Goede manier spieren trainen voor inrijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Goede manier spieren trainen voor inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 19:01

Heey allemaal!
Over een paar maanden ben ik vanplan om m'n tinker paard in te gaan rijden... (natuurlijk eerst heel rustig aan beginnen met het laten wennen aan zadel en hoofdstel) maat ik zou graag willen weten wat ik van te voren kan gaan doen om alvast wat spieren te trainen zodat het haar straks makkelijker afgaat ( ik doe momenteel al eens per week longeren)

Ik dacht zelf aan iets richting grondwerk aangezien ik haar nu nog te jong vind om er al op te gaan

Iemand suggesties?

Groetjess

Yacintha

Re: Goede manier spieren trainen voor inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:10

Ik heb het bij mijn Arabier vooral door middel van dubbele longe gedaan en dan laag laten lopen.
Met hem doe ik ook veel grondwerk, heb me toen vooral gefocust op de achteruit, drukpunten en zijwaarts. Dit was vooral als voorbereiding op de reining.

Daarnaast doe ik dan ook regelmatig oefeningen voor en na het werk. Even de neus naar de flanken toe, naar beneden en buik- en achterhandspieren laten aanspannen. Deze oefeningen hebben me samen met het longeren wel het meest geholpen.
Als je gaat longeren voor spieropbouw, dan zou ik dit wel vaker dan eens per week doen.. ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:20

Longeren met zowel een enkele als dubbele lijnen en werken aan de hand/lange teugelen.

Grondwerk zie ik meer als afstemming van de hulpgeving/gehoorzaamheid/ed. Ik neem ook altijd het loswerken mee, maar dat gebruik ik dan in de eerste plaats voor een stukje leiderschap/afstemming van de hulpen en daarna voor het op eigen benen laten lopen en hun eigen balans te laten zoeken(mijn draver heeft daar voor de galop enorm veel baat bij gehad). Maar verder niet voor de spieropbouw.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:36

Wandelenm heel veel wandelen, gewoon langs de straat, door het bos, naar de kroeg bij de spoorbaan, langs koeien, langs landbouwmachines. Dan heb je twee vliegen n een klap. Paard krijgt conditie en wordt gelijk verkeersmak.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:31

Hoewel specifiek grondwerk ook zijn nut heeft, denk ik ook dat zoals mrie aangeeft, veel gaan wandelen een zeer goede methode is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:02

Met wandelen train je conditie, geen spieren. Inderdaad, werk aan de hand, lange teugel werk en dubbele longe. Ik zou je wel adviseren om daar een paar lesjes in te nemen zodat je een beetje weet waar je op moet letten. Het is allemaal niet verschrikkelijk moeilijk, maar in je eentje het wiel uitvinden is gewoon zonde want dat gaat snel ten koste van je paard.