Zo'n knap koppie, maar...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Zo'n knap koppie, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 15:31

ik hoef hem niet de hele tijd van voren te zien :P .

Ik heb een schat van een paard, erg meewerkend en braaf en netjes opgeleid. Ik loop alleen tegen een ding aan: meneer kijkt mij zo graag aan! Dus zodra ik het halster losmaak en hem wil gaan longeren, staat hij recht tegenover mij en loopt eerder achteruit dan om me heen. Ook bij vrijheidsdressuur levert het problemen op: naast hem gaan staan gaat bijna niet, hij draait zich telkens zo dat hij mij aan kan kijken.

Het komt op mij niet over als onwilligheid, maar echt alsof hij niet snapt wat ik van hem vraag. Bij het longeren kan ik hem dan 'extreem' wegjagen en dan loopt hij daarna prima braaf zijn rondje op de cirkel. Maar dit vind ik eigenlijk niet fijn omdat ik voor mijn gevoel op die manier sta te schreeuwen terwijl ik simpelweg de vraag nog niet goed gesteld heb. Bovendien helpt het me bij de vrijheidsdressuur natuurlijk ook geen stap verder.

Iemand tips?

Paris_

Re: Zo'n knap koppie, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:40

Let je goed op je eigen lichaamshouding?
Ik heb ook zo'n bijrijdpaard. Wegjagen hielp niet, dan zette die 3 stappen en stond ie weer keurig doodstil voor m'n neus. :')
Toen eens heel bewust op mijn houding gaan letten. Rechtop staan, schouders ri de achterhand/voorkant afhankelijk van ik van hem wil.
Zogenaamde 'pizzapunt' met de lijn/zweep/paard. Bij mij helpt het echt!
Moet mezelf er af en toe nog aan herinneren, maar over het algemeen gaat het goed zo!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:41

Die van mij doet dat als ik teveel naar haar schouder ipv naar haar kont sta. Heel confronterend maar ik kan er niet boos om worden :P

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:53

Die van mij doet het als ik niet genoeg met mijn leidende hand aanwijs naar welke kant ik wil dat ze gaat :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:03

Ik denk dat je langzamer moet opbouwen. Wijken voor druk kan ze al Neem ik aan. Begin dan met werken aan de lounge op armlengte zodat je de gebaren kan maken als voorbereidend commando op de druk. Als ze de gebaren commando's goed kent voor ga naar links, ga naar rechts, ga naar achter en ga naar voor, dan kan je grotere afstanden werken. Let haar ook aan bij welke lichaamstaal ze naar je toe mag komen als je wilt dat je paard op commando naar je toe kan komen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 16:33

Nou het is dus eigenlijk echt nog een stapje terug. We staan recht tegenover elkaar. En dan wil ik graag een stap zijwaarts gaan zodat ik schuin kom te staan t.o.v. zijn lijf, zodat ik de driehoek kan maken en zijn achterhand kan besturen. Maar daar kom ik niet, want m'n paard draait mee :') .

Als ik begin vanaf een leidende houding (schuin voor) heb ik hetzelfde probleem: mijn paard blijft braaf achter mij, dus zodra ik inhou om schuin ten opzichte van zijn lijf te komen stapt hij braaf mee achteruit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:35

Als het zover geëscaleerd is dat ik tegenover mijn paard sta loop ik naar haar toe en begin ik opnieuw. Ikzelf kan het prima voorkomen maar soms slipt het er even tussendoor. Corrigeren is een stuk moeilijker maar dat gaat tegenwoordig ook.

Het belangrijkste is denk ik uitvinden waarop hij het doet. Als het uitdagen is zou ik een tik geven om hem eruit te halen maar als het miscommunicatie is moet je dat eerst oplossen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 16:37

Okee, maar hoe begin je dan opnieuw? Want het is dus niet tijdens het longeren, ik heb moeite om er mee te beginnen ;).
Uitdagen is het in mijn ogen echt niet.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:21

Je moet nu niet het lijf bij je vandaan sturen, maar het hoofd. Ik pak de zweep meestal vast met het handvat naar boven en dan ongeveer 30 cm onder het handvat, dus het handvat steekt dan als een soort stok boven je hand uit. Deze hou je als barriere naast het hoofd, op ooghoogte, van je paard als je naast hem wilt gaan staan. Als hij blijft staan laat je de zweep zakken, maar als hij naar je toe wil draaien dan blok je hem met de zweep. Durf hem eventueel ook te raken, mocht hij door de zweep heen willen drammen, niet hard, maar wel helder dat die blokkade een blokkade is en geen obstakel waar 'ie om of doorheen moet.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:13

Okee, dat kan ik wel eens proberen, bedankt!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:49

Bekijk het zo: zijn achterhand staat eigenlijk al op de cirkel (volte) dus wat je eigenlijk wil is dat hij zijn schouders verplaatst naar diezelfde cirkel. Dus wat moet je doen? Schouders bewegen en achterhand laten staan. En dat verplaatsen gebeurt met jouw lichaamstaal. Pas daarna kan je de cirkel vergroten.

Mijn paard (en ik zelf) vinden het verplaatsen van schouders moeilijk. Wat ons hielp, is zijwaarts te leren. Ik ben met hem gaan wandelen. Ik stond links van hem en een dressuurzweep in mijn rechter hand. Als ik dan zijwaarts (stap opzij, rechts) deed dan duwde mijn zweep tegen zijn hele lichaam waardoor hij druk kreeg om opzij te gaan. Waardoor hij leerde om dat schouders ook opzij moeten. 1 stapje, belonen en herhalen.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:08

Die van mij heeft dit ook een tijdje gedaan. Het 'gewoon vooruit jagen' aan de longeerlijn was hier ook niet echt met een fijn gevoel.
Met die van mij heb ik gewoon een paar keer geoefend dat ik er gewoon naast kon staan. Oefen ik nog steeds tussendoor door er naast te staan en dan even een paar secondes niets te doen, voordat ik het commando geef te gaan stappen.
Ieder pasje dat ik er naast sta zonder dat hij meedraaide beloonde ik, en dat uiteindelijk uitbreiden tot je echt goed er naast staat. Ik begon bij alleen de hals/schouder, dan de buik, dan de kont en nu kan ik om het hele paard heen lopen zonder dat hij een pas verzet. Daarbij heb ik idd ook het hoofd in het begin meerdere keren moeten blokkeren ivm meedraaien, de tip die hierboven ook genoemd is. Maar denk dat het ook belangrijk is om dit de eerste keren even apart (voor het werk/zonder te werken) te oefenen dat je gewoon naast je paard kunt staan.
Misschien ook een commando aan vast zetten? Het woord 'halt' gebruik ik bijvoorbeeld wanneer hij stil moet staan (hetzelfde idee als stap, draf en galop). En als ik wil dat hij langer stil staat en ik afstand neem, gebruik ik het commando 'blijf'.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 14:53

Zijwaarts is hier ook best lastig, onder het rijden gaat het best redelijk maar ernaast moet ik behoorlijk moeite doen om meneer een stapje opzij te laten doen. Met een lange zweep zijn hele lijf opzij zetten is wel een leuke oefening, dat kan ik zeker eens proberen!

Het ernaast staan is inderdaad iets wat ik probeer te oefenen. Het is bij hem alleen heel sterk gerelateerd aan een mindset volgens mij: als ik sta te poetsen of bij het opstijgen blijft hij bijvoorbeeld braaf stil staan. Maar zodra we een bak of de longeercirkel in lopen zonder zadel gaat de 'vraagstand' aan en dan staat hij me telkens aan te kijken: 'en wat nu? en nu dan baas?' en dan is stilstaan opeens veel moeilijker. Ik ben inderdaad begonnen met het oefenen met ernaast kunnen staan (en dat op commando zetten), maar ik had het gevoel dat het kwartje nog niet echt viel. Maar misschien is het een kwestie van blijven oefenen.

Bedankt voor het meedenken weer!