[AR] 3 pony's en 1 kar vervoeren, hoe?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellarose

3 pony's en 1 kar vervoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 19:53

De titel zegt het al, ik ben opzoek naar de ideale trailer/aanhanger om 3 (a) pony's en 1 koets in (of op) te vervoeren!

Ik heb zitten kijken naar koetstrailers en schamelwagens. Koetstrailers hebben vaak maar ruimte voor 2 paarden/pony's, schamelwagens worden vaak wel heel erg groot (en nieuw gewoon te duur). Mijn a'tjes zijn natuurlijk niet zo groot, misschien kunnen er in een brede 2 paards wel 3 naast mekaar?

Mijn auto mag mag 3500 kg trekken. Ik heb grote voorkeur voor aluminium ivm het onderhoud.

Wie heeft er ideeën! Brand los! :D

_Alarm_wlkp

Re: 3 pony's en 1 kar vervoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:56

2-paardstrailer met apart koetsplatform vooraan?
En dan achteraan ombouwen dat de 3 pony's schuin in de trailer staan zoals op een vrachtwagen?
Ik heb wel geen idee hoe die trailers qua gewicht zitten :)
Zou het anders ook niet echt weten.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:05

Of er een laten bouwen bij Hati. Heeft hij al een keer gedaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:03

Ik heb wel 3 grote shetten in een 2 paards met koetsframe gehad, ging prima.

Shetten kunnen overdwas, 4 zou ook prima passen. 3 welshjes zou ook makkelijk moeten passen als je die schuin zet. 3 naast elkaar moet ook kunnen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:07

Een clubgenoot van mij heeft een XXL (bockmann dacht ik) trailer. Hier heeft hij voorin de koets in staan. Daarachter staan overdwars 4-5 shetlanders. Ik kan me voorstellen dat je bij welshjes ze iets schuiner zult moeten zetten. Maar werkt prima voor hem.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:47

marga1 schreef:
Of er een laten bouwen bij Hati. Heeft hij al een keer gedaan.

Klopt die van mij, maar die kent TS ook al :j
Kunnen idd 2 menwagens in en 3 pony's en tuigenkamer dus alles kan mee.
En als alles eruit is kunnen er 3 binnen stallen van gemaakt worden en kunnen ook aan de trailer heel simpel stallen gemaakt worden door rekken van binnen naar buiten te doen.
Prijzen zijn bij Hati ook zeker goed te doen; nadeel (of juist voordeel) is dat hij alles zelf doet dus het wat langer kan duren; echter is hij onwijs handig en kan alles maken hoe jij het wilt en levert ook wel top werk af.
Hier echt onwijs blij met de trailer; voor de pony's super comfortabel en lekker met open klepje aan de zijkant.
Voordeel is 3-assig en hij rijd veel makkelijker dan onze vorige koetsentrailer terwijl de huidige trailer echt wel iets langer is. Komt omdat de as van een koetsentrailer zo'n end naar achteren zit.

We hebben ook een Atec XXLL gehad; of de gewone XXL groot genoeg is durf ik niet te zeggen; bij de XXLL konden net 3 pony's in en menwagen. Echter weer geen ruimte voor zadelkast tenzij je zelf wat maakt aan de buitenkant of bijv op de dissel.
Afmetingen XXLL: (lxbxh) 460 x 200 x 230 cm.
Is ook aluminium te krijgen maar prijzen weet ik daar dan niet van... (http://www.paardentrailer.nl/atec/starl ... nd-xxl.htm)

Een schamelwagen rijd een stuk minder fijn als je bijv achteruit moet; maar eenmaal gewend lukt dat ook wel. Maar laten inrichten ed zou ik weer sneller voor Hati gaan; ook word schamelwagen met aluminium lastig gok ik zo. Dus dan zul je beetje moeten stuiten op een (jong)gebruikte en dus al ingerichte.

3 welsh a pony's in een 2 paards ging hier echt niet passen. 2 pony's zullen wel lukken. :j
Ze moeten voldoende schuin kunnen staan zodat de pony's recht kunnen staan voor hun evenwicht.
Veel 2 paards zijn 165 breed, sommigen 175. Hier hebben ze 2.05 om recht te kunnen staan en dat gaat mooi. Dus vergis je niet in dat ze best wat ruimte nodig hebben; een shetje is mooi wat korter van voor.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:08

Dennis schreef:
Ik heb wel 3 grote shetten in een 2 paards met koetsframe gehad, ging prima.

Shetten kunnen overdwas, 4 zou ook prima passen. 3 welshjes zou ook makkelijk moeten passen als je die schuin zet. 3 naast elkaar moet ook kunnen.

Ik weet het niet helemaal hoor Cis, dan moet die trailer wel een stukje groter zijn.. Want 3 Sammies, passen niet in mijn trailer.. Alhoewel, een nieuwere is vaak toch wel breder dan de mijne..

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:13

Hoi,

Ik heb een extra lange 5 Sterren trailer waarin mijn wagen voorin staat en er 3 á 4 pony's achterin kunnen. Helemaal kunststof. De wagen staat daarin ook overdekt, dus hoeft er niet uit als je thuis komt. De pony's staan veilig tussen deurtjes en ik heb eventueel nog een tussenstang extra, maar die gebruik ik nooit. Deze trailer komt te koop.

http://i12.photobucket.com/albums/a235/ ... 3d5c4a.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a235/ ... cb64c6.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a235/ ... xkpoxr.jpg

Waar de wagen staat zit ook nog een bankje waar je spullen in kunt zitten en achter de wagen zit nog een opklaptafeltje, zodat je een zitje hebt als de wagen er niet in staat. Mijn wagen is 1.27 m breed en 1.95 m lang

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:30

Naisven; daar 3 welshen in?? Heb je een foto, kan het me niet voorstellen...

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:38

MelanieB schreef:
Naisven; daar 3 welshen in?? Heb je een foto, kan het me niet voorstellen...

Nee ik heb 2 Shets en een b welsh sorry

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:55

MelanieB heeft u een foto van u trailer? Ik ben wel benieuwd

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:49

Youri123 schreef:
MelanieB heeft u een foto van u trailer? Ik ben wel benieuwd

Klik even op de linkjes in mijn eerste bericht dan kun je m zien.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:11

Dit Is u trailer en niet die van MelanieB!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:18

Naisven; ze bedoeld mijn trailer gok ik zo...

Trailer is aluminium en dus amper zwaarder (100kg zwaarder) dan onze vorige 2 paards koetsentrailer....

Afbeelding
Nu zit er aan deze kant ook een luifel op en bevestigings punten voor stalling aan de trailer (nu even geen foto van; is oudere foto)

Andere kant (toen was ie nog niet bestickerd; hier zie je wel vooraan bijv zit tuigenkamertje)
https://www.mupload.nl/img/6rqkfpukvcar1.jpg

Afbeelding

En stalling aan de wagen dmv stands binnen buiten vast te klikken en luifel eroverheen.
Afbeelding

En van binnen:
https://www.mupload.nl/img/sfmzdfnnluhsl.jpg

Helemaal voorin past de presentatie wagen is ie precies voor op maat gemaakt; dan daarnaast kan eventuele tuigenwagen (als je meerdere tuigen mee hebt zoals wij op meerdaagse wedstrijden).
Dan de 3 ponys; dan achterin past de marathon wagen en daarop doen we dan kruiwagen vast zetten. Achterin bovenop die planken komt hooi en zaagsel (en ook nog onder de presentatie wagen; langboom etc). En dan achterin naast marathon wagen de 2 scooters en voerton ed. Maar wel zo inpakken dat alles er snel uit kan indien nodig.

En binnen kun je er ook snel en makkelijk 3 stallen van maken. (Echter op internationaal mogen ze niet op de wagen overnachten; maar klasse 1-2-3-4 wel)
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 29-06-16 13:25, in het totaal 4 keer bewerkt

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:19

Youri123 schreef:
Dit Is u trailer en niet die van MelanieB!

Sorry, dit had ik niet zo snel gezien

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:20

MelanieB wat een gave trailer! :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:31

Mel, weet je zo uit je hoofd de maten van jouw trailer? Zou Det volgend jaar ook wel aan/op de wagen willen hebben op wedstrijd. Campertje ervoor en klaar :D (mag blijven dromen toch :D ) Maar ik moet er wel thuis mijn erf mee op kunnen :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:39

Volgens mij is ie 2.05 breed en iets van 6 meter nogiets lang, maar dit is wel echt een pony trailer; hij is niet zo hoog (precieze hoogte weet ik zo niet uit m'n hoofd..) :)) Maar groter dan B pony's passen hier niet in (of tot 1.30 maar dan moet ik de stands schuin zetten dan kan het wel)

Maar als je m hoger maakt en dan paarden schuin dan kunnen er wel 2 paarden in. Marsman/Hati kan alles maken wat je wilt en de afmetingen die jij wilt. :j

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:07

In een ruime 2-paards koetsentrailer passen wel makkelijk 3 A-pony's hoor :)

Ze kunnen dwars op de trailer staan, dus als je wat tussenschotjes maakt kunnen ze er gewoon alledrie in. Ik geloof dat mijn trailer 1m80 breed is, en dat is voor A-pony's echt wel voldoende. Voor mijn C-pony is het een beetje krap, maar als hij wat meer schuin kan staan lukt het ook nog prima.

Ik heb een trailer zonder koetsenframe, en toen ik nog met A-pony's reed heb ik wel vaker de menwagen in de trailer gehad met 2 A-pony's dwars er achter :)
Laatst bijgewerkt door Eline91 op 29-06-16 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:15

Hier is de trailer 205 breed en dan kunnen zet net recht staan met stukje ruimte voor hun neus.
180 gaat dus van z'n leven niet passen; tenzij je de pony's de hele reis krom laat staan met hun nek en dat is ivm evenwicht gevaarlijk en het is alles behalve comfortabel... (mijne zijn 1.16; die van TS is net zo groot als mijn welshen)
Afbeelding

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:41

Ze kunnen een beetje schuin staan, ze hoeven niet helemaal loodrecht :) Er bestaan schotten die je langer of korter kan maken, zodat je ze zo schuin kan plaatsen als nodig is om de pony's comfortabel te laten staan. Voor mijn C-pony staan de schotten gewoon meer schuin, zodat hij nog steeds zijn nek recht kan houden.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:59

Wat een gave trailer zeg. Maar mag een auto dit trekken of alleen een camper?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:30

Naisven: jij hebt ook een aparte trailer! Welk merk is dat dan?

Mijn Welsh A heeft in de trailer 1,90 en dat daar kan die normaal in staan. Hoeft niet scheef te staan ofzo en kan gewoon zijn hoofd in rust houden.
Hij is 1.15 denk ik.

In mijn ogen kan je echt wel 3 pony's kwijt in een 2 paards, beetje schuin dwars of gewoon naast elkaar. Mijn trailer is nu 30 cm smaller dan normale 2 paards en ze staan heel ruim met zn tween naast elkaar, in mijn ogen moet je met 30 cm meer echt wel 3 naast elkaar kunnen zetten.

die 1750 is idd wel echt niet breed genoeg om echt loodrecht dwars te zetten, dan moeten ze met hun hoofd scheef staan de hele rit.

Youri, waarom zou een auto iets niet mogen trekken en een camper wel? een camper is ook maar een auto met wat bedden achterin?

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:32

Toydoll schreef:
Naisven: jij hebt ook een aparte trailer! Welk merk is dat dan?

Volgens mij is het merk Vijf Sterren.