[AR] Vragen welke kar/sulky voor mini? Ervaring delen!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xDaninex

Vragen welke kar/sulky voor mini? Ervaring delen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 12:47

Hallo allemaal,
Dit bericht is van mijn vriendin (ze heeft geen bokt dus plaats ik voor haar).
Ze heeft ook een shetlanderx Fallabella van 6 jaar. Nu wil ze hem gaan beleren voor een sulky. Maar wat raden jullie haar aan? *\o/*
Ze heeft hem al lange lijnen en elke lijnen geleerd ,dat kan hij nu ook in stap,draf en galop.
Hij is niet echt kijkerig maar vooral heel cool.
Hij heeft nooit een bit in gehad en hij reageert ook al goed op stem+hulpen zonder bit ect.
Hij is rond de 86 cm hoog.. Maar is wel sterk! Ze wil met t karretje/sulky lekker naar buiten gaan, rond de 1 keer per week. Dus hoeft geen wedstrijd karrie te zijn. :j Ik hoorde en las veel negatieve reacties om te mennen zonder bit ,dus wat raden jullie dan aan ,welk bit? Hij heeft nog nooit voor de kar gestaan ,dus het word helemaal beleren. Liefste eentje die niet gelijk omklapt na een iets te krap bochtje. Ik zoek dus een karretje of sulky waarmee je buiten ritten kan maken. Liefste voor 2 personen. Want soms wil ze een meerijder mee nemen! Ze weegt zelf 50 kg. Wat slim is weet ik niet. Dus kunnen jullie haar helpen?
Wat raden jullie aan als kar? :j
Groetjesss

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:51

je hoeft niet perse een bit, maar dan wel een bitloos hoofdstel. mennen met een halster is vragen om ongelukken. sommige pony's reageren fijn op bitloos, andere fijner op een bit. kwestie van uitproberen. voordat je echt gaat inspannen zou ik iemand vragen die daar echt ervaring mee heeft. fouten zijn zo gemaakt maar niet zo opgelost. beter alles meteen goed aanleren.

als je denkt dat je echt serieus gaat mennen, koop dan een fijne sulky of wagentje. ( 2e hands bijv.) bijna alle (goedkope) sulky's zitten niet fijn in draf. schokt en stuitert vaak en zijn niet altijd mooi in evenwicht te krijgen. een hca sulky zou fijn kunnen zijn. of een heel licht 4 wielig wagentje.

maar bedenk ook dat je niet alleen het gewicht van de wagen moet tellen wat de pony moet trekken, maar ook misschien wel 2 keer 50kg of meer van de menner + bijrijder.
licht wagentje ( weegt al gauw 100kg als het een echt klein wagentje is) en 2 mensen is al minimaal 200kg.

tamary

Re: Vragen welke kar/sulky voor mini? Ervaring delen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:08

2 personen achter zo'n uk lijkt mij te zwaar, zeker omdat je wel een solide wagentje wil ivm ongelijk terrein en de slijtage die dat meebrengt. Max op terrein wat jij aangeeft is 1x lichaamsgewicht en daar kom je met 2 mensen overheen.

Goed laten beleren is ernstig aan te raden, bij mennen heb je nl een aantal beperkingen tov rijden qua noodgrepen. Dingen als inbuigen/kleine volte om te stoppen is onmogelijk, dan klap je om. Pony moet vrijwel recht voor de kar blijven en dan kan die bij paniek makkelijk zijn gehele lijf inzetten om te vluchten. Ervaren menner een goede basis laten leggen is essentieel voor plezier bij beide.

xDaninex

Re: Vragen welke kar/sulky voor mini? Ervaring delen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 18:10

Thanks!