Aanleren enhousiast belonen mogelijk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Aanleren enhousiast belonen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:09

Hoi allemaal

Ik keek net de uitlegfilmpjes van Eva Roemaat en die zei dat je het beste met veel emotie en trots moet belonen, alleen ik uit mijn emoties moeilijk en vooral enthousiasme kan ik gewoon echt niet, ik denk dat mijn paard daarom ook niet echt gemotiveerd is met vrijheidsdressuur en er denk pas echt voorgaat met veel enthousiasme.

Hoe kan ik dat mezelf aanleren kan dat überhaupt?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:15

minifeessie bouwen met je stem, vrolijk klinken, probeer iets
te vinden dat je dan speciefiek altijd zegt bv das mijn grote jongen.... of iets..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:16

Wat maakt dat je hiermee problemen hebt? Ik denk dat je daar eerst moet bij stilstaan voordat je er iets aan kan veranderen.
Werk je ook met voedselbeloningen? Want dat werkt bij mijn pony het beste, beter dan heel enthousiast zijn _O-

x_Heidi

Re: Aanleren enhousiast belonen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:19

Ik merk zelf dat het een combinatie van beide is(enthousiast en voedsel beloning), maar je moet wel jezelf blijven. Als je heel "nep" enthousiast gaat doen kan je paard daar ook van schrikken/overrompelt raken.
Dus blijf gewoon dicht bij jezelf! Ik ben vaak heel enthousiast maar ren echt niet met mijn armen open naar mijn pony toe want dat vind ze maar niks. Probeer met je stem wat hoger te praten en echt een duidelijke GOEDZOOOO oid te gebruiken.
Vind je dat toch lastig kan je ook met clickertraining gaan werken! De click staat dan in verband met het GOEDZOOO/BRAAAf.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:20

Ik werk indd ook met voerbeloning.
Als ik iets nieuws aan wil leren lijkt ze het gewoon niet te snappen of niet te willen. Maar als ze iets kan doet ze het graag.

Ik klink gewoon nergens enhousiast over ook als we iets leuks gaan doen met familie ofzo lijk ik gewoon niet enthousiast terwijl ik dat wel ben zeg maar.

Ik werk ook met de clicker maar vaak vergeet ik die of ben ik hem kwijt en dan koop ik een nieuwe en ineens heb ik er dan een stuk of 3 :')

Dat naar haar toe vliegen enzo vind ze ook niks hoor

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:22

Enthousiast klinkt je al snel als je je stem een octaaf hoger laat klinken en wat sneller gaat praten. Desnoods wat 'baby talk' ('wat een knappe lieve ponnie-wonnie' of zo) erbij en dan komt het al enthousiast over.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:31

Als die klik valt (haha, klik) dan gaat dat vanzelf. Je ziet dan dat je paard iets oppikt waar jij op zat te wachten en dan zul je vanzelf meer emotie en meer energie in je stem door laten klinken.

Is ook afhankelijk waar je mee bezig bent. Ben ik met beweging bezig (bijvoorbeeld om pionnetjes lopen) dan gebruik ik veel meer energie in mijn stem. Hoe meer energie ik overbreng hoe sneller ze voor me gaat werken.
Ben ik juist met iets bezig waar ze heel veel concentratie voor nodig hebben of iets waarbij ze weinig beweging gebruiken (bijvoorbeeld blijven, of voetjes tillen) dan gebruik ik zo min mogelijk energie zodat ik hun concentratie niet verbreek.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:32

Dit klinkt als iets wat meer in je hele leven speelt en niet alleen bij je paard... Voel je je wel echt enthousiast? Of heb je ook het idee dat je emotie op gevoelsmatige basis wat vlak is? En als je wel echt enthousiast voelt, vind je het dan spannend/gek om het te uiten? Kan je wel heel boos worden? Of heel verdrietig zijn?

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:37

Ik ben van nature vrij introvert en ik heb hetzelfde. Ik praat vrij weinig met mijn paard. Als ik haar dingen wil leren zorg ik dan ook dat ik altijd een clicker heb en een voedselbeloning die ze echt lekker vindt. Als je werkt met clickertraining bepaalt het paard de beloning, niet de trainer ;) die van mij doet het bijvoorbeeld veel minder enthousiast voor snoepjes, maar voor muesli doet ze hard haar best! De voedselbeloning is al genoeg. Als ze het echt goed doet dan zeg ik wel 'braaf gedaan' oid, maar niet op uitbundige wijze. Maar ik meen het wel, en ik denk dat een paard dat wel aanvoelt :j

En zo zal dat per paard verschillen. Naar mijn mening hebben paarden een enthousiaste stembeloning niet noodzakelijkerwijs nodig. Voor sommige paarden voegt het iets toe, maar lang niet voor allemaal.
Laatst bijgewerkt door vanspeijk op 18-05-16 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:39

Ik denk niet dat je zo enthousiast hoeft te zijn als zij hoor, paarden zijn heel gevoelig, je hoeft er echt niet mega hard tegenaan te gaan schreeuwen om ze door te laten hebben dat ze iets goed doen. Je moet even kijken waar je paard op reageert maar als hij iets goed doet wordt je wel blij neem ik aan, als je gewoon heel blij "jaaa goedzo" zegt is dat voor veel paarden genoeg enthousiasme in mijn ervaring

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:47

Dit klinkt alsof je nodig eens naar mij toe moet komen joyce, heb wel een aantal paarden staan waar je op kan oefenen, vooral happy Valentino, gegarandeerd dat je van hem enthousiast wordt, hahaha

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 18-05-16 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:48

Amable schreef:
Dit klinkt als iets wat meer in je hele leven speelt en niet alleen bij je paard... Voel je je wel echt enthousiast? Of heb je ook het idee dat je emotie op gevoelsmatige basis wat vlak is? En als je wel echt enthousiast voelt, vind je het dan spannend/gek om het te uiten? Kan je wel heel boos worden? Of heel verdrietig zijn?

Ik heb lichtelijke pdd-nos.
Ik denk dat mijn emotie op gevoelsmatige basis vlak is. Als iets niet luk kan ik heel boos worden en ook op mijn pony ( helaas) en daarna komt verdriet dat ik boos op haar werd. Als mijn moeder en ik op de wei bezig zijn, gaat ze liever naar me moeder dan naar mij.

Maar laatst wandelen ging super goed als ik sneller liep ging zij ook sneller ging ik rennen dan draagde ze mee en als ik stop dan stopt ze, helaas lukt me dat niet meer op 1 of andere manier. Ze is heel gevoelig.

Mijn pony en ik zijn beide inteovert.
ik kan beter met mijn andere pony die is extrovert. Hij leer super snel en zij niet. Wel was de bedoeling dat toen ik haar kocht ik haar alles wou leren van vrijheidsdressuur maar dat zie ik niet echt gebeuren als we zo doorblijven gaan.

Lijkt me leuk om te proberen Jose

myk_en_shant

Re: Aanleren enhousiast belonen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:51

Top, je weet me te vinden, doe maar een berichtje voor een afspraak

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:23

JoycexEnya schreef:
Amable schreef:

Ik denk dat mijn emotie op gevoelsmatige basis vlak is. Als iets niet luk kan ik heel boos worden en ook op mijn pony ( helaas) en daarna komt verdriet dat ik boos op haar werd. Als mijn moeder en ik op de wei bezig zijn, gaat ze liever naar me moeder dan naar mij.

Maar laatst wandelen ging super goed als ik sneller liep ging zij ook sneller ging ik rennen dan draagde ze mee en als ik stop dan stopt ze, helaas lukt me dat niet meer op 1 of andere manier. Ze is heel gevoelig.

ik kan beter met mijn andere pony die is extrovert. Hij leer super snel en zij niet. Wel was de bedoeling dat toen ik haar kocht ik haar alles wou leren van vrijheidsdressuur maar dat zie ik niet echt gebeuren als we zo doorblijven gaan.

Dan is het allereerst natuurlijk heel erg belangrijk dat jij jezelf niet met Eva gaat vergelijken, tenslotte is zij heel erg extravert, dus onvergelijkbaar met jou. Wat je wel zou kunnen doen is hardop tegen je paard zeggen wat je goed vindt. En bedenk, als jij iets aan je paard vraagt dan is elk antwoord een goed antwoord, niet perfect, niet zo goed dat hij er iets lekkers voor krijgt, maar wel goed genoeg om met je stem te vertellen dat het fijn is dat je een antwoord krijgt. Dus ook als je het linkervoetje vraagt maar het rechtervoetje krijgt, dan reageer je met "knap hoor! Maar nu even goed opletten, ik vraag het andere voetje". Het gaat me dan niet zozeer om dat je paard het zou verstaan, maar als jij dit hardop uitspreekt gaat je eigen gevoel ook die kant op. En daardoor blijf je zelf positiever denken en dat voelt en merkt je paard. En als je telkens praat zal je paard vanzelf het verschil in je stem gaan ondervinden wanneer je echt blij bent, dus wanneer hij wel het voetje geeft dat je vraagt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:40

JoycexEnya schreef:
Amable schreef:

Als je te hard wil loop je makkelijk vast. Meer gewoon doen en minder analyseren/eisen. Er zijn van die mooie cadeau momentjes dat alles lukt, maar ga er naar zoeken en je vindt ze niet. Heel herkenbaar.

Niet alle pony's leren op dezelfde manier en met dezelfde intensiteit qua signalen. Sommige kan je een rotklap geven en dan is de reactie :"oh? dat mag niet dus?" Andere til je amper een vinger naar op en die blijven 3 dagen bij je uit de buurt. Kleiner beginnen, en als je elke keer die clicker kwijt bent, hang hem dan aan je sleutelbos, jas of iets anders dat je altijd op je lijf bij je hebt. Je introverte merrie kan ook VD leren, maar begin eens om af en toe te belonen voor gewone dingen (bij je komen bv, want hoewel geen VD is dat wel een handig iets). Zoeken naar wat lekkers oplevert is ook iets dat een paard moet leren, want het is een andere manier van reageren op jouw dan de basisopvoeding er in getraind heeft. Die basisopvoeding is voor de veiligheid van beide partijen noodzakelijk, maar nu moet dat van dit is alles dat mag naar raamwerk waarbinnen communicatie en inbreng gewenst is. Dat is nogal een omslag om te maken.