Verwarring horsemanship boek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Verwarring horsemanship boek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 10:47

Hoi hoi,

Laatst heb ik het boek "101 horsemanship oefeningen" gekocht maar bij de eerste oefening ben ik al in de war.
Het gaat om de persoonlijke ruimte, de bubbel. Ik zou mijn armen uit moeten steken, tot zo ver is mijn eigen bubbel, en als mijn paard daarin komt loopt hij tegen mijn hand op / krijgt hij een zacht tikje op zijn neus. Als het goed is blijft hij daarna netjes op 'afstand'.

Maar... Moet dit alleen tijdens de oefeningen, of altijd, met alles? Aangezien je redelijk consequent moet zijn natuurlijk, en daarom weet ik even niet hoe ik nu beginnen moet.

Voorbeeld: Als ik zijn stal in kom, zou hij dan automatisch voor mij aan de kant moeten, zo lang als mijn armen zijn? En als ik hem naar de wei loop?

Misschien komt dit dom over, maar zo voel ik mij ook wel een beetje :+ ik ben redelijk groen met NH, net een paard gekocht en beide geen NH ervaring, etc...

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Verwarring horsemanship boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:49

Ik vind de bubble zoals jij m uitlegt sowieso wel groot. Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:53

Iedereen bepaalt zelf de grote van zijn/haar eigen bubbel en deze bubbel moet een paard altijd respecteren tenzij jij hem uitnodigt om in je bubbel te komen.

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:58

Ik heb dat boek ook. De bedoeling van die oefening is dat je paard niet over je heen loopt letterlijk of figuurlijk tijdens de andere oefeningen uit het boek. Het is bedoeld om wederzijds respect te krijgen. Tijdens grondoefeningen of gewoon in de stal mag je paard natuurlijk wel bij je in de buurt komen maar jij nodigt hem uit binnen je persoonlijke ruimte of stuurt hem eruit. Als je hem eruit stuurt moet hij het respect hebben niet binnen die ruimte te komen zonder toestemming. Gaat om dingen voorkomen zoals omver gelopen worden, aan de kant gedrukt, een duw met het hoofd krijgen enz. Dit is allemaal verkeerd gedrag en door zo'n oefening als de 'persoonlijke bubbel' bevestig je jou ruimte die je ten alle tijde kan claimen zonder veel moeite te doen. Dus niet te geforceerd worden want het belangrijkste is dat je het paard uit je ruimte kan houden dit betekend niet dat hij er nooit meer in mag komen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 12:02

Ik begrijp de bedoeling van de oefening helemaal, alleen in sommige situaties weer ik niet of de bubbel ook zo groot moet zijn zoals tijdens wandelen naar de wei. In dat geval nodig ik hem toch uit, want ik leid hem met het touw, dus dan mag hij zo dichtbij als hij wil?

Ik snap de bedoeling, echt, ik wil alleen weten tot in hoeverre ik die bubbel moet gebruiken? Alleen tijdens grondwerk of ook in alledaagse situaties. Snap je?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:06

Ik gebruik em altijd. Dus ook als met mij aan een touwtje lopen. Ze hebben niet in mijn space te komen tenzij ik ze uitnodig. Nooit niet, dus ook niet als ik met ze naar de wei loop.

Als jij het ene moment wel de bubble toepast en het andere moment niet, wordt je onduidelijk voor je paard.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:10

Juist met touwtje wil ik die ruimte, als ze schrikken moeten ze niet meteen al in/op je staan maar een metertje naast/achter je is toch ook heel dichtbij?

In stal maak ik melding dat ik kom hij/zij moet mij binnen laten en mag dan stil blijven staan tot ik een seintje geef dat het naar links/rechts/voor/achter moet.

Dit noem ik ook nog geen NH maar basis opvoeding mijn veulen van 2 maanden snapt het al (naja bijna altijd maar soms ook totaal niet)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:11

Ook in alledaagse situaties. Een paard mag pas in jouw ruimte komen als jij hem daar toe uitnodigt. Hoe groot je die ruimte maakt is aan jou.

Je moet zelf een beetje kijken wat fijn voelt. In de stal is er nogal beperkte ruimte en dan kom jij in ZIJN ruimte. Daar zou ik de bubbel dus echt niet (zo groot) hanteren. Zolang hij maar niet tegen me aan komt/ duwt/ botst en netjes voor je opzij gaat als jij dat vraagt (ik stuur mijn paard vaak 2 stappen achteruit als ik de stal in wil).

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 12:18

Oke helemaal duidelijk :)!
Het boek is hier niet echt duidelijk in, het leek erop alsof het alleen tijdens de oefening moet.

Bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:27

woepsie90 schreef:
Het boek is hier niet echt duidelijk in, het leek erop alsof het alleen tijdens de oefening moet.

Bedankt allemaal!

Dat bedoel ik ook niet banketstaaf, maar ik vind dit dat dit soort dingen moeilijk te leren zijn uit een boek. Je kunt wel je armbreedte toepassen, maar als je dat twijfelachtig doet en je paard neemt je nog niet serieus, dan loop je met je armen te zwaaien en tikken uit te delen, maar dan mis je de hele essentie. Imo gaat het vooral om je uitstraling en zekerheid in wat je wilt en doet.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:39

woepsie90 schreef:
Ik begrijp de bedoeling van de oefening helemaal, alleen in sommige situaties weer ik niet of de bubbel ook zo groot moet zijn zoals tijdens wandelen naar de wei. In dat geval nodig ik hem toch uit, want ik leid hem met het touw, dus dan mag hij zo dichtbij als hij wil?

Nee, dan mag hij zo dichtbij als jíj wil.

De bedoeling is dat jij bepaalt of je paard wel of niet in je ruimte mag zijn. Als je hem uitnodigt, mag hij dichterbij komen, maar als jij hem dat niet vraagt mag hij niet zomaar direct bij je komen staan. Als jij dan weer zat bent dat hij dicht bij je staat of hij doet te lomp, laat je hem weer uit je ruimte gaan.

Je moet van te voren gewoon jezelf bedenken wat je van hem wil toestaan en wat niet, en die grens heel duidelijk toepassen naar je paard, gewoon heel consequent zijn.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:09

Joolien schreef:
woepsie90 schreef:

Bedankt allemaal!

Dat bedoel ik ook niet banketstaaf, maar ik vind dit dat dit soort dingen moeilijk te leren zijn uit een boek. Je kunt wel je armbreedte toepassen, maar als je dat twijfelachtig doet en je paard neemt je nog niet serieus, dan loop je met je armen te zwaaien en tikken uit te delen, maar dan mis je de hele essentie. Imo gaat het vooral om je uitstraling en zekerheid in wat je wilt en doet.

Helemaal met je eens. Mijn bedoeling met dit topic was van te voren zeker weten wat ik doe of ga doen. En omdat ik me niet zeker voelde na het lezen ervan (omdat ik imo informatie miste), ben ik er nog niet mee begonnen. Maar dankzij de antwoorden is het mij nu 100% duidelijk en kan ik vol zekerheid beginnen :-)