Grondwerk oefeningen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lotje_elmo

Grondwerk oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 21:00

Hoooi allemaal!

Een meisje op onze doe-het-zelf stal heeft een 1e eigen paard gekregen! Super leuk voor haar maar ze is nogal bang, een Shetlander maakt iets kleinere stapjes is niet zo zwaar en kan je makkelijker tegen houden.
Het paard is een Fries en de afgelopen 2 jaar niet bereden. (Ik heb zelf niet hiervoor gekozen maar haar ouders wel, en wat is dat een topkeuze geweest! Geweldig beest!)
Nu is ze tijdens het rijden nogal gespannen gewoon omdat het paard grotere stappen maakt.
Mijn idee was dus om ze kennis te laten maken met het grondwerk zodat ze eerst vertouwen in elkaar krijgen. Ikzelf doe al wat langer grondwerk.
Nu heb ik haal al geleerd dat ze vanuit stilstand kan buigen en ook het stappen stoppen + achtervolgen. Ook het van haar wegdraaien als ze haar armen open doet kennen ze ook al.

Nu zat ik te denken aan wat voor oefeningen ze nog meer kunnen doen omdat ze het super oppakken! Het meisje zei laatst tegen me: "Lotte, nu snap ik hoe ze reageert en dan kan ik ook weer terug reageren!"
Super leuk!

Als ik op internet zoek voor oefeningen kom ik vooral op het stappen met buiging en ook draven met buiging. Alleen is het meisje 10 en kan ze dat grote paard nooit bijhouden haha.

Dus weten jullie nog oefeningen die we kunnen oefenen?

Dankjulliewel!

xSelina

Re: Grondwerk oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:48

Misschien is het handiger dat ze les krijgt van iemand? Die kan dat toch beter oefeningen uitleggen (als jij ze bv ook nog niet kent) en heeft ervaring met verschillende soorten paarden (als het goed is). Dus zo iemand weet precies hoe ze moet ingrijpen, want misschien reageert dat paard wel heel anders dan dat jij gewend ben en weet je ook niet meer wat je moet doen.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 14:09

thoranLOVE schreef:
Misschien is het handiger dat ze les krijgt van iemand? Die kan dat toch beter oefeningen uitleggen (als jij ze bv ook nog niet kent) en heeft ervaring met verschillende soorten paarden (als het goed is). Dus zo iemand weet precies hoe ze moet ingrijpen, want misschien reageert dat paard wel heel anders dan dat jij gewend ben en weet je ook niet meer wat je moet doen.

Dat had ik ook al gezegd, maar haar ouders zien het nut er helaas niet van in... En zij zelf kan die lessen ook niet gaan betalen.

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:12

ik ga soms naar een een ranch waar ze grondwerk doen (natural hosemanship), daar hebben ze 5 modules (starter basics, basic advanced, pre advnced, advanced en premium) ik ben zelf net klaar met basic advanced. alle oefeningen zijn met een stik maar het gaat ook zonder, je kan ook een sweepje gebruiken.

een paar oefeningen (starter basics):

lijden stoppen: rondstappen met je paard (met touw) en dan je omdraaien en zien dat je paar blijft staan, zie dat wanneer je omdraaid je energie hoog is. als hij niet blijft staan moet je dadelijk reageren en met je touw zwieren als hij dan naar achter gaat geef je hem rust, je ontspant. belangrijk is dat je ook vertrouwen wint, laat je hand ruiken en dan wat kroelen en aaien. als je een stik gebruikt wrijf je met je stik over heel het lichaam, als hij niet blijft stilstaan blijven doen en wanneer hij stilstaat rust geven.

achteruit zetten op visueel gebaar:je gaat voor je paard staan, je hebt 4 fases 1 aleen energie 2 een gebaar met je handen doen wel altijd hetzelfde gebruiken! 3 met je touw schudden en 4 hard met je touw schudden, als hij bij fase 1 niet naar achter gaat (na 5 tellen) ga je naar fase 2, enzo verder...

drukpunten: de borst, achterhand, voorhand (en nog een paar) de borst: hier heb je een stik voor nodig, energie hoog en lichjes je stik op de borst zetten, hier ook weer de 4 fases. achter hand verplaatsten: je gaat in een driehoek staan met je paard, energie hoog en stik op de achterhand, weeral de 4 fases, meegaan met je paard en hou je hand omhoog zodat ze wetn dat ze niet mogen 'voorbijsteken'. voorhand verplaatsen: stik achter het halster en weer 4 fases.

op de cirkel zetten: dit kan alleen als je je paard op visueel gebaar naar achter kan zetten. je zet je paard naar achter (zie wel dat je een lang genoeg touw hebt!) je zet hem 4-5 meter naar achter en dan neem je je touw in de hand naar welke kant hij moet gaan en , je wijst naar die kant en energie op de voorhand, geen reactie ga je met je stik (geen stik pak een longeerzweep) 'cirkeltjes draaien' aar de voorhand, geen reactie meer energie en meer kracht.

het is belanrijk in deze oefeningen dat je ze veel vertrouwen en rust geeft, zetten ze maar een stapje naar achter, geef ze rust natuurlijk als ze het kennen kan je meer stappen zetten. als je paard likt of kouwt betekend dit dat hij de informatie aan het verwerken is, geef hem dan ook rust. als je vragen of meer oefeningen wilt, pb maar :)

ik hoop dat het een beetje duidelijk is, grtjes

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:19

luna1604 schreef:
ik ga soms naar een een ranch waar ze grondwerk doen (natural hosemanship), daar hebben ze 5 modules (starter basics, basic advanced, pre advnced, advanced en premium) ik ben zelf net klaar met basic advanced. alle oefeningen zijn met een stik maar het gaat ook zonder, je kan ook een sweepje gebruiken.

een paar oefeningen (starter basics):

lijden stoppen: rondstappen met je paard (met touw) en dan je omdraaien en zien dat je paar blijft staan, zie dat wanneer je omdraaid je energie hoog is. als hij niet blijft staan moet je dadelijk reageren en met je touw zwieren als hij dan naar achter gaat geef je hem rust, je ontspant. belangrijk is dat je ook vertrouwen wint, laat je hand ruiken en dan wat kroelen en aaien. als je een stik gebruikt wrijf je met je stik over heel het lichaam, als hij niet blijft stilstaan blijven doen en wanneer hij stilstaat rust geven.

achteruit zetten op visueel gebaar:je gaat voor je paard staan, je hebt 4 fases 1 aleen energie 2 een gebaar met je handen doen wel altijd hetzelfde gebruiken! 3 met je touw schudden en 4 hard met je touw schudden, als hij bij fase 1 niet naar achter gaat (na 5 tellen) ga je naar fase 2, enzo verder...

drukpunten: de borst, achterhand, voorhand (en nog een paar) de borst: hier heb je een stik voor nodig, energie hoog en lichjes je stik op de borst zetten, hier ook weer de 4 fases. achter hand verplaatsten: je gaat in een driehoek staan met je paard, energie hoog en stik op de achterhand, weeral de 4 fases, meegaan met je paard en hou je hand omhoog zodat ze wetn dat ze niet mogen 'voorbijsteken'. voorhand verplaatsen: stik achter het halster en weer 4 fases.

op de cirkel zetten: dit kan alleen als je je paard op visueel gebaar naar achter kan zetten. je zet je paard naar achter (zie wel dat je een lang genoeg touw hebt!) je zet hem 4-5 meter naar achter en dan neem je je touw in de hand naar welke kant hij moet gaan en , je wijst naar die kant en energie op de voorhand, geen reactie ga je met je stik (geen stik pak een longeerzweep) 'cirkeltjes draaien' aar de voorhand, geen reactie meer energie en meer kracht.

het is belanrijk in deze oefeningen dat je ze veel vertrouwen en rust geeft, zetten ze maar een stapje naar achter, geef ze rust natuurlijk als ze het kennen kan je meer stappen zetten. als je paard likt of kouwt betekend dit dat hij de informatie aan het verwerken is, geef hem dan ook rust. als je vragen of meer oefeningen wilt, pb maar :)

ik hoop dat het een beetje duidelijk is, grtjes

Bij Two Lazy Seven Ranch zeker?

Visueel gebaar je uitleg klopt niet helemaal. Fase 1 is alleen je handgebaar, fase 2 is touw schudden vanuit je pols. Fase 3 is vanuit je onderarm en fase 4 is vanuit je hele arm. En ALTIJD heen en weer schudden (dus niet op en neer). Ook bij het cirkelen moet je juist energie op de achterhand zetten. De leid merrie is van voren en de hengst (die het tempo bepaald) is van achteren.

Je kan ook bij Two Lazy seven Ranch online cursussen doen dan heb je voor 100 euro per jaar allemaal uitleg en kan je ook filmpjes daar naartoe sturen voor tips etc.

Maar eerlijk gezegt lijkt het me niet slim als je dit ff probeerd. Ik merk ook dat ik echt iemand nodig heb die wijst op mijn fouten bv dat ik teveel energie geeft etc. Nu merk ik het redelijk snel als dat gebeurd... Maar je hebt zoveel kans op miscommunicatie en ik snap dat je haar wil helpen en dat is ook heel goed! Maar anders kunnen jullie misschien samen les nemen? Of dat online ding is misschien ook nog een 2e optie.

Maar je zou haar ouders ook uit kunnen leggen hoeveel voordelen ze daarmee heeft. Toen ik daar op kamp was was er een meisje van 11 die kon ALLES doen met haar paard omdat die zoooo goed op grondwerk reageerde alleen met opzadelen moest ik haar helpen omdat ze er zelf niet bij kwam :')