Longeren aanleren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jodhi

Longeren aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 11:06

Hoi!

Ik verzorg een hele leuke Shetlander kruising en aangezien ik er niet op kan rijden, wil ik graag wat grondwerk gaan doen.
Ik heb een longeerlijn, dus ik wil graag gaan longeren, maar hoe leer je dat aan?

Alvast bedankt!

jensvl

Re: Longeren aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:58

Wat kent je paard al van grondwerk?

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 14:37

jensvl schreef:
Wat kent je paard al van grondwerk?

Eigenlijk alleen meelopen. Ik verzorg hem nog niet zo lang en de eigenaren hebben hem alleen als grasmaaiertje, samen met een andere pony.

jensvl

Re: Longeren aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:25

Waarschijnlijk ga je dan moeten beginnen met wijken voor druk. Als je meer info wilt over hoe je dat goed kan aanleren, stuur ik wel een pb.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:10

Ik zou je dan adviseren om een longeercirkel af te zetten en dan te starten met het loswerken. Op die manier ga je werken aan de gehoorzaamheid/afstemming van de hulpgeving/houding en positie/leiderschap/ed. Als de hulpgeving duidelijk is, jij weet wat een correcte houding en positie is en hoe je dit kan inzetten om je paard van tempo/richting te laten veranderen, dan kun je beginnen met longeren.

Sennebenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:22

Ik heb mijn jonge pony dit zelf ook aangeleerd. Dus hier komt het! :))
Het is eigenlijk wel belangrijk dat je met zijn tweeën bent. Je kunt het beste een klein cirkeltje af zetten. Het hoeft echt niet groot te zijn. :) mijn moeder is gewoon in het midden gaan staan met de longeerlijn en ik heb mee gelopen met de pony toen hij vast zat aan de longeerlijn. dit hebben we denk ik 5 dagen zo gedaan. hierna laat je hem steeds even los zodat hij het leert om alleen te lopen. uiteindelijk weet hij dat hij zo moet lopen! +:)+
zo hebben wij het gedaan, ik weet niet of het zo werkt bij jou pony, maar het belangrijkste is dat je met zijn tweeën bent! :j