Ik weet niet of dit topic hier goed staat maar ik stel wel gewoon mijn vraag.
Als ik mijn verzorgpaard longeer komt hij naar binnen en als ik dan hem naar buiten stuur gaat hij steigeren. Mijn vraag is hoe krijg ik hem naar buiten?
En als dat niet werkt? Een zweep vind ie helemaal niks.
Dancyy
Geplaatst: 14-07-16 16:41
paardXXX schreef:
En als dat niet werkt? Een zweep vind ie helemaal niks.
Dan regel je dat eerst. Zweep vind je niet leuk? Pech. Je leert het maar. (niet door ermee te slaan oid) Vliegenspray vind je niet leuk? Pech. Wen er maar aan. Trainen vind je niet leuk? Pech. Je kunt niet altijd op de wei staan.
Sta je wel goed? Als je paard naar binnen komt sta je meestal in op de verkeerde plek en neem je een verkeerde houding aan.
Door te longeren met een longeerzweep, tijdens het longeren houd je de zweep op de schoudergericht, hierdoor zal je paard minder naar binnen komen mits deze de basis e.d. goed kent.
paardXXX
Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-16 16:57
Ik zal het proberen
Vilar
Geplaatst: 14-07-16 17:36
paardXXX schreef:
Ik sta niet voor haar hoofd en ook niet echt bij haar zij. Ik sta ongeveer bij zijn schouder
Op die positie blokkeer je het paard. Ook kan het zijn dat het paard fysiek die ronde stelling niet kan aannemen. Dan kun je het beste eerst aan de hand gaan werken, rechtrichten.
Van achter naar voren drijven, dus iets naar de achterkant schuiven, bij de flank ongeveer. Lekker jammer dat ie de zweep niet leuk vind. Je kan de zweep tussen jou en je paard inhouden, als een stok. Komt ie naar binnen, heb je meerdere opties (Zweep bewegen, zwiepen, prikken, ligt er maar net aan hoe je je paard behandeld.) Ook kan je hem in principe gewoon naar voren jagen, maar niet elk paard reageert hier even goed op.
Ik wijs met mijn longeerzweep naar zijn schouder, soms is hij zo dichtbij dat ik hem gewoon met de punt van de zweep in zijn schouder prik en naar buiten toe duw. Mijn commando op dt moment: "naar buiten" Inmiddels hoef ik alleen nog maar "naar buiten" te zeggen en dan gaat hij van me af. Als je paard steigerd dan is dat reden om hem even aan te raken met de punt van de zweep. Niet slaan, aanraken zodat hij even van zijn apropos raakt en normaal doet. Dan kun je hem belonen met je stem en aanmoedigen door te gaan.