Allereerst, heel leuk dat je een filmpje hebt gemaakt en zoveel verschillende dingen met je pony doet!! Ook knap dat je om feedback vraagt. Het ziet er heel leuk uit, en jullie zijn een leuk stel!! Geweldig dat je nu al zover bent.
Lange teugelen heb ik te weinig verstand van. Bij het meerennen met jou, op je energie, zou je meer focus kunnen gebruiken in waar je naartoe gaat, daarnaar te kijken ipv naar je pony.
Als je pony naar je toevraagt, mag je wat mij betreft jouw ruimte meer bewaken. Dat de pony eerder stopt. Dit kun je oefenen met de yoyo game, dat je eerst aan een touw de afstand beter bewaakt. Later in vrijheid.
De circling mag je meer neutraal gaan staan in je houding, de pony is verantwoordelijk voor het rondje om jou heen. Pas uit je neutraal komen als hij uit de gang valt of van de cirkel afgaat.
De disengage van de achterhand, kun je meer naar zijn billen kijken, dat is duidelijker, dit kun je ook eerst weer even los oefenen.
Nu doe je op de cirkel je hoofd schuin en loopt mee en dan ineens probeer je te dis engagen. Probeer neutraal stil te staan, met een been geknikt en pas als je iets wilt van je paard doe je eerst je energie aan, ga je recht op staan, doe je je hoofd iets schuin en kijkt naar de achterhand om te dis-engagen.
Wat ik over het algemeen altijd heel belangrijk vind is dat het paard graag meedoet, dat je steeds zijn oortjes op jou gericht hebt en een vriendelijke uitdrukking op het gezicht. Ik weet niet of je thuis bent in de horsenalities, maar anders is dat leuk om je in te verdiepen, om te kijken hoe je je pony nog meer meekrijgt in je spelletjes.
Bij de yoyo mag je mee gebruik maken van je fases. Eerst super subtiel, dan steeds meer. Nu ga je al snel met een fase 3 beginnen en heb je al gauw niks over. En zie je dat de pony eigenlijk niet zo makkelijk naar achter gaat. Naja, het kan nog veeel subtieler bedoel ik.
Gebruiken van touwhalster zou trouwens ook goed kunnen helpen voor subtiele communicatie.
Bij lange teugel mag het wat mij betreft ook wat makkelijker gaan, dus met fases werken zodat je pony lichter op de hulpen wordt. Nu moet je teveel zelf werken met je lichaam. Dit kun je ook oefenen door de porcupine en driving meer op de zijkant te oefenen.
Het valt me op dat hij/zij veel de oren naar achter heeft, kan stand van de oren zijn, maar kan ook zijn dat je pony het verdraagt, maar er niet helemaal bij is. Hoe meer je weet wat je pony leuk vind om te doen, hoe meer je kan werken aan zijn plezier. Niet dat het er nu naar uitziet ofzo hoor, maar het kan nog wat meer interessant worden voor de pony.
Later wordt het wel anders, als je moeilijkere dingen van je pony gaat vragen, dan zie je dat de oren mee gaan doen! zie je dat? Dat betekent denk ik dat hij/zij uitdagingen leuk vind!
Erg leuk!! Ga zo door, en neem af en toe les als je dat kunt. Weet zeker dat je ver kunt komen!