[AR] Menles in Friesland met eigen pony

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Menles in Friesland met eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 14:50

Hallo,

Ik ben op zoek naar een geschikt plekje waar ik les kan krijgen. Ik ben me alvast aan het oriënteren voor als ik een sulky koop (en we een trailer hebben), dus dit is nog iets voor de toekomst om dan van rijles af te gaan en volledig over te stappen op het mennen met Alex. Ook zoek ik iemand die me kan helpen met mijn menbewijs te halen (t liefste samen met eigen pony) en daarna tweespan mennen te halen. En degene moet eigenlijk ook vaardig zijn in de laatste stappen van het beleren voor als Jorie over drie jaar aan de beurt is en daarna moeten zowel Alex als Jorie een keer in tweespan. De locatie moet ergens in de buurt van Drachten zijn, want ik woon zelf vlakbij Drachten. Het merendeel van het Google werk wat ik deed, rijd met eigen paarden en dan voornamelijk Friezen, daar wil ik eerlijk gezegd nog niet tussen komen met mijn mini-shetlander. Bovendien vind ik persoonlijk Friezen al te groot om op te rijden, laat staan ermee mennen, misschien wel voor mijn tweespan, maar eerst wil ik zelf les met mijn eigen pony.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:52

Excuse me
Laatst bijgewerkt door Qwillion op 23-05-16 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 14:54

Lezen is ook een vak :+
Citaat:
De locatie moet ergens in de buurt van Drachten zijn, want ik woon zelf vlakbij Drachten

Ik zit zelf tussen Ureterp en Drachten in. Is oost-Friesland, tegen de grens met Groningen. Groningen stad is net zo ver als Leeuwarden.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:09

Als je het eng vindt om tussen de 'groten' te rijden, is misschien men en rijvereniging het Westerkwartier wel iets voor je. Worden alleen maar shetlanders in de lessen toegelaten. Ze lessen in Tolbert en organiseren zo nu en dan ook het koetsiersbewijs/menbewijs, ook al zul je wel eerst je enkelspan menbewijs moeten halen om te beginnen aan tweespan.Meestal is er wel iemand die je als 'nieuweling' onder de hoede neemt en je met sommige dingen wil helpen.
Wij zijn daar ook ooit begonnen, maar durven het nu wel aan om tussen de grote friezen en andere paarden te rijden.
Om een shetlander of een A pony te beleren voor de wagen hebben we onze pony's naar Petra de With gebracht, woont nu in Exmorra, hebben wij dus hele goede ervaringen mee.
Haar website is http://paardvriendelijkbetuigen.jouwweb.nl/.
Gaat op een rustige en vriendelijk wijze en je krijgt net zo'n vrolijke pony terug dan als je heen hebt gebracht.

Jorex

Re: Menles in Friesland met eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 16:10

Ja, ik ben ook van plan om eerst enkelspan te gaan en dan over een paar jaar tweespan, het Westerkwartier lijkt mij wel iets, ga daar eens kijken bij een les om te zien hoe dat gaat. Ik hoef niet perse privéles, kan zelf al aardig mennen en mijn pony sturen en in principe luistert hij alleen naar mij, ook al zit mijn moeder keihard "ho" naast me te roepen, dan nog luistert ie alleen naar mijn ho.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:24

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:12

je pony leert dan in ieder geval ook tussen andere pony's te lopen, is ook altijd zo'n leermoment, heb je de website al gevonden :http://www.mrwesterkwartier.nl/?p=1-1
Als je eens een wedstrijd dressuur en/of vaardigheid wilt zien, komende zaterdag heeft Oudega een wedstrijd en 5 juni is er een in Vries en dan moeten de "kleine" shetjes gewoon rijden tegen de "groten" en soms zijn we ook nog beter :).
Als je een shet hebt kun je het beste een instructie zoeken die een shet wel voor vol aanziet en vindt dat een shet ook wel aan de teugel kan lopen en kan inbuigen en dat het niet alleen "speelgoed" is.
Het Westerkwartier is een prima opstap mogelijkheid en van kijken naar anderen leer je ook veel.

Johanna01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:16

Is PMO niet iets?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 18:19

Ja, ik heb al gevraagd of ik gewoon wat meer info mag hebben over de menlessen en mag komen kijken bij een menles.
Wedstrijden vind ik zelf altijd ook wel leuk om te zien, moet Alex ook voor de ervaring gewoon dan nog eens als handpony meenemen, probleem is dan dat zijn vriendje waarschijnlijk de hele dag gaat staan gillen, maar die mag ook nog niet mee op les hoor, dat moet ie dan maar leren. Alex kan al omlaag zeg maar ontspannen, maar verder dan dat krijg ik m niet. Kan op het zadel al niet eens oprichting krijgen, laat staan op de kar, dus er zit zeker wel werk in, we hobbelen nu recreatief rond, maar hij vindt het zo geweldig.

Ik heb zelf geen bak, dus instructie nemen behoort niet tot de opties. PMO?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:29

http://www.paardmensonderwijs.nl/koetsi ... -enkelspan
Misschien geven ze buiten de trainingen ook wel ''losse'' lessen? Dit is wel mooi dichtbij voor je.

Dan heb je ook nog Udo de Haan. Volgens mij wonen ze niet meer in Beetsterzwaag maar zijn ze verhuisd. Zie in ieder geval daar nooit meer paarden buiten staan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:25

Udo geeft volgens mij alleen les met Friezen op zijn locatie en ik heb zelf geen bak.

Ja, dat is wel een mooie optie voor mijn menbewijs eigenlijk.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:32

Hoeve paardenkracht in Gersloot: menles op zaterdagochtend

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:36

Fennadev schreef:
Udo geeft volgens mij alleen les met Friezen op zijn locatie en ik heb zelf geen bak.

Udo is wel goed :j

Tolbert had ook altijd grote paarden en niet alleen Shets, nog steeds dacht ik?
Drachten had ook altijd een menvereniging, tijd bijgezeten... is die er niet meer?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:43

Ik heb mijn menbewijs bij PMO gehaald en daar ben ik tevreden over. Ze hebben ook kleinere pony's staan voor de menlessen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:58

Er zijn twee menverenigingen die lessen in Tolbert, bij het Westerkwartier worden geen grote paarden, zelfs geen welshjes toegelaten, alleen maar shetten, het liefst met papier, maar als je duidelijk kunt zien dat het een shet is maken ze er geen probleem van.

Ik heb mijn koetsiersbewijs gehaald bij het Westerkwartier, met onze eigen pony's, examinator was helemaal verbaasd dat hij alleen maar shetten zag, had hij nog nooit meegemaakt :).

Dat alleen blijven en alleen weggaan moeten ze leren, wij kunnen rustig een pony uit het land halen de andere of anderen weten niet anders en blijven gewoon rustig. Al onze pony's kunnen ook alleen lopen, gebeurt niet vaak, maar ze kunnen het wel en ze blijven dan ook rustig.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 00:32

Mijn shetten hebben beide volledig stamboek papier, dus dat zal geen probleem zijn :)

Ja, mijn kleine moet t nog leren, ach, hij is ook nog maar een jaarling. Alex zelf blijft er wel altijd kalm bij. Ik heb het westerkwartier gemaild om meer informatie.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:05

Fennadev schreef:

Dat je zelf geen bak hebt maakt op zich niets uit. Ik men eigenlijk alleen in een bak als ik op wedstrijd ben := . Verder altijd in het weiland, of op de weg. Ook met les.
Privéles kan dus prima.
Ik heb zelf les van T.onnie C.azemier uit Jonkersvaart. Dat is zo'n 25 km vanaf Drachten. Wellicht een optie voor jou?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:20

Zit die dat in Jonkersvaart? Wist ik niet, kom er wel wekelijks :=

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:50