op welke plek sta je tijdens het longeren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

guusjew

op welke plek sta je tijdens het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:11

Hallo
Ik sta met longeren altijd bij de kont en loop dan mee.
Ik kreeg hier comentaar op en er werd gezecht dat ik stil moest staan en ter hoogte van de schouder moest staan.

Ik vind het helemaal niet fijn om stil te staan en ik had juist het idee dat je bij de kont moest staan om te drijven. Kan iemand helpen. Welke positie moet je innemen en moet je meelopen of juist niet

RianneH

Re: op welke plek sta je tijdens het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:13

Ik loop altijd mee, maar in het 'traditionele' longeren sta je net iets achter het schouder en vorm je de bekende driehoek.

Overigens sta ik ook nog net achter de schouder, of er iets voor om te remmen of meer naar achter om te drijven.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:32

Oke maar meelopen is dus niet "verboden" om het zo maar te zeggen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:33

guusjew schreef:
Oke maar meelopen is dus niet "verboden" om het zo maar te zeggen

Waarom zou het verboden zijn? Er zijn toch geen wetten voor dit soort dingen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:34

Ik liep altijd mee, tenopzichte van het paard iets achter de schouder

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:34

Stilstaand kun je niet longeren. Jou benen geven namelijk het tempo aan. Als ik stil sta verwacht ik dat mijn paard dat ook staat :=
Ik loop met mijn schouder in 1 lijn achter de kont langs, maar ik loop rondjes van misschien 1,5e meter en mijn paard rondjes van 16 meter. Dus echt mee lopen? nee.. Mee bewegen? absoluut!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:36

smurffie schreef:
Stilstaand kun je niet longeren. Jou benen geven namelijk het tempo aan. Als ik stil sta verwacht ik dat mijn paard dat ook staat :=
Ik loop met mijn schouder in 1 lijn achter de kont langs, maar ik loop rondjes van misschien 1,5e meter en mijn paard rondjes van 16 meter. Dus echt mee lopen? nee.. Mee bewegen? absoluut!

Hmm ik doe vaak de 'responsibility circle' en dan sta ik compleet stil. Maar mn paard draaft toch nog echt wel. Ik wil m namelijk hetzelfde tempo houden als waar ik hem in zet. Net als met rijden dat je niet de hele tijd wil drijven.
Als ik mn paard sneller wil, sta ik achter de drijflijn. Als ik hem im een rustiger tempo wil voor de drijflijn. In het goede tempo in het midden. Soms sta ik stil, soms loop ik mee, soms stap ik op mn plek.
Heel simpel :)

En ik doe dus absoluut niet die bekende driehoek. Dan drijf je dus de hele tijd, je wilt je paard toch zelf hebben denken? Je wilt toch ook niet met rijden of wandelen de hele tijd drijven?
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 07-06-16 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:41

Vanuit het grondwerk loop ik over het algemeen wat meer op de drijvende lijn. Wanneer paard eenmaal warm is en gefinetuned is op mijn houding kan ik wat meer op de neutrale lijn van het paard staan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:42

smurffie schreef:

Ik vind het ook geen longeren meer, maar het 'kan' blijkbaar wel. Nog mooier, letterlijk stil staan, lijn in een hand en over je hoofd bewegen als het paard achter je langs gaat. Andere hand voor de telefoon gebruiken natuurlijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:46

RianneH schreef:
smurffie schreef:

Ik vind het ook geen longeren meer, maar het 'kan' blijkbaar wel. Nog mooier, letterlijk stil staan, lijn in een hand en over je hoofd bewegen als het paard achter je langs gaat. Andere hand voor de telefoon gebruiken natuurlijk.

Ik ken iemand die op die manier 2 paarden tegelijkertijd longeert. Lopen braaf naast elkaar hun rondje. Persoon blijft stil in het midden staan klooien met telefoon. Briljant hoor :+

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:47

Oke dan blijf ik gewoon lekker mee lopen indderdaad zoals hier boven gezegt loop ik een kleine circel en mijn paard een grote. Als ik sneller ga lopen en loop dus meer richting haar kont dan gaat zij ook harder. Zo heb ik dat geleerd

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:48

Dat is gelijk weer het andere uiterste.....

Ik sta vaak stil, maar beweeg ook vaak onbewust mee.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:49

Ik wordt trouwens juist super misselijk als ik stil blijf staan :')

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:51

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:51

Als ik niet met mijn paard mee loop dan gaat ze stilstaan en naar me omdraaien. Op het moment dat ik "achter" haar aan beweeg is er niks aan dd hand. Lijkt me dus niet slecht, slechter is als ze niet bewegen :+

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:52

Saaams schreef:
Als ik niet met mijn paard mee loop dan gaat ze stilstaan en naar me omdraaien. Op het moment dat ik "achter" haar aan beweeg is er niks aan dd hand. Lijkt me dus niet slecht, slechter is als ze niet bewegen :+

Dit heb ik precies het zelfde

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:52

Ter hoogte van de singelplek,sta ik in het midden van de cirkel. Ik loop wel mee met het paard,maar ikzelf betrek maar een kleine cirkel van maximaal 2 meter doorsnee. (Tenzij ik in een rijbak longeer,dan verplaats ik mijn rondje steeds een halve meter over de A-C lijn om te voorkomen dat er een longeerhoefslag ontstaat)
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 07-06-16 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:53

Eileen_ schreef:
smurffie schreef:

Hmm ik doe vaak de 'responsibility circle' en dan sta ik compleet stil. Maar mn paard draaft toch nog echt wel. Ik wil m namelijk hetzelfde tempo houden als waar ik hem in zet. Net als met rijden dat je niet de hele tijd wil drijven.
Als ik mn paard sneller wil, sta ik achter de drijflijn. Als ik hem im een rustiger tempo wil voor de drijflijn. In het goede tempo in het midden. Soms sta ik stil, soms loop ik mee, soms stap ik op mn plek.
Heel simpel :)

En ik doe dus absoluut niet die bekende driehoek. Dan drijf je dus de hele tijd, je wilt je paard toch zelf hebben denken? Je wilt toch ook niet met rijden of wandelen de hele tijd drijven?

Ik zie het "meelopen" meer als meebewegen. Als je op je paard zit zit je ook niet stil, maar zit je mee. Drijven is je achterste hand omhoog. Tempocontrole heb je normaliter door je hand stabiel te houden (longeren = zelfde tempo te lopen) hand extra toe staan (en eventueel been, bij longeren dus hand heffen en eventueel in de richting van het paard) en remmen door lichte druk op de teugels te geven en terug te zitten (longeren is stilstaan).

Dus nee ik wil niet steeds drijven, wel wil ik mee bewegen met mijn paard en hem steun en houvast bieden. Stil staan vind ik je onbereikbaar opstellen voor je paard. Tevens zal een drijvend paard ook niet stil staan en wel verwachten dat de ander loopt. Handgebaren en mee bewegen zijn dus soms ook nodig om stabiel te houden. Niets doen is bij mij stilstaan; ook veilig voor als je er af valt, dan sta (of zit of lig) ik namelijk stil dus staat mijn paard ook stil.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:55

Ik sta vrijwel stil, neem enkel kleine pasjes. Focus en draai ik mij naar de achterhand dat is dat een drijvende houding. Doe ik dit naar de voorhand dat is dit een afremmende houding.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:56

smurffie schreef:

Dat is een/jouw manier van longeren, dat betekent niet dat stilstaand longeren niet gaat. Genoeg mensen die met hun benen het tempo niet aangeven. Ga ik er even vanuit dat we met stil staan bedoelen 'op 1 plek blijven'.

Ik verklein in zowel het rijden als in het longeren de hulpen. Met een jong paard loop je nog wat mee, maar van een volwassen/correct beleerd paard verwacht ik dat 'ie z'n rondje gewoon loopt op basis van stemcommando en lichaamstaal. Ik wil dat niet meer mee moeten lopen om constant te drijven. Dat doe je tijdens het rijden ook niet toch? Elke pas drijven?

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:59

Ik probeer over t algemeen in de "bekende driehoek" te staan. Dus zo goed als op dezelfde plek maar uiteraard wel mee draaien... Ik vind dat m'n paarden dan fijner lopen, anders beweeg ik ook vrij veel met de longeerlijn... Maar soms loop ik ook wel wat mee... T wisselt..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:33

OPG -> TVG

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:35

ik longeer zo dat mijn hoofd gericht is op zijn hoofd en mijn zweep hou ik in mijn rechterhand samen met de rest van het touw. ik draai mee door mijn ene voet óver de andere te zetten. anders loop ik steeds dichter naar hem toe.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:37

Ik loop drijvend mee net achter de schouder.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:45

Momenteel probeer ik zo stil mogelijk te staan en zo min mogelijk "uit te stralen" als hij eenmaal loopt in het tempo waarin ik hem gevraagd heb te gaan. Dit doe ik net zo lang (stil staan, niks uitstralen, niks vragen, niks bevestigen) tot hij ontspant en op eigen benen loopt en er geen spanning staat op het touw. Dan beloon ik hem en mag hij of terug in tempo of stop en even aandacht. Zo gaat dat in alle gangen, omdat ik hem dus éérst wil leren zeker te worden van zn eigen benen, op een vaste afstand te blijven van mij en niet te twijfelen over wat ik hem gevraagd heb.
Als ik een tempo hoger wil dan stop ik daar energie in, qua lichaamsbeweging en als hij weer lager moet dan wiebel ik aan het touw tot hij doet wat ik vraag (dat duurt soms nog een hele ronde op dit moment ;) )
Als ik dan over een poos dat voor elkaar hem met hem, dan wil ik met hem meelopen en wil ik dingen als wijken van de voor- en achterhand kunnen oefenen op de hoefslag of de volte.
Maar goed, dat is nog ver weg :D