Pony is scheef.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyM

Pony is scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 22:19

Sinds augustus vorig jaar heb ik een Tinker. Ik heb haar gekocht als niet te rijden omdat ze nogal heftig reageerde op mensen op rug. Ik heb haar laten keuren en ze is helemaal gezond.

Na heel veel grondwerk en vertrouwen kweken kan ik nu wel op haar rijden alleen niet in de bak. Dat zijn we nog aan het oefenen. Buiten rijden gaat prima. Ze is bomproof. Alleen je moet niet tegen haar buik aan komen met je benen want dan schiet ze weg dus ik doe alles op stem.

Nu mijn probleem. Als ik met haar aan het rijden ben wijkt ze steeds af naar links. Ze lijkt net een auto die uitgelijnd moet worden. Dus ik ben de hele tijd terug naar rechts aan het sturen. Omdat ik mijn benen niet kan gebruikt word laten buigen erg lastig. Heeft er iemand tips hoe is haar soepeler kan maken door grondwerk?

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:52

Van grondwerk helaas niet zoveel verstand als anderen hier op bokt,dus dat laat ik over aan de mensen met verstand ervan.
Ik heb ooit ook eens zo'n paard gehad wat direct heel heftig reageerde als ik mn benen aan lag. Heb heel lang mn benen afgehouden, want wilde geen reactie. Maar na een switch van instructie en op advies van haar, juist wel mn benen aan gaan leggen en gaan gebruiken in combi met stem. Paard moest leren dat mn benen er gewoon waren en dat ze haar niet op zouden opeten.
Paard is altijd snel qua reageren gebleven, maar het vluchten voor mn benen is wel verdwenen. Ik kon haar gaan begrenzen met mn benen en zo onder het zadel recht gaan richten.
Mijn advies is dus vooral wel je benen aanleggen, heb geduld want het kan even duren voor ze het gaat vertrouwen en begin met kleine stapjes.

kimberlyve

Re: Pony is scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:02

Om recht te richten kun je ook gaan longeren aan de dubbele lijnen....
Die van mij is ook wat scheef maar al 95% minder... toch moet ik het in de bak met mijn benen op lossen.... ik zou kijken of je daar op kunt gaan werken om je benen aan te leggen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:04

Inderdaad het paard gaan rechtrichten met de lange lijnen of in de dubbellonge. Om dit te leren is les noodzakelijk.

Daarbij zou ik desensibiliseringstraining gaan doen om de gevoeligheid op de buik te verminderen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:30

BEH >> TVG

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 14:15

Ik ben buiten inderdaad bezig met steeds meer mijn benen te gebruiken. Heel langzaam steeds wat meer druk gebruiken.

Ik zal eens gaan inlezen over die training ben daar wel benieuwd naar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 15:34

Het is niet handig om die training vanaf het paard te doen. Als je paard enorm schrikt van meer druk en je eraf zou willen hebben, dan wordt de angst alleen maar groter doordat jij of gaat vallen of gaat klemmen. Desensibiliseren kun je beter naast het paard doen. Dan zijn de hulpen juist te timen waardoor het effect veel groter is, en je negatieve reacties op de juiste manier kunt aanpakken.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 17:10

Ernaast aan haar buik zitten is geen probleem. Het word pas een probleem als je er op zit en je been aanlegt.