[AR] luchtveren vs bladveren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nijbro

Berichten: 70
Geregistreerd: 04-01-11

luchtveren vs bladveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 01:42

Ik sta op punt een nieuwe enkelspan paard marathonwagen te kopen.
maar nu komt de keuze luchtveren achter of bladveren.
Van den heuvel, kuhle en ecc marathonwagens hebben op hun site foto's staan met bladveren. Kijk je bij foto's van wedstrijden zie je veel verschillen. Zo ook onafhankelijke schokbrekers.
Ik heb zelf eerder altijd met bladveren gereden en mijn laatste wagen had achter luchtvering. Daar was ik niet zo tevreden over. Ik heb het gevoel dat de bovenkant van de wagen los stond ten opzichte van het onderstel.
Maar dit was ook een gewone poolse geen merk wagen.
nu heb ik mijn oog laten vallen op een : Glinkowski Type: TIGER enkelspan.
Maar ik twijfel over de vering. Ik rij wedstrijden met jonge paarden. Zowel dressuur/vaardigheid als SGMW.

Wat vinden jullie? En welk soort inspan? Met onafhankelijke bomen of een "ouderwetse" inspan?

kleinvosje

Berichten: 19458
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: luchtveren vs bladveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 04:24

Ik heb geen verstand van mennen hoor, maar wil toch wat zeggen. Ik denk dat het van belang is dat het voor jou (en je paard) fijn voelt, en daar kom je maar op 1 manier achter, proefrijden. Doe je ook met een auto, ook met een zadel, dus in mijn ogen ook met een menwagen. Misschien een beetje lastig te organiseren, maar zeker wel de moeite waard!

janouk

Berichten: 18626
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 06:56

Wij hebben enkelspan met bladverenen schokbrekers en een enkelspan/tweespan wagen met luchtvering met schokbrekers.
Voor beiden valt veel te zeggen.
Zelf ben ik fan van luchtvering omdat we de vering kunnen instellen. Zeker op hobbelige wedstrijdterreinen is dat meer comfortabel. Wij rijden voornamelijk dressuur/ vaardigheid en in het terrein.
Ik kan me voorstellen dat stugger geveerd fijner is in de marathon.

Ipsilonka

Berichten: 6077
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: luchtveren vs bladveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:12

Ik heb nu een Kelders Meastro met schokbrekers, zoveel fijner als mijn wagen die ik hiervoor had met luchtvering!

marga1
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-10

Re: luchtveren vs bladveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:41

Schokbrekers kan je ook afstellen op gewicht met of zonder groom e.d. Luchtvering kan lek gaan. ben zelf blij met onafhankelijke vering met schokbrekers achter en bladvering voor (3punt)

davinci2412

Berichten: 1655
Geregistreerd: 07-11-12

Re: luchtveren vs bladveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:57

Ik heb luchtvering op mijn marathon wagen van Kraay. Zowel voor als achter. Ik vind het erg prettig dat ik zelf kan instellen hoe stug de vering is. Het grote nadeel is natuurlijk dat ze lek kunnen gaan. Wanneer je zelf echt van stugge veren houdt zou ik toch kiezen voor bladveren omdat deze minder gemakkelijk stuk gaan.

Ania

Berichten: 6346
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: luchtveren vs bladveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:06

Luchtvering geeft mij te veel het gevoel van instabiliteit. Maar dat zou ook kunnen liggen aan dat de eigenaar van de wagen de vering erg leeg had laten lopen. Voor marathon zou ik zeker voor bladvering en/of schokbrekers gaan.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:13

Zelf vind ik bladvering veel fijner.
Zeker omdat wij niet zoveel reden met de wagen moesten we keer op keer de luchtvering op spanning brengen omdat deze was leeggelopen.
ook tijdens het rijden wilde de luchtvering bij een harde ''boenk'' van bijvoorbeeld een boomwortel ineens zijn lucht laten lopen waardoor de vering dus weg was.
Kwam niet ten goede aan het rijplezier. De wagen met bladveren namen wij eerder mee voor een rit dan die met luchtvering.

MelanieB

Berichten: 25886
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:41

Op hoog niveau marathon zie je voornamelijk bladveer of schokbrekers. En niet voor niets.

Heb zelf altijd luchtvering gehad en wil ik nooit meer; mij te onstabiel doordat je uit de vering komt in de bochten wat mij geen fijn gevoel gaf. Plus stuitert me veel te veel (til m op achter en laat m vallen: dan zul je zien dat ie doorstuitert waar bijv veel bladveren en zga alle schokbreker wagen's direct stil komen te liggen.).
Met buitenritten vond ik het ook niet fijn door het bos met veel hobbels. Ook liep het vaker leeg en keer iemand extra op de wagen achterop en ik kon de boel weer verstellen anders komt de voorkant omhoog.
Let er ook goed op dat ze kunnen uitdrogen: goed onderhouden dus zelf.
Voor marathon sowieso harder zetten; als je ze te zacht heb ga je bouncen.

Tegenwoordig zie je luchtvering wagens gecombineerd met een schokdemper. Dat is al een hele vooruit gang. Het blijft kwestie van uitproberen en wat wil je ermee.
Alleen dressuur vdh met af en toe marathon kan je daar prima mee weg en dan kun je altijd nog zien.
Ga je echt meer eisen van je wagen dan ga je naar de betere merken en die hebben bijna allemaal bladveren of schokbrekers.

Ik heb nu een wagen van GJ van Boven met onafhankelijk schokbrekers en wil zeker niet anders meer voor marathon! En ook bos is top.
Mijn dressuur vaardigheid presentatie wagen is bladvering en ben ik ook zeer over te spreken qua vering in stabiliteit en hobbels; rijd erg comfortabel. (ECC)
Dan heb ik ook nog een enkelspan wagen met achter schokbrekers en voor 3 punts blad. Die schokbrekers zijn wat kleiner/goedkoper maar vind ik ook goed rijden.
Je bent hier welkom om mijn marathon wagen eens te proberen met onafhankelijke schokbrekers. (Heb wel harde wielen)

Davinci; blad is zeker niet stug. Deze zijn ook gewoon in te stellen. :j

Wbt lamoen in enkelspan zeker gaan voor losse onafhankelijke lamoen stokken in enkelspan. Dit geeft meer vrijheid als het paard door de bochten gaat.
Voor enkelspan paard zijn de laat wagens ook zeer zeker aan te raden trouwens.

Nijbro

Berichten: 70
Geregistreerd: 04-01-11

Re: luchtveren vs bladveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 00:44

Bedankt voor jullie tips. Ik heb de Glinkowski bekeken maar hij viel me tegen. Ik denk dat een kind achterop kan zitten of zo'n speciale dressuurstoeltje dan zou een volwassen persoon meekunnen. Maar het oogde allemaal net niet. Deze lijn komt op mij over als een goedkope versie. Hij had ook nog een falcon staan, maar dat was ook niet iets wat ik zocht. Rustig verder kijken

dingogirl
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:44

als je een fijne goed geveerde wagen wilt zou ik eens naar de wagens van hans van der mee kijken.
we hebben al 4 wagens van hem gehad, (en nu uiteraard nog) voor pony's en paarden.
2 met bladveren en die veerden geweldig. en 2 onafhankelijk geveerd. ook zeer fijn.
hollandse kwaliteits wagens en zeer goede service.

als je hem daar nieuw laat maken kan je ook alles bepalen wat je er op en aan wilt hebben.