Gedrag veranderen dmv grondwerk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xSelina

Gedrag veranderen dmv grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 18:17

Hallo allemaal
Ik ga binnenkort is beginnen aan de zoektocht naar een paard (mijn pony blijft trouwens) ik ben 1.85m en mn pony is +1.55m dus een maat groter kan geen kwaad :+ Nu zag ik een heel leuk paard van Jazz maar zag dat ze best heet kunnen zijn onder het rijden, nu maakt mij dat niet zoveel uit want ik houd wel van een uitdaging :Y) Maar hoe denken jullie erover dat grondwerk toch wel een heet paard wat minder kijkerig en misschien soms zelfs rustig kan krijgen? Ik snap natuurlijk dat niet alle paarden die van Jazz stammen perse dat karakter moet hebben maar dit was meer de aanleiding voor dit topic en het zou om elk paard kunnen gaan ;)
Zelf merk ik wel dat ik door het grondwerk veel meer heb bereikt met mijn pony dus daarom vraag ik om jullie ervaring!

troi

Re: Gedrag veranderen dmv grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:35

Met effectief grondwerk zorg je ervoor dat je paard je beter gaat vertrouwen en een paard dat zijn ruiter beter vertrouwd zal meer doen voor die ruiter en minder kijkerig worden. Dus ja je kunt zeker het gedrag veranderen. Maar hoe groot die verandering is en of het ook onder het zadel te merken is zal verschillen per paard en per combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:39

Ik geloof best dat het gedrag dmv grondwerk bijgeschaaft kan worden. Maar waar ik dan weer niet in geloof is dat je een hete bliksem veranderd in een mak schaap. Er is altijd nog zoiets als de aard van het beestje.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 22:05

Inxs schreef:
Ik geloof best dat het gedrag dmv grondwerk bijgeschaaft kan worden. Maar waar ik dan weer niet in geloof is dat je een hete bliksem veranderd in een mak schaap. Er is altijd nog zoiets als de aard van het beestje.

Ja dat snap ik, zou ook niet meer leuk zijn als ze hun eigen 'trekjes' niet houden als je grondwerk doet ;) :+

Bob11180

Re: Gedrag veranderen dmv grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:13

Met grondwerk wil je niet bereiken dat jouw paard veranderd van karakter,
maar in eerste instantie dat je veilig kan werken met hem,

ten tweede dat er wederzijds respect is, dus dat ie luistert

als je die twee dingen hebt bereikt, kan je een 'heet' paard hebben, waar je heel fijn en leuk mee kan werken (op de grond en in het zadel) en ook lekker mee naar buiten kan en op wedstrijd etc,

daarna werk je door aan jouw leiderschap en onderling vertrouwen, zoiets kost tijd, maar hoe langer en 'beter' je daaraan werkt, hoe meer het paard zich vertrouwd bij jou en jou ziet als een leider, super hete paarden zijn in de handen van goede horseman(woman) nog steeds karaktervolle, pittige paarden, maar zij kennen respect en jouw leiderschap, waardoor er geen problemen zijn.:)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 14:54

Bob11180 schreef:
Met grondwerk wil je niet bereiken dat jouw paard veranderd van karakter,
maar in eerste instantie dat je veilig kan werken met hem,

ten tweede dat er wederzijds respect is, dus dat ie luistert

als je die twee dingen hebt bereikt, kan je een 'heet' paard hebben, waar je heel fijn en leuk mee kan werken (op de grond en in het zadel) en ook lekker mee naar buiten kan en op wedstrijd etc,

daarna werk je door aan jouw leiderschap en onderling vertrouwen, zoiets kost tijd, maar hoe langer en 'beter' je daaraan werkt, hoe meer het paard zich vertrouwd bij jou en jou ziet als een leider, super hete paarden zijn in de handen van goede horseman(woman) nog steeds karaktervolle, pittige paarden, maar zij kennen respect en jouw leiderschap, waardoor er geen problemen zijn.:)

Dankjewel voor je antwoord! Ik twijfelde nog een beetje maar denk dat ik overtuigd ben. Ik wil ook absoluut niet het karakter veranderen, vind het altijd wel een leuke uitdaging als een paard zn streekjes houd. Maar het is wel fijn als ik gewoon dmv grondwerk een betrouwbaar paard krijg! Zo ging die van mij er vroeger alleen maar vandoor en tegenwoordig kan ik met neckrope op buitenrit, hij zal nog steeds soms aan de kant springen maar we hebben zoveel vetrouwen gekregen dat hij er nooit meer 10 rondjes vandoor zou gaan.