Aldus de titel zegt.... Mijn welsh B, deed vandaag zijn staart opzei en mijn stalmaatje zag dat hij iets aan de onderkant van de staart had zitten... Niet een plek waar je dagelijks kijkt, althans ik niet... Ook heeft hij veel rust gehad, door het verlies van mijn andere pony...
Nou heb ik dus vorige week vrijdag voor het laatst gemend, dit was een buitenritlesje, en was niets op of aan te merken aan de pony. Echter keek ik natuurlijk na aanwijzing dat er iets leek te zitten op zijn staart meteen. Nu blijkt dat hij aan de onderkant een oudere ? ronding heeft wat aan het helen is. Het lijkt op een startriem. Het enige wat onder zijn staart komt is de culeron van mijn tuig.
Nou vraag ik me af, van uitgaande dat dit dus van het tuig is, zijn er verzachte culeron's of is een bontje dan het enige wat je kunt doen ?
He jammer, kan me post niet aanpassen dan maar zo. Schiet nu ook te binnen dat ik hem gister met dubbele longe gelongeert heb, dan schiet de lijn soms wel eens onder zijn staart. Maar volgens mij niet zo ver. Het lijkt me ook een oudere helende wond dan een verse van gister. Vandaag had hij vrij net al vele tijd van zijn jonge leventje. Hierdoor is hij ook wat fatsig geworden en past het tuig misschien minder goed ? Ik heb een Ideal mentuig, en een Lammert Haanstra, longeerlijn (dubbele).
JoyCiej007
Geplaatst: 27-05-16 10:08
Heb je foto's toevallig? Zou het ook door schuren kunnen komen misschien of een ander soort irritatie, of ben je er vrijwel zeker van dat het door de culeron komt?
Je zou er zowiezo wat verzachtende zalf op kunnen smeren. Met gebruik v/d culeron zou je als tijdelijke, goedkope oplossing kunnen kijken naar van die beenwarmers, die kun je er zo overheen schuiven. Of dikke (wollen) sokken en daar de voet en hak vanaf knippen.
Is de culeron niet vies of zanderig? Dat schuurt. Er zijn culerons van zachter leer in de handel. Je kunt hem eens één of twee gaatjes langer (of korter als hij al behoorlijk lang is) maken om het wondje te ontzien. Als het droog is, kun je er sudocreme op smeren. Bontje wordt vies en kan daardoor ook weer schuren. Preventief zou je misschien vaseline of dat vet (ben de naam ff kwijt) wat ook wel op de achterbenen wordt gesmeerd t.h.v. de strengen, kunnen aanbrengen.
JoyCiej007
Geplaatst: 27-05-16 10:32
Gem, bedoel je Event(ing) cream? Van dat vet/vaseline/wit-achtig spul wat ze ook wel bij de cross van de eventing op de benen v/h paard smeren zodat ze beter over de hindernis 'glijden'? Dat zou evt. ook nog een optie zijn ja.
Gem
Geplaatst: 27-05-16 10:35
Dat ja
spicegirl
Geplaatst: 27-05-16 10:38
een vies bontje kan je ook wassen
JoyCiej007
Geplaatst: 27-05-16 12:40
spicegirl schreef:
een vies bontje kan je ook wassen
Ook, en zo heel gauw wordt zo'n bontje/beenwarmer/sok niet vies als je het niet te dik maakt. Voor het geval dat zou je er dan 2 kunnen doen, zodat je er 1 in de was kan doen en de ander kan gebruiken.
Mijn welsh A merrie heb ik met een verlengde culeron voor de wagen, omdat ze anders graag de leidsels met haar staart vangt. Culeron zelf wordt vrijwel niet vies; de broek echter wel, die poept ze graag onder
Met een bontje wordt een culeron te dik en dat kan ook weer problemen geven, vooral bij kleine pony's, daarbij wordt het toch snel vies, niet door mest maar door zweet, het zit tenslotte op de blote huid en dat is daardoor kwetsbaarder. Ze zweten onder die staart sowieso snel, dus misschien oude zweetrestjes die schuurplekjes zijn geworden? Onze culerons worden toch wel vies hoor, vooral van het zweet en die maken we heel regelmatig schoon. Leer, mits goed onderhouden, goed soepel en onbeschadigd is gewoon het beste op zulke kwetsbare plaatsen. Talkpoeder op de culeron doen en onder de staart (en niet te zuinig zijn) en na het mennen wat vaseline op het wondje smeren.
Ik reageer morgen even, heb een heftige reactie op mijn reuma en ben er goed ziek van na behandeling. Morgen ga ik naar stal even een foto maken en had al wat aan jullie tips (heb snel gelezen) maar niet alles. Morgen update want ben er vandaag niet geweest.
JoyCiej007
Geplaatst: 28-05-16 22:43
Namens ts 2 foto's
Biancacoo
Geplaatst: 29-05-16 17:36
Er zijn natuurlijk veel verschillende soorten culerons,...ronde gevulde maar ook plat gestikte...het zal zoeken zijn wat het beste past.....Misschien past de vorm niet goed om zijn staart heen, wat knellen veroorzaakt waardoor er nu schuurplekjes zijn. Uitproberen wat het mooiste zit.
er zijn voor de Belgisch trekpaarden ander soort rugriemen en broeken, dan is er een extra lendenriem, en eindigd de rugriem in een ring waar links en rechts de lendenriem aan zit, zo is er geen culeron nodig,.....deze gebruikten wij ook voor ons trekpaard, dat zat vele malen beter...werkt supergoed,..dit zou voor jou pony ook kunnen, maar moet je dan speciaal laten maken.
Zit het op de plek van de culeron of echt onderaan de staartwortel? Het komt bij paarden soms voor dat de staartwortel gaat ontsteking van binnenuit, als dat het geval is moet er echt een dierenarts bij komen. Als het op de plek van de culeron zit is dat minder waarschijnlijk.
Lukasje
Geplaatst: 30-05-16 11:27
Bij kennissen ook een keertje gezien. Zij dachten in eerste instantie ook aan de culeron maar bleek achteraf toch dat het paard zelf geschuurd had. En gezien de plek van de wonde leek dat erg onwaarschijnlijk maar toch ...
Indien het wel van de culeron komt, kan je niet een dunnere proberen? Ik heb geen idee welke je nu hebt maar sommige zijn best dik. Wij gebruiken voor onze kleine pony een dunne, platte. Een bontje lijkt me niet zo'n goed idee omdat het dan enkel dikker wordt?
Edit: excuses, nog veel beterschap voor jezelf ook!
LS_fotos
Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-16 19:18
Foto's hierboven doen het niet zie ik dus hier poging 2: Zo rij ik nu
Mmm, lijkt me geen wonde van zichzelf te schuren ... De foto's vind ik lastig te beoordelen. Ik kan moeilijk de dikte inschatten, of zien of de rugriem niet te strak is. Wat dat laatste betreft is de regel dat je ongeveer een rechtopstaande vuist moet kunnen plaatsen onder de rugriem op het kruis ...
Oud topic misschien heb je al een oplossing maar mijn jonge pony had dit ook. Nu is het wat meer gehard om het zomaar te zeggen en heeft hij er geen last meer van. Ik heb toen zonder staartriem gereden tot het helemaal dicht was.
Je moet er ook goed opletten dat alle haren goed weg zijn en niet kunnen schuren
Eilatan
Geplaatst: 01-07-16 08:46
Booster heeft dit ook vaak. Die rijdt onder zadel ook met staartriem.
Ik vind die staartriemen ook altijd hard, ruw en dik. lijkt me echt niet lekker zitten.
Bij booster hebben we sowieso nieuwe staartriem gekocht (iets dunner) en veel ingevet en ook onder zijn staart veel ingevet. Gaat nu al weer even goed.
Ben wel blij met mijn zilco, die heeft veel fijner stuk onder staart.