bitloos... dat was geen succes...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatil

bitloos... dat was geen succes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 19:14

Ik wilde ons nieuwe paardje van de week voor het eerst bitloos rijden. Ze is pas kort onder het zadel, en ze vind een bit niet fijn dus ik wilde dit gaan proberen. Ik heb een lightrider (soort van combi sidepull). Helaas snapte ze er echt geen bal van. Ze was echt compleet onbestuurbaar, zette haar nek erop, en luisterde totaal niet. Mijn ervaringen met andere paarden is heel goed bitloos, dus ik was echt een beetje ondersteboven van wat er gebeurde.
Wat doe ik verkeerd, wat kan ik ander doen?
Laatst bijgewerkt door Brendatil op 22-05-16 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:16

Meer oefenen om met je zit te sturen/rijden, en rustig beginnen. Niet direct alles willen doen en vol aan het werk gaan. Laten wennen :)

Werken aan de lange lijn kan ook nog wel eens helpen

Anoniem

Re: bitloos... dat was geen succes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:18

Sommige paarden zijn nou eenmaal niet geschikt om bitloos te rijden. :)
Dan breng je jezelf, je paard en anderen in gevaar.
Ik zou haar eerst goed de basis aanleren mét bit en het later eventueel nog eens bitloos proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:19

Ik vraag me altijd af waarom mensen bij een gewoontedier als het paard een compleet ander inwerkend hoofdstel erin doen en dan erop stappen en wegrijden?
Als je bekend bent met natural horsemanship, klassieke of academische rijkunst dan weet je dat je met elke tuigverandering gewoon even op de grond begint en eerst checkt of links, rechts en ho op de grond werkt voordat je erop stapt.

Sommige paarden vinden een sidepull heel logisch, anderen snappen er helemaal niks van. Anderen kunnen helemaal niets met kaakgekruist maar snappen kingekruist wel en andersom. En dan nog: als je er dan voor het eerst op gaat met het bitloze hoofdstel, waarom niet ook gewoon voor de zekerheid een bit erbij hangen? Dan kun je beginnen met rijden met bit en die dan langzaam vervangen door de bitloze hulpen zodat je paard langzaam kan omschakelen van A naar B en niet zomaar met ruiter aan boord in het diepe wordt gegooid.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:22

Ik snap dat je paard zo doet :) Als je paard nog nooit zo een hoofdstel in heeft gehad, zou ik ook niet snappen hoe een paard in één keer kan snappen hoe het hoofdstel werkt :P
Ik zou eerst even vanaf de grond een keertje met dubbele lijnen met je paard werken. Zo kan je zien of hij het snapt en hoe hij reageerd op de druk :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:27

Eerst aan elkaar wennen en dan je paard iets nieuws leren.

En een net zadelmak paard zal ook aan het bit "moeten" wennen. Ze zou er in ieder geval geen last van mogen hebben?

Maar goed. Eerst dus wennen en dan over gaan op bitloos.

Je moet het zo zien. Je paard moet een nieuwe taal leren. Die van jou en dan ook nog bitloos. Beter 1 ding tegelijk leren.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 21:00

Wij hebben haar vorige maand gekocht. Daarvoor heeft ze maaaaanden stil gestaan, daarvoor is ze een half jaartje ingereden. Ze had haken op haar tanden dat wil je niet weten, dus het eerste wat we hebben gedaan is haar tandjes laten doen. Ze gooit continu haar tong over het bit, dus leek bitloos me een goed idee. Mijn ervaring is dat jonge paarden dit makkelijker begrijpen dan een bit dus ik was een beetje verrast... Maar jullie hebben gelijk, ik denk dat ik te hoge verwachtingen had haha

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:06

Een lightrider werkt toch weer iets anders dan een gewone sidepull. Die druk die daarvan ontstaat als je de teugels aanneemt, zal niet prettig zijn en ook onduidelijk. Met tijd en timing kun je je paard aanleren wat wat is, maar zeker met zo'n systeem gaat dat niet zomaar denk ik.

Ik zou eerst eens een gewone sidepull icm een bit gebruiken. Gebruik de sidepull om mee te rijden en grijp in met het bit als dat nodig is. En begin op de grond, dan maak je er voor jezelf ook wat makkelijker (en minder gevaarlijk :) ).

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:08

ieder paard is verschillend. voor de volgende keer eerst checken of het wel echt gaat en hoe ze reageert.

mijn pony pakte alles gewoon meteen op.

maar een ander paard vloog je mee de bak door met andere tuigage

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 21:10

ik ga de ringetjes van de ligthrider aan elkaar vastmaken zodat de kin geen drukkende werking meer heeft. dan is het een gewone sidepull. Dan idd met combinatie proberen, goede tip

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:14

Wat doe je normaal met haar, ook qua grondwerk enzo? Werk je bijvoorbeeld wel eens met dubbele lange lijnen, of een enkele lange lijn, bijvoorbeeld met een touwhalster? Hoe stopt ze daarop, hoe gaat ze links en rechts?

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 21:22

is allemaal nog helemaal niet goed. Ze is blijkbaar nog nooit gelongeerd, nooit grondwerk mee gedaan, dus ook dat zijn we helemaal aan het opbouwen. Het rijden deden ze al met haar dus willen we ook niet gelijk helemaal links laten liggen, maar is echt nog niet goed.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:24

Madonnamagic schreef:
is allemaal nog helemaal niet goed. Ze is blijkbaar nog nooit gelongeerd, nooit grondwerk mee gedaan, dus ook dat zijn we helemaal aan het opbouwen. Het rijden deden ze al met haar dus willen we ook niet gelijk helemaal links laten liggen, maar is echt nog niet goed.

Ik zou zeggen begin bij de basis, werken vanaf de grond, of iemand er op en iemand er naast. Als dat allemaal goed gaat zou ik pas gaan beginnen met bitloos rijden, alles tegelijk willen leren is wel heel veel. Daarnaast zou ik als ik jou was ook aan een bitloos hoofdstel laten wennen vanaf de grond, de hulpen bevestigen terwijl er iemand naast loopt. Bitloos en met bit is niet te vergelijken en je kunt ook niet verwachten dat je pony dat in één keer snapt.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:25

Ik zou dan eerst even beginnen bij de basis :) Anders is het eigenlijk ook gewoon een beetje gevaarlijk voor jezelf. Een paard moet duidelijk hebben, weten wat hij wanneer moet doen. En het zeker weten en er relaxed over zijn! Dat kan het beste als jij er eerst nog maar een paar weken/maandjes naast staat, als hulp en veilige leider. Daarna komt het rijden wel, als alles op de grond beter bevestigd is.

Toen het slecht ging tussen mij en mijn paardje (ze wilde niet meer lopen) hebben we een maand of twee niet gereden, alleen maar grondwerk gedaan. En ik kreeg er een geweldig, blij en veel zekerder paardje voor terug, die er echt weer lol in heeft!

Edit: en echt waar, ik heb Marietje ook wel eens 'in het diepe' gegooid door ineens wat anders te doen zonder het te introduceren op de grond. Dat heeft, zelfs met mijn uiterst lieve en gouden paardje, ook wel eens tot zandhappen geleid. Jij gooit je paard nu eigenlijk ook een beetje in het diepe. Ze kent niet erg veel, had een pijnlijk gebit en er heeft nog nooit iemand naast gestaan. En jij gaat er ineens zonder bit op! Het is niet erg hoor, soms werkt het wel. Alleen het is eerlijker voor je paard om het even rustig en netjes te introduceren, dan sta je zelf ook voor minder verrassingen :)
Laatst bijgewerkt door Mariett op 22-05-16 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:30

Jonge paarden begrijpen wijken voor druk vaak niet goed. Zeker als ik lees dat er nog nooit grondwerk met dit paard is gedaan (wat ik vreemd vind eerlijk gezegd, daar begin je tenslotte normaal mee), zou ik haar leren te wijken voor alle druk. Op haar hoofd, op haar lijf, alle kanten op. Dan zal ze zo'n bitloos hoofdstel ook veel beter begrijpen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:37

Die sidepull en bit combinatie is wel een goede tip hoor, zo had mijn verzorgpaard het heel snel door.

Ik denk dat elk paard bitloos gereden kan worden, er moet alleen even gekeken worden welke optoming het beste bij jou en je paard past. Zelfde als met bitten, ene paard loopt lekkerder op een watertrens en de ander op een bustrensje ;)

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 18:19

Vandaag echt stappen gemaakt op de grond. De eerst volte op de longeercircel was een feit! Met kaptoom begrijpt ze het het beste blijkt nu. Het is nog geen nette volte en ze valt nog erg op de binnenhand, maarrrr ik ben al heel tevreden. Zelfs een paar rondjes nageeflijk aan de longe, ben heel trots!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:20

Top, goed bezig!

pinkdonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:17

en, is het al een beetje gelukt?

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 21:18

Nou ik heb even een moeilijke tijd gehad met haar, maar sinds een paar weken gaan we enorm vooruit! Ze doet het heel erg goed op een correctiebitje met tongboog. Ze kan haar tong daar goed onder kwijt, en alle aanleuningsproblemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen!!
Ik kijk heel even een tijdje dit zo aan, en ga daarna weer eens bitloos proberen:-)