[AR] trauma aan trekkers?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

CaroBaex

trauma aan trekkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 20:21

hallo allemaal!

ik "train" nu al 3 jaar lang een welsh pony
ik wil haar graag weer aanspannen (dit heeft zij vroeger ook gedaan en heeft verschillende concoursen gereden als ik het zo begrijp)
maar..
ze is als de dood voor trekkers!
toen ik haar voor het eerst mee maakte met haar trekker angst vloog ze er keihard vandoor!
since ze nu op een andere pension stal staat waardoor ik haar nu elke dag zie,
zie ik dat het langzaam minder wordt,ze komt nu elke dag wel een trekker tegen
als de trekker niet beweegt en niet teveel geluidt maakt vindt ze het prima ( dit was vroeger niet zo!)
maar zodra hij rijdt denkt ze dat ze aangevallen wordt en inderdaad komt het vluchtdier in haar naar boven!
ze rent niet meer weg ik kan haar in controle houden en haar "sussen"
ik vroeg me af..
hoezo kan ze ineens van bijna bombproof naar zo schrikachtig zijn voor trekkers?
ik denk zelf dat ze er iets naars mee heeft gemaakt met trekkers (oude eigenaar laat hier niks over los wat ik opzich wel snap maarja tis niet echt handig :P )
mensen die ideeen hebben?
en tips mogen natuurlijk altijd!

twinducklin

Re: trauma aan trekkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:25

Misschien kent ze het ook gewoon niet? Het vluchtgedrag wordt minder zeg je, dus ze went er wel aan.

Mijn ruin is heel koel in zijn kop en schrikt niet gauw. Maar motors van achter vind hij echt niet grappig. Het wordt wel steeds beter, maar hij reageert er altijd op. Paard heb ik vanaf 4 weken en hij is nu bijna 9. Nooit wat naar gebeurt, hij vindt het gewoon niks. En Oefenen is ook wat lastig want zo heel vaak kom ik ze ook niet tegen.

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 20:29

ah,dat kan.
maar dat vind ik dan wel vreemd ze stond vroeger namelijks juist in een gebied waar veel boeren met trekker zijn en nu weer,kan dat ze het gewoon niet meer gewend is?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:17

Alles kan. En dat er veel boeren zijn wil niet zeggen dat ze vlak langs haar rijden toch?
Zeker grootte vrachtwagens / trekkers. Wij kunnen beredeneren dat ze ons niet omver willen rijden, maar het zijn nogal grote dingen. Gewoon zelf rustig blijven en blijven oefenen uiteindelijk zal er wel een lampje gaan branden dat ze er niet door wordt opgegeten ;-)

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:29

ik ken het probleem wel een beetje mijn pony was eerst ook best angstig voor trekkers maar sinds hij op een plekje staat waar we geregeld trekkers tegen komen is hij dr niet bang meer voor we kunnen gewoon relax passeren.
met honden het zelfde aan het begin ook drama inmiddels goed onder controle ik blijf altijd veel met mn praten dat voelt voor hem vertrouwd.
ik heb hem laten wennen door veel te wandelen en het op te zoeken soms kan dit best veel tijd kosten.
een trekker is natuurlijk heel groot dat kan makkelijk angst op wekken..
denk dat je gewoon lekker door moet gaan met oefen dan komt het vertrouwen vanzelf wel denk ik.

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 23:22

ze word inderdaad er steeds rustiger onder,
het stukje weg waar ik meestal langs loop daar zit tussen de auto weg en fiets pad bomen,
ze rend niet weg of draaid niet weg maar ze kijkt dan gewoon heel "intends" naar de trekker
ik laat haar ook gewoon kijken! ik heb op de pensionstal gelukkig een eigenaar die heel erg mee denkt en het geen probleem vind als hij met de trekker bezig is om haar gewoon telaten kijken
het kan inderdaad door iets komen of door dat ze het niet kent
dankje voor de duidelijkheid! :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:33

Als je iemand hebt met wie je met een trekker kan oefenen (iemand die dus de tijd heeft en naar jou luistert), zou ik gaan oefenen in de bak of in een groot weiland. Mijn pony vond trekkers ook niet tof, maar inmiddels zijn ze geen probleem meer. Ik heb een tijdje met haar op een boerderij gewoond (ik werkte daar, zij stond er in pension) en als de boer de wei ging maaien of het gras op rijen ging schudden, reed ik met mijn pony achter hem aan. Zij moest dus de trekker achtervolgen in plaats van andersom. Toen dat goed ging, ben ik ernaast gaan rijden. Daarna tegen de richting in (dus elkaar tegemoet rijden en passeren). Vervolgens schuin voor de trekker uit gaan rijden. Eerst in hetzelfde tempo, zodat de afstand gelijk blijft; daarna overgang maken van draf naar stap, zodat de trekker ons kon inhalen. Daarna haalde ik hem weer in in een rustig galopje, maakte de overgang naar draf (even de afstand gelijk houden), en daarna weer overgang naar stap om hem te laten passeren.
Uiteraard ging dit niet zo snel als ik hier even beschrijf, en was dit maar één trekker (die toch net weer anders klinkt en er net weer anders uitziet als die van de buurman), maar het heeft wel goed geholpen.