THuis hebben wij geen last van dazen, horzels of ander vliegend gespuis, anders dan vliegen en muggen.
Nu gaan we volgende maand met het Tiroler duo naar Epe en omgeving een lang weekend tweespan rijden. Ik heb Ideal menvliegendekens, maar daarmee is het hoofd niet beschermd. Nu heb ik heel wat vliegenkappen, maar niet eentje die over of onder het menhoofdstel past.
Hoe doen menners dat die op de Veluwe wonen zomers met mennen? Welke vliegenkap past over het menhoofdstel en beschermd het hoofd van het paard goed in praktijk? Vooral Janouk is mega gevoelig voor vliegend gespuis rondom haar hoofd.
Ik gebruik van die frontriemen met sliertjes (wel OHZ maar toch)of hoofd insmeren met de hand met vliegenspray, dus spray op hand en hoofd insmeren, maar denk om de neus mijn haf kreeg hierdoor een gevoelige neus van.
Zouden een oor en neusnetje alleen niet genoeg zijn? Dan zijn alle 'openingen' bedekt. Goed sterke antivlieg er nog overheen sprayen en je zit goed?
Natascha
Geplaatst: 31-05-16 15:55
wij doen de vliegenkap gewoon over het menhoofdstel heen. Past netjes en paard kan gewoon alles zien. Heb het al met diverse merken geprobeerd en nooit problemen mee gehad.
Als je je hoofdstel goed met vliegenspul inspuit lijkt het me voldoende. Dazen weet ik niet, ik heb zo'n hekel aan die beesten dat ik weiger rond die tijd gebieden in te gaan waar ze zitten.
Nouvel
Geplaatst: 05-06-16 12:07
Ik heb er een paar jaar terug eentje gekocht toen wij in Someren op vakantie waren, bij een ruitershop daar in de buurt. Een heel fijnmazig masker dat over het menhoofdstel kan.
Wij hebben pony's met flinke voorplukken dus die los, en dan een simpel netje aan de neusriemen bij wie gevoelig is, en soms een orennetje. Maar moet zeggen dat ik dit jaar naast neusnetje nog niks opgehad heb nu, ook de ideal-dekens niet (wij rijden omgeving Garderen/Putten), vanmiddag pas de eerste daas gezien in het bos, maar zal vast meer worden al blijft het dan ook altijd erg afhankelijk van het weer.
Large elastische vliegenmasker over het hoofdstel blijkt in de praktijk super te werzken. Geen last van vliegen en shaken. Al 3 tochten gemaakt over de heide. Helemaal blij. Bedankt voor de fips