Grondwerk bij aankoop paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_P

Grondwerk bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 17:59

Beste Bokkers,

(Hoop dat het hier goed staat)
Even een (discussie)vraagje. Als je bij een kennismaking met je eventuele toekomstige eigen paard een sessie grondwerk zou willen doen, welke oefeningen zouden jullie met het paard dan doen?

Dus welke oefeningen kan je vragen van een paard dat nog geen grondwerk kent om toch een beetje inzicht te krijgen in zijn/haar karakter en aanleg voor bepaalde dingen (lichtgevoeligheid, meegaandheid, intelligentie, concentratievermogen etc.) Zonder je kwaadschiks te maken bij de eigenaar

(eventuele grondwerk methodes mogen ook)

Alvast bedankt

Anoniem

Re: Grondwerk bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:01

Uit het paard alleen al door de bak te laten lopen kun je al heel veel info halen. Verder pasje achterwaarts zetten en evt zijwaarts, lijkt mij voldoende.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:02

Leiden, volgen, halthouden, achterwaarts, hoofd laag, op de cirkel zetten, cirkels verplaatsen, van de cirkel af, wending om de voorhand, wending om de achterhand.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:11

Wat zou je willen doen?

Verder, een groot deel zie je al tijdens het brengen naar de bak/paddock. Daarnaast zou ik graag willen zien hoe die los te sturen is en reageerd op de hulpen. Andere dingen vind ik niet zo van belang nog.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 20:55

Iedereen super bedankt voor de antwoorden

@ Hilary: Wat bedoel je precies met "op de cirkel zetten"? Moet ik dan denken aan Parelli of eerder aan een soort Emiel Voest

@RianneH: Zat zelf meer te denken in de richting van wat "wijken voor druk"/porcupine en dan de reactie afwachten.
Waar let je bijvoorbeeld op in de bak/paddock. Hoe hij/zij loopt? Reageert op prikkels van buitenaf?
En hoe stuur je precies los? Welke "grondwerk-methode" moet ik ongeveer zoeken?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:58

Ik ga mee met VivaLaVida en RianneH, zeker als je elkaar nog niet kent en het paard ook nog niet bekend is met grondwerken en loswerken :)
Lekker kijken hoe die reageert op je lichaamstaal en hoe jij op zijn/haar lichaamstaal reageert/inspeelt.
Gewoon elkaar een beetje aftasten lijkt mij voldoende bij een eerste kennismaking :)

*qua methodes, ik gebruik niet echt een bepaalde methode, gewoon van alles wat haha en vooral op gevoel. Zou niet eens weten welke dingen ik allemaal combineer joh :') Zoek ik samen met mn poowns wel uit verder :P

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 21:00

Bedankt voor je antwoord

Heeft iemand nog tips voor iets "concretere" oefeningen (zoals Hilary en VivaLaVida)
Ben altijd een beetje onzeker of ik niet iets "onmogelijks" vraag (meestal doe ik de oefeningen zoals Hilary)

Deze vraag stel ik puur voor inspiratie en wat meer zekerheid :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:03

Ik heb destijds toen ik op zoek was naar een paard wat grondwerk gedaan volgens de Emiel Voest freestyle methode. Wat stappen en draven, stoppen en van richting veranderen. Je moet het op zo'n moment niet te moeilijk maken en zoals al gezegd, met paard uit de weide/paddock/stal halen en aan de hand meenemen weet je al heel veel. Vervolgens poetsen en eventueel rijden en je hebt een heel aardig beeld van het paard.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:18

een hele eenvoudige oefening om te weten of minder sensibel paard 'vast' hebt(met een paardje die nog geen grondwerk kent),is gewoon stappen,paard laten volgen.
als je stopt,zal een paard zonder grondwerkkennis,normaal nog wat verder stappen natuurlijk.

dan stop je en gooi je bv je armen in de lucht(om het paard te laten schrikken,zodat hij leert dat hij moet stoppen als jij stopt).
een beetje sensibel paard gaat daarom reageren,aan die kleine of hevige reactie kan je enorm veel opmaken.
een echte bulldozer loop ook dan gewoon nog door en is daar helemaal niet van onder de indruk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:35

Zo'n actie zou ik absoluut niet waarderen bij mijn te koop staande paard. Het kan miz ook veel subtieler, en wat je noemt is een stukje basisopvoeding die je ook wel merkt zonder je handen in de lucht te gooien.

Evenals het opzij zetten, dat kan je tussendoor ook al oefenen als je het paard in de box of de poetsplaats bekijkt.

Houdt er ook rekening mee dat niet alle kopers bekend zijn met grondwerk. Wij gingen kijken bij onze ruin en vroegen of ie ook los in de bak kon voor de beweging. Paard had nog nooit gegrondwerkt in de bak en rende maar vrolijk om de fokker, die ook niet zo goed wist wat ie er mee aan moest.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:47

Ik zou ook niet teveel van het paard vragen, maar gewoon kijken hoe de reactie is met wandelen en stoppen..
Wij hebben ook een keer een koper gehad voor onze super gevoelige arabier, je zag al meteen dat ze geen contact met hem maakte en het helemaal niks vond.
Nu heb ik zelf niet zoveel verstand van grondwerk, maar hij ging dus gewoon een join up doen! Pony was helemaal in paniek en viel zelfs omdat ze zo hard in paniek rond rende..
We hebben haar eruit gehaald en waren echt boos! Hij wou haar gratis meenemen want volgens hem was ze heel moeilijk en kon je er niks mee..
Terwijl ik er alles mee kon en ze me overal volgde!
Sorry voor m'n hele verhaal maar dit was mijn ervaring ermee, los laten lopen en wandelen etc zou ik echt geen problemen mee hebben

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:56

Joh, als ik iets wel geleerd heb is dat het 0 zegt. Wij hebben paarden gehad die de eerste paar keer met grondwerk dwars Door je heen liepen, of zelfs echt, omhoog en klauwend op je af kwamen. En dit waren later de beste paarden in de omscholing.

Andersom is degene die in eerste instantie snel volgt zodra hij zich op zijn gemak voelt een draak.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:57

Dat wat tengeltje11 mee zegt, zou ik ook zeker niet blij mee zijn :oo
Mn shet zou er waarschijnlijk echt maling aan hebben, maar mn arabier, die zal je ten eerste niet eens volgen en ten tweede van een vreemde die dat doet aan de andere kant van de wei staan.
En de ervaring van annibel, zou dan geen gek beeld zijn van hoe mijn arab zou reageren :(
Echt bizar annibel dat je zo een ervaring hebt gehad, arm paard...
Zeker bij een arab is t heel simpel, of ze vinden je wat, dan kan je ermee werken, zo niet, pech ;)
Hopelijk is ze wel snel ervan hersteld daarna :=
Die van mij zou daar echt wel een paar dagen, al dan niet weken, nog last van hebben :\

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:22

De vraag is, verwacht dat het paard grondwerk kan je of neen. Als je wil weten of het paard grondwerk reeds kent, zou ik aanraden het de eigenaar te laten doen.
Als het paard nog niets kent dan moet je beginnen met aanleren om te zien hoe snel het paard leert. Dus ik vraag me eigenlijk af wat je wil bereiken met signalen te geven die voor jou duidelijk zijn, maar voor het paard misschien niet.

Alles hangt af van wat jij verwacht van het paard. Als de eigenaar zegt dat het paard grondwerk kent, kan de eigenaar dit op een andere manier als jij doen.

Als je wil aflezen waar het paard nu staat is het volgens mij van groot belang om de eigenaar te vragen om te laten zien wat het paard allemaal kan, waarna je het zelf ook kan proberen. Als je zelf grondwerk goed onder de knie hebt dan kan je eventueel een klein iets nieuw aanleren om een idee te krijgen hoe snel het paard leert. Maar meestal leer je het meeste door de eigenaar te laten werken en dan hetzelfde zelf ook te proberen. Dan zie je hoe de eigenaar is en hoe het paard is en daarna het verschil als jij er mee werkt.

Voor de rest kan je alle oefeningen proberen, maar de meeste gaat ze volgens mij niet kennen bij weinig ervaring.

Ik zou wel de basis wijken voor druk aan de hand even bekijken. Dat geeft een behoorlijk beeld van waar het paard staat.

Kan het paard dit niet, dan is dat geen probleem want daar is snel aangeleerd, maar je moet natuurlijk wel bereid zijn dit te doen dan.

Misschien dat ik concreter kan antwoorden bij meer info.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:30

Yamasaki; jaaa was echt heel heftig.. Ze was echt wel n paar weken van slag indd! Klopt helemaal wat je zegt over ze mogen je of niet. Ik heb haar zus ook, zij is wel heel nuchter daar kan je iedereen mee weg sturen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:47

Voor mij zou het geen bezwaar zijn als het paard het niet zou kunnen.

Bij het kopen van een paard let ik erop of hij het lijf, beweging en karakter heeft voor hetgeen ik er mee van plan te doen.
Wel afhankelijk van de leeftijd uiteraard. Hoe ouder het paard hoe hoger de opleidingsgraad.

Maar de paarden die ik tot nu te gehad heb waren allemaal nog in de opfok leeftijd.
Die konden alleen meelopen aan een touwtje, vast staan aan een touwtje,voetjes op tillen en overal aangeraakt worden. Meer hoort een twenter mijn inziens ook niet te kennen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:00

Wat wil je met het grondwerk bereiken?

Een paard dat het niet kent, zal denk ik geen duidelijk beeld kunnen geven. Mijn pony rende de eerste keer met longeren als een ongeleid projectiel rond, als ik daarop af had moeten gaan, had ik er niet uitgehaald dat ze een leergierige pony is die juist steun zoekt.

Staar je er niet te blind op.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:34

OPG >> TVG

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 19:00

Iedereen bedankt voor de antwoorden, weer een stuk dichter bij "het" antwoord

Als 't paard niet goed zou reageren, dan geef ik het gewoon terug aan de eigenaar. Stel het stopt niet of reageert niet en zelfs niet na iets meer druk waarom zou je het dan nog kopen? Dan is het dus gewoon niet sensibel genoeg voor me (zo sensibel als mogelijk is het leukst voor mij :D )

Een join-up met iemand anders paard doen is gewoon ronduit grof en beledigend tegenover de eigenaar. Het is jouw paard niet (in ieder geval nog niet). Daarom bedoelde ik eerder kleine "oefeningetjes" zoals wat wijken voor druk, leiden en misschien wat stappen op de cirkel

Met grondwerk (vooral als ze het niet kennen) kan je een beetje aanvoelen wat voor een vlees in de kuip hebt. Laten ze zich makkelijk voor druk verplaatsen. Lopen ze los lichtjes en makkelijk of zijn het zware en grove bewegingen.

De reden dat ik het vraag is omdat ik eigenlijk opzoek ben naar paard wat ik graag zelf zou willen doorrijden/inrijden en opzoek ben naar ene manier om toch een beetje (objectief, subjectiviteit speelt namelijk altijd de overheersende rol) het karakter te bepalen.
Laatst bijgewerkt door Leentje_P op 10-06-16 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 19:01

NatasjavE schreef:
Voor mij zou het geen bezwaar zijn als het paard het niet zou kunnen.

Bij het kopen van een paard let ik erop of hij het lijf, beweging en karakter heeft voor hetgeen ik er mee van plan te doen.
Wel afhankelijk van de leeftijd uiteraard. Hoe ouder het paard hoe hoger de opleidingsgraad.

Maar de paarden die ik tot nu te gehad heb waren allemaal nog in de opfok leeftijd.
Die konden alleen meelopen aan een touwtje, vast staan aan een touwtje,voetjes op tillen en overal aangeraakt worden. Meer hoort een twenter mijn inziens ook niet te kennen.

Wat vond je belangrijk om in een twenter te zien? (kan je me eventueel een site/artikel/boek aanraden?)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:25

Leentje_P schreef:

Als 't paard niet goed zou reageren, dan geef ik het gewoon terug aan de eigenaar. Stel het stopt niet of reageert niet en zelfs niet na iets meer druk waarom zou je het dan nog kopen? Dan is het dus gewoon niet sensibel genoeg voor me (zo sensibel als mogelijk is het leukst voor mij
ik wil niet banketstaaf doen maar als jij groot inkomt bij een sensibel paard loop je de kans dat het niet stopt. Het gaat er maar net om hoe goed jij bent in je timing energie en lichaamstaal.
Je kunt ze ook in de freeze modus krijgen hè door zelf te dominant te zijn. Mijne is heel sensibel maar als jij als vreemde met haar probeert te werken zou het zomaar kunnen dat als je onbeleefd tegen haar bent ze jou de bak uit bonjourt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:34

Toen ik ging kijken bij mijn huidige paard heb ik vol verbazing gekeken toen ze 'm uit de wei wilden halen. "Je moet 'm nieuwsgierig maken" met een broodzakje, en dat dan een kwartier volhouden.

Ik wist wel meteen wat het eerste aandachtspunt zou worden als hij eenmaal van mij zou zijn :D

Natuurlijk heb ik ook gelet op dingen als hoe hij zich gedroeg met poetsen, opzadelen en voeren. Niet dat daar veel uit te halen viel, hij liet het zich allemaal welgevallen maar in feite had hij zijn lichaam "uitgeschakeld". Het bleek een paard te zijn met de nodige pijn (fysiek en mentaal/emotioneel), en ook eentje die dwars tegen druk in gaat en wat weet dat hij sterker is dan 3 grote kerels. Ga dat er maar eens met een grondwerkje uit halen. Heb er best een project aan gehad. Hoe een paard écht is verschilt per eigenaar en omgeving. Ik heb er nu een heel lief, zorgzaam paard aan. Dat hij intelligent was wist ik al, dat was ook een voorwaarde. De dissociaties worden minder en soms is hij gewoon zelfs brááf te noemen. Maar het is maar net wat je er zelf van maakt. Hij heeft mensen (stalgenoten, stalhouders, smid, veearts) tot wáánzin gedreven. Een paard kan nog zo enorm anders worden dan als je 'm 1 of 2 keer ziet in een andere omgeving dan waar jij 'm gaat neerzetten.

Van mijn merrie wist ik van tevoren alleen ras, geslacht, leeftijd en kleur. Ruim een jaar voordat ze naar me toe kwam had ik haar 1 keer een halve minuut in een donkere stal zien staan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 10-06-16 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:39

Mwah, "grondwerken" met een onbekend paard tijdens een eventueel aankoopproces, volgens mij haal je daar niet veel uit. Tenzij je zelf erg ervaren bent en precies weet wat je doet, maar dan nog is het paard in zijn eigen omgeving de onzekere factor. Er kunnen heel veel redenen zijn waarom het paard op dat moment reageert zoals het reageert en die kunnen niet zo veel zeggen over het paard in zijn gewone doen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:41

cissy schreef:
Leentje_P schreef:

Als 't paard niet goed zou reageren, dan geef ik het gewoon terug aan de eigenaar. Stel het stopt niet of reageert niet en zelfs niet na iets meer druk waarom zou je het dan nog kopen? Dan is het dus gewoon niet sensibel genoeg voor me (zo sensibel als mogelijk is het leukst voor mij
ik wil niet banketstaaf doen maar als jij groot inkomt bij een sensibel paard loop je de kans dat het niet stopt. Het gaat er maar net om hoe goed jij bent in je timing energie en lichaamstaal.
Je kunt ze ook in de freeze modus krijgen hè door zelf te dominant te zijn. Mijne is heel sensibel maar als jij als vreemde met haar probeert te werken zou het zomaar kunnen dat als je onbeleefd tegen haar bent ze jou de bak uit bonjourt.

Volledig mee eens.
Ts houdt er ook rekening mee dat jij fout kan zitten. Paard begrijpt de hulp niet, of jij geeft een verkeerde hulp bijvoorbeeld. Neem jonge paarden, de druk voor opzij stappen is iets waar veel paarden juist eerst op zullen tegendrukken. Doet niets af aan hun sensibiliteit van het paard, ze kennen het gewoon nog niet.

Voor mij is al het werk dat op de grond gebeurd grondwerk. Je kan dus met leiden (observeer ook hoe ze gaan met de eigenaar), wachten op de wasplaats, gedrag in stal, gedrag tijdens los gooien niet alleen zien hoe de opvoeding is, maar ook wat voor type paard het is. Focus je niet te veel op het moeten kunnen grondwerken, kijk gewoon hoe jullie contact is en hoe de basisopvoeding is.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:46

Om heel eerlijk te zijn, als je als koper bij mijn paard komt en even met hem wil "grondwerken", krab ik mezelf achter m'n oren en denk ik dat linksom of rechtsom, het paard niet naar jou zou gaan.

Als je ervaring genoeg hebt, weet je al wat voor vlees je in de kuip hebt op de grond, als je hem uit de wei trekt.

Even los laten bewegen in een paddock of longeerkraal daar gelaten natuurlijk.