[AR] autobanden onder ponywagen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jojo_pranjic

autobanden onder ponywagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 20:35

hoi bokkers,

Ik ben opzoek naar een karretje voor mijn stevige pony van 1,13 m (shetlander bouw maar dan wat groter) en ik had een heel leuk en degelijk maar niet al te duur karretje gevonden op marktplaats. Maar het enige minpuntje is dat er autobanden onder zitten. Ik vroeg me namelijk af of dat niet te zwaar is voor als we over onverharde wegen zoals in het bos rijden. Of valt dat wel mee? Ik hoor graag jullie gedachtes/ervaringen/meningen.

Groetjes Jolanda

jojo_pranjic

Re: autobanden onder ponywagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 22:20

niemand?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 22:34

Brede autobanden zakken niet zo snel weg in mul zand. Dus wat dat betreft is het lichter trekken.
Belangrijker dan het gewicht van de banden is het totaal gewicht van de wagen met pasagiers en de ondergrond waarop je rijdt.

Ik heb best veel gereden op autobanden, ging prima.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 22:34

Wij hebben ook autobanden onder de kar
Gaat prima kan zelf galopperen over een zandpad hoor niks niet zwaar

jojo_pranjic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 22:48

oke bedankt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 06:55

Veel te zwaar voor een pony van 1.13m. Zeker als je ook nog passagier mee wil nemen.
Zoek een lichte wagen met weinig rolweerstand.

Jekan beter kijken naar een fijne tweewieler of lcichte mararhon recreatiewagen.

Voorbeeld ditmtopic, ik den dat faya net zo groot is
[AR-ITP] Mijn nieuwe menpony

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:45

Is het zo'n houten wagen, met voor een zitting en achter twee bankjes overdwars?
Die wagentjes lopen namelijk niet zo zwaar, ze zijn er trouwens wel in verschillende maten en zijn niet geremd. Zijn prima wagentjes om te beginnen en om leuke tochtjes te maken.

jojo_pranjic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 08:47

Grainey schreef:
Is het zo'n houten wagen, met voor een zitting en achter twee bankjes overdwars?
Die wagentjes lopen namelijk niet zo zwaar, ze zijn er trouwens wel in verschillende maten en zijn niet geremd. Zijn prima wagentjes om te beginnen en om leuke tochtjes te maken.

Jaa zo'n wagentje is het inderdeaad!

jojo_pranjic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 22:38

Grainey weet jij misschien of er voor zulke karretjes ook dubbelspan bomen voor kunnen? Want de aanbieder wet het niet

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:27

Wij hadden er wel een dubbelspanboom voor, wij hadden hem nieuw gekocht, het was niet de kleinste maat (de shetlandmaat), dus of wij hadden er een dubbelspan shet voor of onze ijslander in enkelspan.
Die dubbelspanboom zat er volgens mij bij, dus helemaal zeker weet ik het niet meer, zou ook kunnen zijn dat mijn man hem vermaakt heeft.
De vering is trouwen wel slecht van die wagens, heeft mijn man dus ook vermaakt en een rem zit er niet op.

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 00:04

Ik zou er zelf ook niet voor kiezen om met autobanden te rijden.. Het valt vaak toch tegen hoe licht ze zijn. Zeker voor zo een kleine pony die minimaal 2 mensen moet trekken op een kar, moet het zo licht mogelijk zijn. Het eerder genoemde topic is een mooi voorbeeld!
Bovendien vond ik persoonlijk zelf dat het houten bankje helemaal niet zo lekker zit, vaak in combinatie met een stramme vering..

Maar je moet het zelf even uitproberen en als ik je een tip mag geven, houd dan in ieder geval de vuistregel in gedachte; pony kan op asfalt max 3x eigen gewicht trekken, op gras 2x eigen gewicht en op zand/zwaardere paden max 1x eigen gewicht. Check dus ook goed wat de wagen weegt..

Succes met je zoektocht!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:03

Niet mijn voorkeur, autobanden, maar goed, het kan natuurlijk zijn dat het wagentje toch vrij licht loopt (zoals wagentjes met smallere banden heel zwaar kunnen lopen).
Ga kijken en probeer het uit door zelf even met de wagen rond te lopen. Trekt hij makkelijk, loopt hij licht, enz.

Maar wat volgens mij net zo belangrijk is bij rijden over onverharde wegen is de vering.
Zonder vering (en houten bankjes) stuiter je echt alle kanten op. Geen aanrader.
En wel of niet geremd is ook iets waar je op moet letten.

Verder hebben wij hier in onze bossen zgn. mendoorgangen. Korte middenpalen tussen hogere zijpalen. Een wagen met autoband-assen kan hier niet overheen om wat te noemen.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:11

Wij hebben ook een menwagentje met autobanden, en hadden er een welshpony voor van 1,30 groot.
We reden meestal alleen over asfaltwegen en af en toe over goed verharde lanen.Hebben wel eens een mul zandweggetje geprobeerd, maar kon merken dat de pony er wel moeite mee had, dus niet meer gedaan...