[AR] Nieuw tuig gekocht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xRochelleee

Nieuw tuig gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 18:53

Hallo Bokkers,

ik heb laatst een tuig gekocht voor mijn mini shet. Nu vroeg ik me af hoe jullie hem vinden zitten. ik vind namelijk het borststuk erg hoog zitten maar een gaatje losser hangt hij op zn schouder.

Ik hoop dat jullie tips hebben :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xRochelleee op 10-06-16 19:09, in het totaal 2 keer bewerkt

DianXX

Re: Nieuw tuig gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:56

ik zie geen foto

xRochelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 18:59

DianXX schreef:
ik zie geen foto

oh wat stom haha, ik heb ze net toegevoegd

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:02

Ik ben geen menner, dus weet er weinig van.
Borststuk zit imo wel te hoog, die drukt nu zowat op de luchtpijp.. Kan je die niet een paar gaatjes naar beneden laten zakken?

xRochelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 19:08

Paris_ schreef:
Ik ben geen menner, dus weet er weinig van.
Borststuk zit imo wel te hoog, die drukt nu zowat op de luchtpijp.. Kan je die niet een paar gaatjes naar beneden laten zakken?

Hij kan zeker wel naar beneden maar ik dacht dat hij dan op de schouders drukte, maar vind hem zo idd ook wel heel hoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:16

Borst stuk mag denk ik een gaatje of twee naar beneden- als het ergens drukt zou je een onderlegger kunnen gebruiken.

De broek zou ook 1 / 2 gaatjes naar achteren mogen.

Leuke pony, veel plezier met het tuig!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:19

Borsttuig mag inderdaad nog iets naar beneden, maar de strengen liigen ook op de grond wat soms iets vertekend als het paard niet trekt. Maar zit wel echt te hoog.
Broek lijkt ook een beetje hoog te zitten. Die moet 1 handbreedte onder ze zitknobbel van het paard, dus dat is makkelijk zelf te voelen en te bekijken.
Waar je de strengen door hebt gestoken zijn trouwens geen strengophouders :)

Veel plezier ermee!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:28

Strengen worden wel vaker door de broekriemen gehaald en kunnen dan wel degelijk als strengophouders dienen. Zorg alleen wel dat er geen knik in je strengen komt doordat je ze door de broekriemen haalt, deze moeten in een lijn lopen naar de zweng.

Heb je een foto van het borsttuig een gaatje lager? Ik denk ook dat het wel een gaatje lager kan, maar dat vertekend snel als er niet getrokken word. Een onderlegger tegen drukplekken oid is natuurlijk geen oplossing, het borsttuig moet gewoon goed liggen zonder op de luchtpijp te drukken en zonder dat deze de schouders belemmert in beweging.

Je schofttuig ligt prima en je broek hoeft denk ik ook niet hoger of lager (hoger sowieso niet, maar als je 'm lager hangt gaat deze vaak onder het achterwerk van je pony 'hangen'), maar dat kan pas goed beoordeeld worden als de pony ingespannen staat. Dat geld vaak ook voor de rest van het tuig, dan zie je namelijk pas echt of je tuig goed op maat zit.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:26

Ah kijk dat wist ik niet, weer wat geleerd

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:45

Ik vind m eigenlijk prima liggen, het gehele tuig. Men denkt al gauw dat het borsttuig te hoog zit; naar zo snel knelt hij de luchtpijp niet af. Dat zou je dan meteen tijdens het rijden moeten horen aan de ademhaling van je paard. 9vd 10 mensen hebben hun borsttuig te laag ipv te hoog.

Orlando2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:13

Borststuk zit te hoog, die moet op de spieren van de voorbenen liggen, zorg dat er onder het schoftje een onderlegger van 1 a 2 cm dik, zo krijg je geheid schuurplekken!! het schoftje ligt nu schuin dat moet recht op de pony liggen, de broek moet goed strak staan, als je me niet helemaal begrijpt stuur gerust een privéberichtje!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:17

JoyCiej007 schreef:
Ik vind m eigenlijk prima liggen, het gehele tuig. Men denkt al gauw dat het borsttuig te hoog zit; naar zo snel knelt hij de luchtpijp niet af. Dat zou je dan meteen tijdens het rijden moeten horen aan de ademhaling van je paard. 9vd 10 mensen hebben hun borsttuig te laag ipv te hoog.

TS: ikzelf heb m'n tuig gewoon goed laten afstellen door een professional en ondanks dat ik nu toch een aantal jaren (recreatief) men vind ik het zelf ook lastig om de juiste plek te bepalen. Maar ik kan je verzekeren dat wat bovenstaande bokker (joyciej dus) zegt dat je daar helemaal van op aan kan gaan :j als iemand er (mijn inziens) verstand van heeft is zij het wel :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:20

Orlando2013 schreef:
Borststuk zit te hoog, die moet op de spieren van de voorbenen liggen, zorg dat er onder het schoftje een onderlegger van 1 a 2 cm dik, zo krijg je geheid schuurplekken!! het schoftje ligt nu schuin dat moet recht op de pony liggen, de broek moet goed strak staan, als je me niet helemaal begrijpt stuur gerust een privéberichtje!

Onderlegger is onnodig. Broek moet niet goed strak staan en het borsttuig zit ongeveer goed zo zou 1 gaatje kunnen zakken wellicht maar dat is pas te zien voor de wagen. Schoftje ligt ook prima: lichtoog ligt er recht op.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:34

Mooi tuigje! Zelf zou ik het borststuk 1 gaatje omlaag doen, wellicht 2 maar denk dat hij dan net te laag hangt. De broek mag nog wel 2 gaatjes omlaag.
Als je pony ingespannen is moet de broek inderdaad niet strak staan! Daar moet pas spanning op komen zodra de pony afremt. Anders zit hij opgesloten in zijn tuig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:55

MelanieB schreef:
Orlando2013 schreef:

Onderlegger is onnodig. Broek moet niet goed strak staan en het borsttuig zit ongeveer goed zo zou 1 gaatje kunnen zakken wellicht maar dat is pas te zien voor de wagen. Schoftje ligt ook prima: lichtoog ligt er recht op.

Ga ik in mee. Orlando; jij hebt over de bovenbeenspieren. Ik begrijp werkelijk niet waar je deze onzin (sorry) vandaan haalt. Het is geen bovenbeentuig, het is een borsttuig. Juist teveel menners hebben hun borsttuig te laag, dus als bovenbeentuig hangen. Dat de broek strak moet staan is ook onzin; pony is niet eens ingespannen! Pas als pony is ingespannen en wagen moet afgeremd worden, DAN PAS moet de broek strak trekken en dus zijn werk doen!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:06

Borsttuig hangt idd prima, heel misschien 1 gaatje omlaag maar dat is pas met rijden te zien en het tuig zal ook nog wat vormen. Heel veel mensen hebben het borsttuig te laag hangen waardoor de juiste hoogte al snel te hoog lijkt.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:47

En persoonlijk zou ik ook alleen het achterste riempje een gaatje laten zakken en niet de voorste.

xRochelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 18:41

ardo_iggy schreef:
En persoonlijk zou ik ook alleen het achterste riempje een gaatje laten zakken en niet de voorste.

achterste riempje van de borsttuig bedoel je?

kheb sinds vandaag eindelijk een passend hoofdstelletje yes!

ik zal binnekort een paar foto's maken met het borsttuig iets lager en de broek ook eventueel.

dankjewel voor alle reacties :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:41

Volgens mij hangt het borsttuig prima zo, maar dat moet je eigenlijk beoordelen voor de wagen met klein beetje druk op de strengen zodat je ziet waar die precies ' trekt'. Misschien idd dat je het achterste riempje eentje lager moet doen om hem recht te krijgen, zo oogt het nu wel, maar dat kan heel anders zijn ingespannen.

Die luchtpijp zit vrij hoog en diep, daar heb je echt niet snel last van (al is het met die kleintjes wel lastiger dan groot paard natuurlijk, met in verhouding 'brede' borsttuigen)
maar als het tuig op de punt van zijn schouder drukt, doet dat echt veel pijn met lopen en kan hele nare blessures geven, en helaas zie je dat echt veelste vaak.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:58

Borsttuig zou ik een gaatjes laten zakken. Handbreedte boven het borstbeen heb ik altijd geleerd.
Verder zit het goed volgens mij, maar idd het vertekend wat, omdat het dier niet trekt.
Leuke pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:04

Orlando2013 schreef:

Het borststuk moet tegen de spieren van de voorbenen liggen en de broek moet goed strak staan zodat...
...de pony de benen niet kan bewegen voor de wagen? :+

Als je schuurplekken zou krijgen van mennen zonder onderlegger onder het schoftje, dan waren er nu heel erg veel paarden op de wereld met schuurplekken. Die twee van ons incluis. Gelukkig is dat niet zo. Als je schoftje schuurplekken veroorzaakt kan je er beter een schoftje kopen dat goed past, denk ik. ;)

TS, ik denk dat je tuig nog wat beter te beoordelen is met de wagen erbij. Dan zie je ook hoe de strengen lopen etc.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:07

Borsttuig hangt goed. Als je hem lager zou doen, zou het de beweging in de weg kunnen zitten. Ik ga mee in de onderbouwing van JoyCie007.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:12

Er zijn al veel tips gegeven over handbreedtes onder of boven een bepaald punt (borstbeen, zitbeenknobbels). Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig bij een groot paard, maar een handbreedte bij zo'n kleine pony pakt natuurlijk heel anders uit.

Wat mij betreft ligt het borsttuig zo goed, maar (zoals Toydoll aangeeft) kan het ingespannen net een ander beeld geven waardoor er toch een gaatje gezakt moet worden (meer gaatjes is in mijn ogen echt veel te veel). Evt kun je nog een gaatje bijprikken tussen het huidige gaatje en een gat lager, dan kun je met een half gaatje werken.

Het schofttuig zou van mij een paar cm naar achteren mogen, de broek lijkt mij zo prima (zeker niet lager). Misschien dat wel de rugriem iets strakker moet? De richtlijn (voor paarden dus) is een rechtopstaande vuist tussen lendenen en rugriem kunnen steken, maar bij een kleine pony zou ik gaan voor een platliggende vuist.