Longeren met kaptoom

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

wech

Longeren met kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 17:11

Heey, mijn verzorgpony wou eerst amper lopen (niet door pijn maar gewoon harstikke lui) en daar hebben ik nu flink mee getraind en nu kan ze ook een stukje galopperen. Maar omdat ze niet altijd soepel is met stelling en buigen leek het mij wel een idee om haar af en toe te longeren met kaptoom. Ik had daar wat van gezien en gelezen op internet en het leek me wel een goed idee voor haar. Maar waar voor kan ik dik eigenlijk nog meer gebruiken? Waar voor is een kaptoom nou verder goed voor? (Ik gebruik dan wel een kaptoom zonder bit)

Ik denk ik vraag eerst even de werking voordat ik er zelf mee ga prutsen enz haha

wech

Re: Longeren met kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 21:23

Niemand?

Equinespirit

Re: Longeren met kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:10

Beste Chinoukjuh. Longeren met kaptoom is heel handig. Door een kaptoom te gebruiken hinder je het paard niet in zijn mond en werk je heel direct via de neus in op het hoofd en de plaatsing van de kaak. De longeerlijn wordt bij het longeren bevestigt aan de middelste ring van de kaptoom en dit maakt het vragen van stelling en buiging veel begrijpelijker voor het paard dan bijvoorbeeld door te longeren met een hoofdstel en bit, waarbij het bit alleen op de onderkaak inwerkt.

Je kunt het ook gebruiken verder voor het werken aan de hand of het lange teugelen.