Lange lijnen/ Longeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ninavo

Lange lijnen/ Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 18:59

hoi hoi,

ik heb twee probleempjes en daar zou ik graag iets over vragen

1. Lange lijnen
het eerste probleem gaat over lange lijnen
ik ben nu met een shetlander aan het lange lijnen maar ik heb er geen echte teugels voor
dus doe ik het met een halster en wat touwen is het schadelijk voor zijn neus
omdat de druk op zijn neus staat

2. Longeren
probleem 2 is met de zelfde shet ze vind longeren
erg moeilijk ze snapt dan niet wat ze moet doen
ze is al 13 en heeft koliek gehad dus ik doe rustig aan
en daarom kan ik ook niet vaak oefenen iemand tips ??

Dancyy

Re: Lange lijnen/ Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:03

Lange lijnen zou ik niet met halster doen. Ik zou een simpel hoofdstelletje kopen.

Bij een paard dat dat moeilijk vind loop ik eerst een beetje mee waarna ik steeds de lijn iets laat vieren en steeds minder meeloop.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 19:17

super bedankt voor snelle reactie helaas geen simpele hoofdstellen te koop voor haar ze heeft een hele aparte maat en het goedkoopste hoofdstelvoor haar kost gauw 60 euro en dan moet ik nog een bit kopen dit vind ik helaas te duur dat word misschien toch iets anders doen dan lange lijnen de tip voor het longeren ga ik zeker gebruiken

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:23

Ik zag laatst een redelijk goede kaptoom voor bijkomen. Maat shet en minishet, was ook niet zo duur! Ik zal hem voor je opzoeken.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:45

kaptoom kan inderdaad ook.
Ben benieuwd naar de link, ik zoek stiekem ook een kaptoom maat shet O:)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:01

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:16

Die is niet duur! Ik denk dat ik die bestel.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 20:19

Bedankt daar kan ik over nadenken nog wel even overleggen met de eigenaar van het shetje

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:56

Wil je je pony longeren dat moet je eerst zelf leren hoe dat moet. Het komt nogal nauw waar je staat, hoe hoog je je zweep houd, hoeveel druk er op de lijn staat en hoe je niet met je handen per ongeluk in een lus kunt komen en nog veel neer. Longeren ziet er simpel uit maar is het niet.
Pas als je dat in de vingers hebt kun jij je pony de juiste hulpen vragen of aanleren zodat het allemaal lukt.
Ook voor longeren heb je een hoofstelletje nodig, aan een halster heet het geen longeren maar gewoon rondslingeren.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 09:56

Oke is longeren ook mogelijk met een kaptoom want anders vind ik het een beetje duur want de eigenaar van de shet betaalt niks

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:57

Kun je ook uitleggen wat er mis gaat bij het longeren? Snapt zij niet wat ze moet doen of ben jij niet duidelijk naar haar toe met wat je van haar vraagt? In de meeste gevallen is het het tweede, omdat lichaamshouding en waar je je zweep houdt juist erg belangrijk zijn bij longeren.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:01

Heb je een cirkel afgezet voor het longeren? Lange lijnen en longeren kan je beide wel doen met de kaptoom.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 10:08

Ja heb een cirkel afgezet maar toen raakte ze in paniek ze denken dat het aan haar vorige eigenaar ligt want ze haat kleine ruimtes dat maakt het extra moeilijk

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 10:11

Ik heb via Pb ook een aantal tips gekregen en zij zeiden dat het aan mijn lichaams houding lag binnenkort komt mijn zus weer op bezoek zij heeft er meer verstand van dus ze gaat met helpen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:03

murphypower schreef:
Ja heb een cirkel afgezet maar toen raakte ze in paniek ze denken dat het aan haar vorige eigenaar ligt want ze haat kleine ruimtes dat maakt het extra moeilijk

Zo klein is een longeercirkel toch niet. Een paard leeft in het nu, het ervaart angst in kleine ruimtes maar die vorige eigenaar en wat daar gebeurt is is een associatie tie een paard niet maakt.
Probeer het nog eens, wees zacht maar ferm. Er moet wel geluisterd worden.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 20:51

Oké zal het probereren

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 13:40

Ondertussen geen problemen meer met longeren ik heb aan mezelf gewerkt en we hebben gewoon veel geoefend ze is nog wel ooit zo eigenwijs om een bokje te maken of te gaan rollen maar voor de rest gaat het prima

xdandelion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:25

Ik kan je ook aanraden het ibook van Marijke de Jong te lezen via paardenbegrijpen.nl .Ik weet niet wat je precies wilt bereiken met het longeren, maar geeft wel een duidelijke uitleg.
Verder gewoon af en toe lekker oefenen en wees bewust van je eigen hulpen. Hoe werken ze in op de pony? Krijg je de juiste reactie? Goed bezig, belonen (met stem) en eventjes niet verder vragen. Ging het niet zo goed? Bedenk wat je fout deed en probeer het te verbeteren.
Succes! +:)+

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 10:24

super bedankt ga even kijken voor het boek ze is echt een schatje maar ook een shetlander en die blijven eigenwijs. met het longeren wil ik haar conditie een beetje op bouwen en ik doe ook wel eens grondwerk met haar voor de fun dat vind ze gwn leuk