[AR] Sieltec tuig of leren tuig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Sieltec tuig of leren tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 19:33

Binnenkort ga ik een paar menlesjes met Marietje nemen, als wij er allebei klaar voor zijn, en het karretje dat we hebben gekocht helemaal opgeknapt is (dat duurt nog wel even denk ik :+ )

Nou heb ik een goed passend leren tuig van mijn opa gekregen. Er is niks mis mee, het is mooi stevig en zacht. Alleen ik vond het tuig wel vrij zwaar, en leer is natuurlijk niet zo praktisch in onderhoud.

Nou vond ik iets over Sieltec tuigen:
https://www.shsveghel.nl/activiteiten/sieltec-tuigen/

Het zou een heel stuk lichter zijn, en volgens de site natuurlijk erg goed. Erg mooi zijn ze niet, maar dat maakt mij opzich niet uit. Ik wil gewoon dat het goed zit bij Marie, en dat het niet al te zwaar is.

Om geld gaat het dus ook niet, ik zoek niet het allergoedkoopste tuig wat er te vinden is uit. Ik heb namelijk nu al een tuig, die verder goed is.

Zijn Sieltec tuigen aan te raden, of moet ik ze maar laten gaan en met mijn leren tuig gaan mennen? Hoe zit het bijvoorbeeld met de drukverdeling van het borsttuig?

Pluttersput

Re: Sieltec tuig of leren tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:42

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:44

Kunt gewoon bellen naar fred, zijn inderdaad niet zo mooi maar zelfs de lespaarden lopen ermee en ze gebruiken ze in marathon dus drukverdeling is echt wel in orde.

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:00

Een Silco ( als ik het goed schrijf) tuig is zeker aan te raden, het is onderhoudsarm en het materiaal is super sterk! Gaat zeg maar je leven lang mee xd

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 23:08

Dank jullie! :)
Topic is ondertussen doorgelezen trouwens :) en de verkoper is er natuurlijk altijd wel positief over, dus daar vertrouw ik niet 100% op.

En een Zilco tuig hoef ik niet, nicolevdveen. Dat zijn volgens mij alsnog vrij zware dingen en ik zou dan juist voor het hele lichte materiaal gaan, dus eventueel Sieltec.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:11

Ik heb zelf eem Zilco tuig, en ik ervaar deze helemaal niet als zwaar.. Dit omdat het een kunststof tuig is.. Het is inderdaad onderhoudsarm en ijzersterk..

Ik persoonlijk vind Sieltec weer helaal niets.. Vind t er te houtje touwtje uitzien.. Kan er totaal naast zitten uiteraard, omdat ik t nooit geprobeerd heb.. Maar dat is ook meteen de reden WAAROM il t noet geprobeerd heb.. :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:25

ik ben ts van het andere topic. Ik ben erg tevreden van het tuig. lekker licht en paard loopt er fijn onder.
ik heb wel een gelonderlegger onder het schoftje gedaan. daardoor wordt de boel wat zwaarder. Mijn paarden zijn nogal rond en als ik het lamoen aan de ene kant losmaakte en omliep voor de andere kant trok het lamoen mijn schoftje tot onder de buik :D.
Met het gelletje niet. Ik heb ook een neopreen beschermer rond het borssttuig, dat is niet echt nodig maar zo hou ik het schuim properder. Ik ben nogal lui :D.
Het bevalt erg goed, gemakkelijk op te tuigen en schuurt niet. De broek blijft echter niet netjes op zijn plaats, maar ik heb geen staartriem, dus dat komt daardoor...