Rugspieren trainen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eszy

Rugspieren trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 13:32

Ik moet met mijn paard op verzoek van de dierenarts veel longeren na rugproblemen van mijn paard. Hiermee moet ik zijn rugspieren trainen om straks weer te kunnen rijden na een maand of vier niks gedaan te hebben.

Ik ben hier nu net mee begonnen, in eerste instantie gewoon aan de enkele lijn zonder poespas, gewoon om hem wat losser te krijgen. Met af en toe wat drafbalkjes.
Ik zie wel duidelijk dat zn passen iets verruimen en dat hij z'n hals wel laat zakken. Maar ik zie wel dat hij hier moeite mee heeft om ontspannen te lopen.

Ik ben eigenlijk helemaal niet thuis in het longeren. En ben eigenlijk helemaal niet voor hulpteugels of iets dergelijks. Maar ik vraag me af of er misschien toch iets is waarmee ik mijn paard toch een beetje kan helpen. Misschien een longeerhulp? Of heeft er iemand tips?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:55

Chambon! Ik heb een broertje dood aan hulpteugels, maar hier maak ik een uitzondering voor. De chambon beperkt alleen het in de lucht steken van het hoofd. Paard wordt aangemoedigd om het hoofd omlaag te doen en de rug te gebruiken, maar ee neus kan er nog wel uit.

Kijk voor meer info eens op art2ride.com Hier staat heel veel info over longeren en correct ruggebruik.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:59

Ik weet niet of je iets weet van langelijnen? Als je dit doet en je vraagt wat stelling of je zet wat druk op de teugels dan vraag je je paard te buigen en spant hij z'n rugspieren aan. Je kan ook met een martingaal longeren. Doe ik ook en las je deze wat korter maakt zodat ie echt druk zet zal je paard ook wel naar benden willen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:07

amiraanouk schreef:
Ik weet niet of je iets weet van langelijnen? Als je dit doet en je vraagt wat stelling of je zet wat druk op de teugels dan vraag je je paard te buigen en spant hij z'n rugspieren aan. Je kan ook met een martingaal longeren. Doe ik ook en las je deze wat korter maakt zodat ie echt druk zet zal je paard ook wel naar benden willen.

Ik zou dit advies eerlijk gezegd in de wind slaan.

Lange lijnen is geen druk zetten om een paard naar beneden te werken. Net als met het 'aan de teugel' rijden is de nageeflijkheid in de dubbele longe geen dwingen maar vragen. Ontspanning en dan voorwaarts neerwaarts, van daaruit het paard ronder vragen.

TS, geen stalgenoot of lesgeefmens die handig is met longeren? Waar je een lesje bij kan volgen om eens te voelen of bijvoorbeeld dubbele lijnen wat voor je is?

Ik vind het mits goed toegepast een fijne methode, maar is wel net als met rijden zo streng als de hand van degene die de lijnen vast heeft.