Hoe komt het eigenlijk dat jongere dieren sneller leren dan

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Hoe komt het eigenlijk dat jongere dieren sneller leren dan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 19:37

oudere dieren?

Dit is een vraag die mij nu al heel lang bezig houdt en ik kan er niet echt een duidelijk antwoord op vinden via google of in mijn lesboeken.

Wie o wie heeft het verlossende antwoord?

Spoiler:
Sorry als het topic fout staat :P

secricible

Re: Hoe komt het eigenlijk dat jongere dieren sneller leren dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:38

Lijkt me doordat gewoontes nog niet zo ingesleten zijn. Vergelijkbaar met mensen...

Mariett
Blogger

Re: Hoe komt het eigenlijk dat jongere dieren sneller leren dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:40

Volgens mij omdat 'jonge' hersenen veel sneller nieuwe verbindingen kunnen maken. Mijn vader heeft me een keer uitgelegd dat kinderen eigenlijk allemaal kleine weggetjes hebben in hun hersenen, waar ze als het ware van dorp naar dorp kunnen rijden. Als je ouder wordt gaan die weggetjes soms weg en krijg je 'snelwegen', het kan dus sneller gaan, alleen minder creatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:45

Hoe dat bij dieren komt weet ik niet, maar bij mensen komt het door de witte(verantwoordelijk voor het leggen van nieuwe verbindingen en grijze stof (info verwerking)in de hersenen.
En nu moet ik even diep nadenken maar volgens mij hebben kinderen meer witte stof, wat betekend dat ze makkelijker iets compleet nieuws leren (nieuwe verbindingen leggen) terwijl wanneer je ouder word je meer grijze stof heb en die nog kunt trainen(info verwerken) maar compleet nieuwe dingen leren lastiger is

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:46

Ik denk een combinatie van de bovengenoemde redenen. Aanleren gaat natuurlijk ook een stuk sneller dan verkeerde gewoontes veranderen of afleren.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:07

Jonge kinderen hebben zo'n beetje het dubbele aantal verbindingen tussen neuronen in hun hersenen vergeleken met volwassenen (exuberant synaptogenesis)! Dat aantal wordt steeds minder omdat we simpel gezegd de onnodige verbindingen kwijtraken zodra we dingen hebben aangeleerd en onze hersenen efficiënter kunnen werken. In de hersenen van kinderen liggen dus veel meer verbindingen, wat ze creatiever maakt: ze zijn in feite nog aan het uitproberen welke dingen goed werken en welke niet. En in deze plastische periode slaan ze dus ook een ontzettende hoop informatie op.

Ik denk dat het met dieren ook ongeveer zo moet werken! Veel dieren moeten ook sneller leren dan mensen, wij zijn eigenlijk nog ontzettend sloom in onze ontwikkeling.

Weet niet of dit 100% klopt, ik ben ook nog maar een studentje :') Het is zeker een interessante vraag!

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:25

Ik denk dat het, het zelfde werkt als bij mensen... Kinderen leren namelijk ook sneller dan volwassenen.