Binnenkort gaat mijn shetlander voor de vierwieler. Alleen, nu heb ik nog geen zweep.
Hoelang moet de zweep zijn voor een shetlander voor de vierwieler ? (Mijn welsh a komt er ook nog voor en het zou mooi zijn dat ik 1 zweep voor beide pony's kan gebruiken)
Voor een shet zou ik 1.40 of 1.50 doen. 1.70 / 1.80 vond ik altijd te lang.
Ayla
Geplaatst: 20-06-16 23:16
HTM schreef:
Voor een shet zou ik 1.40 of 1.50 doen. 1.70 / 1.80 vond ik altijd te lang.
Dat ligt aan de sulky/vierwieler waarmee je ment.
Ik heb een zweep van ongeveer 1.30 die ik gebruik voor m'n HCA, voor 't mooie iets te kort, maar wel een hele fijne zweep. Voor m'n concourswagen heb ik een zweep van ongeveer 1.60, ik denk dat dit ongeveer wel de maat is die je nodig hebt. Heb je de vierwieler al? Dan kun je het makkelijk zelf opmeten.
Susanne
Geplaatst: 21-06-16 18:19
Je moet makkelijk bij het schoftje kunnen komen met de zweep, zonder dat je daarvoor je handen naar voor hoeft te doen. De lengte verschilt dus per aanspanning. Mijne is 160cm (zonder slag).
Ik gebruik bij mijn shet met vierwieler zowel een 1.60 als een 1.80m menzweep. De 1.60m zou voor dressuurmatig rijden net te kort zijn, recreatief mennen gaat prima.
Hier 1.80 op welsh a van 1.16. Met marathon heb ik 1.40 maar daar kun je niet dressuur matig lekker mee rijden. Dus je zit toch al gauw op 1.60 om fatsoenlijk je hulpen te kunnen geven. Maar bij vierwiel ers is het ook weer verschillend; hoe heb je je stoel staan; lamoen/zweng werkt ook mee icm hoe dicht ze op de wagen staan etc. Werken dus meer factoren mee dan je zou denken
Ik heb er eentje van 1.60 bij mijn vierwieler en grote shet kruising kom met gemak bij het schoftje Ik heb die van mij van de welkoop vandaan echt fantastisch ding, super licht kan 'm uren vasthouden en niet stuk te krijgen (perongeluk een keertje in de stal laten liggen en paarden die er overheen hebben gelopen heeftie gewoon overleeft...) kosten me destijds €20