Achteruit lopen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

TrudyAal

Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 18:24

Hallo iedereen, (ik weet niet zo goed waar dit topic te plaatsen, dit keek me wel de juiste plek, anders hoor ik t graag)
Ik verzorg een paar keer per week een draver , Cootje, hij staat op een landje met een stal erbij en in de winter gaat hij naar de gewone stal, Cootje is gered van de slacht, omdat hij niet goed was met koersen moest ie weg, de eigenaar waar ie nu van is wilde dat niet en heeft m gekocht. De bedoeling is om Cootje voor een kleine kar te zetten zodat ze er lekker mee op pad kunnen, maar wordt nu nog wel voor een sulky gezet en dan rustige ritjes gewoon over de weg, rustig stappen en draven, geen hard gedoe meer, maar halverwege of eigenlijk al bij vertrek van zijn land richting de weg bigint het,,, Cootje stopt en gaat achteruit, wordt zenuwachtig en wil terug naar zijn landje, dit is best link, want aan beide zijde van de weg is een sloot met prikkeldraad
Ik rij er af en toe op m en dan vroeg in de ochtend zodat het lekker rustig is, dat gaat prima, mijn man gaat dan mee en met de lange lijn eraan loopt ie rustig mee, en ook draven gaat prima, maar zodra de lijn los gaat en ik alleen een stukje wil stappen of draven dan na 100 meter wil ie niet meer voorwaarts, hij stopt, en als ik m dan aandrijf, dan gaat ie achteruit, terwijl ik hem losse teugel geef, maar hij vertikt het dan om voorwaarts te gaan, , als mijn man (of iemand anders )dan eraan komt,,,,doe de lijn eraan en loopt weer verder, en Cootje loopt dan rustig weer mee alsof er niets aan de hand is.
Met de sulky gaat het op dit moment wel goed, hij loopt dan zijn rondje zonder te staken of achteruit te lopen, maar met rijden vertikt ie het gewoon, tenzij er iemand naast loopt en m meeneemt aan lange lijn,
Verder is er ook een kleine bak in het landje en daar longeer ik hem regelmatig, gaat prima, ook doe ik m wel s los zonder lijn en laat m dan draven en stappen, galopperen doet ie nog niet dat doet ie alleen als ie een gekke bui heeft , hij kan t dus wel maar alleen hard. Dat moet ie nog leren maar belangrijke vind ik dat ie gewoon netjes meegaan de weg op , zonder dat ie niet meer verder wil en allerlei capriolen gaat uithalen omdat ie lekker naar zijn landje wil.
Als ik met hem gewoon gaat wandelen aan de lijn is er niets aan de hand.
Nergens bang van gaat allemaal goed.
Iemand misschien tips met wat ik kan doen?
Ik ben nog 3 tot 4 x per week bezig met Cootje en mag met m doen wat ik wil,
Helaas kan ik hem niet meenemen ergens heen want heb geen goede auto om hem te vervoeren naar bv strand (das best jammer) maar ik kan wel in het land en in de kleine bak wat met hem doen
Groetjes Trudy

jensvl

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:36

Hoe lang werk je al met dit paard?

Ik krijg de indruk dat het paard als je naar buiten gaat, enkel genoeg vertrouwen heeft in je als je er naast loopt, maar niet als je je erachter of erop bevindt. Volgens mij wordt het paard te onzeker dan.

Als het puur is omdat hij niet wil werken en niet uit onzekerheid terug naar zijn landje wil, gaat de tijd dit niet oplossen.
Dan is er een aanpak vereist afhankelijk van je paard. Wat die aanpak dan moet zijn kunnen we moeilijk vanachter een computerscherm bepalen voor je. Dat kan je het beste zelf bepalen. Of je kan er altijd iemand bijhalen die in je buurt woont en ervaring heeft hiermee.

Een methode kan zijn dat als ze niet voorwaarts door wil, het dan maar achterwaarts moet. Maar alles heeft te maken met de omstandigheden en de achtergrond van je paard.

TrudyAal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 19:43

Hallo jensvl
Ik ben nu nog 2 maandjes met hem bezig, ik heb niet het idee dat hij niet wil werken maar eerder niet echt durft. En indd wat onzeker is Als ik met hem in zijn landje rijd dan gaat t prima , als ik met hem wandel aan de lijn dan kijkt ie ook echt veel om zich heen terwijl ie met de eigenaar op de sulky deze route iedere dag loopt.
Als ik met hem in de bak bezig bent (los zonder lijn) dan wordt er wel eerst hevig gebokt en met t hoofd schudden en gegallopeerd

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:58

Ik denk dat je je dan eerst nog meer moet richten op een goede vertrouwensband met je paard. Ga veel aan de hand buiten wandelen. Doe eventueel schriktraining.
Ten slotte, als hij schrikt, blijf dan zelf rustig. Zolang er geen onmiddellijk gevaar is, blijf je gewoon zo rustig mogelijk. Een paard dat schrikt zoekt naar iemand die er minder van onder de indruk is en wil de leiding van dat individu op dat moment hebben. Hoe rustiger je dus kan blijven stil staan zonder te veel te trekken aan een touw wanneer het paard schrikt, hoe veel te sneller je paard je leiding zal zoeken en ook terug kalmeert.

Bouw verder het rijden buiten langzaam op. Ga eerst een paar meter de straat op na het rijden in de bak en breidt dit verder uit vanaf dat dat relatief veilig is. Als je paard aangeeft dat hij iets echt eng vindt en niet vertrouwd, stap dan eventueel af en wandel een stukje naast hem. Maak het voor jullie beiden tot een positieve ervaring.

TrudyAal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 20:05

Dank je wel voor je antwoord jensvl hier kan ik wel wat mee. T valt me ook op dat ie onder t wandelen erg veel om zich heen kijkt.

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:23

Veel succes!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:25

Succes.
En laat maar weten of het binnenkort al beter gaat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:48

Als je paard achteruit loopt hebben wij als ruiters de neiging om onszelf naar voren te buigen. Dat maakt het voor het paard makkelijker om in zijn achteruit te blijven. Als we een heel klein beetje naar achter buigen maken we het lastiger en zeggen we als het ware naar voren, de weg is vrij. Je zit hem dan niet in de weg en geeft ruimte aan de voorkant. Probeer eens wat je kunt bereiken met je gewicht, verder ga ik met Jensvl mee.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 03:43

Hoe was hij vroeger dan voor de kar?

TrudyAal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 06:40

Hoi hoi dat is een goede tip mrie
Ik ga jullie op de hoogte houden
Vroeger toen ie nog koersen liep ging t 2 rondes goed en de derde stopte ie ermee. Op een of andere manier staakte ie. Daarom moest ie weg. Nu bij de nieuwe eigenaar voor de sulky . Gewoon kleine ritjes op de weg gaat prima . Al heeft ie t hier ook gedaan. Maar op een of andere manier gaat 't nu goed. Alleen met rijden nog niet. Ja..Als je meeloopt dan wel . De eigenaar denk dat ie me aan 't uitproberen is. En dat ik harder moet zijn. Je moet m goed aanpakken anders neemt ie een looppie met je zei ie . Maarja...dat is misschien iets wat
ik dan moet leren. Longeren gaat goed. Al merk je wel dat ie daar eigenlijk geen zin in heb. Hij houdt erg van gezelligheid en lekker keuvelen. Maar als ie aan 't werk moet ....tja

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:40

Staat hij alleen?
Het fijnste is om samen met een ander paard te trainen. Hij is onzeker en gaat terugnaar zijn landje. Samen met een vriendje durft hij vast veel verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:55

mrie schreef:
Als je paard achteruit loopt hebben wij als ruiters de neiging om onszelf naar voren te buigen. Dat maakt het voor het paard makkelijker om in zijn achteruit te blijven. Als we een heel klein beetje naar achter buigen maken we het lastiger en zeggen we als het ware naar voren, de weg is vrij. Je zit hem dan niet in de weg en geeft ruimte aan de voorkant. Probeer eens wat je kunt bereiken met je gewicht, verder ga ik met Jensvl mee.

Thnx Mrie! Sinds kort ben ik gestart met het wennen van paard en ruiter voor het maken van buitenritten. De laatste keer liepen we tegen een waterplas aan waarbij mijn merrie alleen een achteruitversnelling had. Nu je het zegt, van het vooroverzitten, heb ik gelijk een duidelijke herkenning van "oh ja!" ook ik zal de volgende keer deze tip eens uitproberen +:)+

TrudyAal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 08:27

janouk schreef:
Staat hij alleen?
Het fijnste is om samen met een ander paard te trainen. Hij is onzeker en gaat terugnaar zijn landje. Samen met een vriendje durft hij vast veel verder.

Hij staat helaas alleen janouk
de eigenaar wil er geen 2e paardje bij omdat deze erg dominant is. Ik ben ze nu aan 't overhalen om evt schaapjes of zo erbij te zetten. Maar weet niet of dat lukt

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:34

Ik zou er eerst voor zorgen dat het paard meer vertrouwen in je krijgt door bv. eerst veel grondwerk te gaan doen. Als je paard zich zekerder voelt kunnen schriktrainingen ook een goede oefening zijn. Vertrouwen moet groeien, soms duurt het even maar als je geduldig bent is het zeker het wachten waard.

TrudyAal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 12:40

horse94 schreef:
Ik zou er eerst voor zorgen dat het paard meer vertrouwen in je krijgt door bv. eerst veel grondwerk te gaan doen. Als je paard zich zekerder voelt kunnen schriktrainingen ook een goede oefening zijn. Vertrouwen moet groeien, soms duurt het even maar als je geduldig bent is het zeker het wachten waard.

Ik ben al lekker met m bezig. Ga met m wandelen en doe m ook longeren.
Heb geduld . Hihi

TrudyAal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 10:03

Hallo allemaal
Ik ben al lekker met co bezig geweest. Veel longeren en rijden gewoon in de kleine bak. ( dat gaat prima) en als we t pad opgaan dan pak ik de andere kant ( niet richting de weg maar richting gras....heuveltje en dan water ) dat gaat ook goed. Maar wat me opvalt is.....de eigenaar ging t proberen om m te rijden en had dat nog niet eerder gedaan op hem (alleen stukjes op de weg met de sulky) maar hij ging de weg op en ook hier protesteerde ie. Maar na een harde stem gegeven te hebben ging cootje toch de weg op en verder ging t prima. Geen gedoe. Zou t dan toch te maken kunnen hebben met dat ie mij aan 't uitproberen is? Hij krijgt t wel voor elkaar terwijl ie er nog nooit op gezeten had. Neemt dit paardje mij gewoon in de maling?
Want hij is slim zat en weet t best zegt de eigenaar dan.