlijk te zijn, heb ik geen zin in dat gepriegel en wennen aan een bit, dus lekker bitloos O:)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:20

Je hebt een aantal hoofdstellen die op verschillende manieren kunnen worden gebruikt, zowel kaak- en kingekruist als sidepull en met bit. Dan kun je wat verschillende dingen proberen zonder dat je steeds een ander hoofdstel moet kopen en paard daar aan moet wennen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:37

Ik men momenteel met een Nurtural. Hiervoor had ik een gelijkaardig hoofdstelletje als die van jou, maar de release is inderdaad niet goed. Bij de Nurtural is er een speciaal circle x-systeem onder aan de kaak wat er voor zorgt dat er een goede release is. Ik heb nu twee Nurturals en ik moet zeggen; ik ben overtuigd! Het is een mix tussen sidepull en kaakgekruisd, dus lijkt me ook wel wat voor jou. Ze zijn ook te verkrijgen met oogkleppen. Op de foto hieronder zie je het special systeempje niet, maar op het internet vind je veel over de werking.

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:23

Dat lijkt mij wel wat, ga ik eens naar kijken of dat wat is.
Wel lijkt het mij dat die koorden nog langer zijn dan bij het hoofdstel ik nu heb, waardoor de gespen van de leidsels dicht bij de eerste ring van het tuig gaan komen (halsriem van borsttuig). Heb jij op de foto niet om zie ik, dus kan dat nu lastig zien hoe dat zit.

Trouwens net even aan de lange lijnen met halster om en hij reageert net zo goed.
Dus sidepull zou ook kunnen wellicht.

En hier is het geen probleem dat de pony het bitloze niet kent.
Zoals gezegd werd hij voor hij hier kwam onder de man alleen met neckrope gereden (ook buiten)
Afbeelding

Zij had meer lef dan ik :o
Ik ben een muts die graag rustig aan wil doen en controle wil hebben en houden.
Vandaar dat ik goed rond wil kijken wat goed werkt en (in mijn ogen) ook veilig is.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:39

Fijn dat t met halster ook goed ging!
Op naar een ander hoofdstel dus :D
Stoere foto met de vorige eigenaresse!
Hoe groot is de poown eigenlijk? Aangezien t een shetachtig ding is :P

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 23:55

Hij is 113 cm, lang hengst geweest en meent dat hij dat nog altijd is ... beetje macho type ook wel.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t3 ... 7247_o.jpg

Zwarte shet is ook grote maat (103 cm). De zwarte Welsh is 125.

Vanavond bleef het huidige hoofdstel weer 'hangen' toen hij even zijn kuren kreeg en dan ontstaat er verwarring en verzet bij de pony (logisch), dus dit gaat het niet worden voor de wagen.
Maar inmiddels gezien dat er keus genoeg is, dus we gaan eens zien wat het wordt.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:57

Knap stel! :D
Zou ze zo stelen om lekker mee weg te rijden :P

Hmm, ja even lekker kijken voor een ander systeem dan idd, moet goed komen denk ik zo! :D
Ben benieuwd waar je mee eindigt :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 00:45

ik ben leek op men gebied. Maar mennen doen we meestal met een bitje met hefboomwerking. zou een hackamore dan ook niet werken?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 01:08

Het nadeel van kruislingse systemen vind k de vaak slechte release. Bij een sidepull heb je dat inderdaad niet. Je hebt daar ook vriendelijker en wat steviger varianten van (verschil in vorm en materiaal neusriem).

Bedenk dat de afspraken met je paard je controle bepalen, niet je hoofdstel.
Er zullen heus veel mensen zijn met een mening - bitloos is nu eenmaal niet gangbaar en bij mennen/ aangespannen al helemaal niet.
Ik weet dat er op Paard Natuurlijk (forum/Facebook) ook een aantal bitlozen zijn. :)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:15

gewoon bitloos voor de wagen. je merkt zelf dat de pony het fijner vindt.
ik heb eerder met een kwpn-er bitloos gemend. ging super. nu men ik 1 van mijn shetlanders bitloos in enkel en tweespan. deze pony loopt hier fijn ontspannen mee en luistert prima.
de andere pony in het tweespan loopt gewoon met bit.
ik heb een kaakgekruisd hoofdstel waar we extra grote ringen aan gemaakt hebben zodat de touwtjes wel los gaan als ik de lijnen langer laat. maar ook met een soort sidepull is mijn shet te rijden.
echt je er over heen zetten en bedenken dat een paard die echt weg wil, ook gaat met welk bit of bitloze optoming dan ook.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:30

Wat zou je van een dubbel-systeem vinden? Dus zowel bit als bitloos?

Mijn jonge pony hebben we het sturen geleerd op een touwhalster. Daar reageerde ze prima op. Vervolgens hebben we bij haar het hoodstel over het touwhalster gedaan. Met een speciale constructie hebben we er voor gezorgd dat de leidsels eerst druk gaven op het bit en bij iets meer contact ook druk gaf op het touwhalster.
De teugelhulp kwam dus eerst op het bit en daarna pas op het touwhalster.

Als jij het nou omdraaid? Dus eerst de hulp op je bitloze hoofdstel en daarna op het bit. Dan stuur je in theorie gewoon op je bitloze hoofdstel, maar als het moet dan kan je doorpakken en op het bitje sturen.

Dit is het 'systeem': http://webshop.emielvoest.nl/freestyle- ... sstuk.html

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 17:33

Dat laatste zou ik voor de wagen niet durven, want in feite rijd je dan op een touwhalster.
Vind ik te eng.

Gisteren tijdens werk aan de lange lijnen bleven de touwen ook weer 'hangen' toen meneer besloot te gaan bokken en zijn hoofd naar beneden gooide. Heb hem direct stilgezet en handmatig zijn hoofd weer vrij gemaakt. Maar dit kan niet voor de wagen. Gebeurd niet altijd, maar wel als hij een olijke bui krijgt (en die heeft hij voor de kar ook nog wel eens).

Afbeelding

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:41

Wat vervelend dat het zo blijft hangen, ik snap nu wat je bedoelt. Zit het hem in de release in je hoofdstel zelf of meer in die van de leidsels? Ik zie nergens iets achter haken namelijk.

Misschien werkt de release beter wanneer je ronde leidsels gebruikt?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 19:56

Dit waren gewoon mijn longeerlijnen. Mennen doe ik met leren leidsels.
Maar waar het vast blijft zitten is de plek onder zijn kaak, waar de touwen door de ringen gaan. Daar trekt de boel dan samen en komt niet los. Maw, de plek op zijn kaken, oren en neusriem is en blijft dan strak aangesnoerd.
Maar denk dat dit met dat circle-X systeem waar Jackytje het over had, niet kan gebeuren.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:59

Dan zou ik daar inderdaad eens naar kijken! Je kunt proberen het probleem in dit hoofdstel te verhelpen (gladder maken met tape, stops er op, ander touw) maar ik weet niet of je zoiets aandurft. :P Ik kan me voorstellen dat zo'n strak hoofdstel ontzettend oncomfortabel is voor hem.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:04

Ik vind dit wel het probleem van kaakgekruisde hoofdstellen; de release is vaak niet snel en soepel.

Ik heb het hulpstukje voor een dubbele teugel nooit voor de kar gebruikt. En ook de pony nooit met het touwhalster voor de kar gezet. Maar ik dacht dat jij het wellicht kon proberen met een bitloze hoofdstel en met een bit. Bijvoorbeeld de Rambo Micklem. Dan heeft de pony een bit in maar jouw eerste stuurhulp komt op her bitloze gedeelte.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 20:08

Ah zo. Maar goed op zich stuurt hij prima op het bitloze. Het is ook niet dat waar ik bang voor ben.
Ik denk dat het toch eerder met die release te maken heeft waar hij nu af en toe zo nukkig op wordt (en terecht). Ik wist alleen niet precies wat het nu was met dit hoofdstel tot ik het dus zag gebeuren aan de lange lijnen. Als hij voor de wagen staat, zie je het niet zo snel gebeuren als je even een keer wat harder moet inhouden voor het een of het ander.

En met tape oid ga ik ook niet durven. Werkt dat niet, blijf je van die plaktouwtjes houden en zal het ook nooit meer soepel werken lijkt mij. Nee als ik het ga doen moet ik niet alleen vertrouwen in de pony hebben, maar ook in het hoofdstel :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:13

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:47

Ideal heeft een bitloos menhoofdstel; ook gekruist onder de kaken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 20:45

Ja maar dat is weer met oogkleppen geloof ik.
Of je maakt dan van je eigen hoofdstel een bitloos menhoofdstel, maar goed, ik heb een oogkleploos hoofdstel, en laatste keer dat ik er eens naar keek, ging dat dan weer niet.
Weet alleen niet of de release van dat hoofdstel beter is, dan wat ik nu heb.

Hackamore kan mogelijk ook wel, maar ik wil eerst toch naar kaakgekruist kijken, eigenlijk mede omdat hij dit kent en mogelijk met de tips hier, kom ik er wel uit.

Hoewel ik vandaag eigenlijk ook heel lekker weer met bitje gereden heb en hij het deze keer keurig deed. Allrounder wat dat betreft :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:24

Nee, je kunt de Ideal bitloze neusriem bestellen zonder oogkleppen.