Paard niet actief met vrijheidsdressuur

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

leoniebx

Paard niet actief met vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 18:50

Hoii,
Ik doe met een 25-jarige kwpn'er wel eens vrijheidsdressuur. Alleen vind ik hem vaak zo onactief..
Het kan ook zijn dat hij het gewoon weg niet snapt vanwege zijn leeftijd. Flemen gaat nu wel eindelijk wel een beetje, maar zit ook nog niet echt een kracht of een power achter (heeft meer dan 3 maanden geduurd). Hebben jullie tips om een opa`tje een beetje actiever te maken en er lol in te krijgen?

Alvast bedankt X!

AlwaysH

Re: Paard niet actief met vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:53

Ik herken dit met mijn 17 jarige ruin die het nogal langzaam oppakt. Ik volg even mee.

Ik werk trouwens wel met clicker om duidelijk te belonen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:53

Probeer eens wat anders :D
Kan je paard mooi halthouden in vrijheid, maar wel op commando?
Of de jambette?

Mijn haflinger heeft vaak ook meer tijd nodig voor iets nieuws.
Zeker in het begin, snapte hij er niks van wat ik van hem vroeg.
Inmiddels zijn we zo ver, dat hij zelf aangeeft wat hij (nieuw) kan.
En dan is dat zomaar op commando gezet, mits ik hem op tijd beloon.

Beloning = bevestiging.

leoniebx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 18:57

AlwaysH schreef:
Ik herken dit met mijn 17 jarige ruin die het nogal langzaam oppakt. Ik volg even mee.

Klikker heb ik ook liggen, alleen die vergeet ik nog wel eens.. oepss, die ga ik voortaan wel echt mee nemen en hopen dat hij dan wat meer inzet toont hihi! Dat ze het langzaam oppakken heb ik alle begrip voor is natuurlijk al een oudje haha

leoniebx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:02

EngeltjeS schreef:
Probeer eens wat anders :D
Kan je paard mooi halthouden in vrijheid, maar wel op commando?
Of de jambette?

Mijn haflinger heeft vaak ook meer tijd nodig voor iets nieuws.
Zeker in het begin, snapte hij er niks van wat ik van hem vroeg.
Inmiddels zijn we zo ver, dat hij zelf aangeeft wat hij (nieuw) kan.
En dan is dat zomaar op commando gezet, mits ik hem op tijd beloon.

Beloning = bevestiging.

Halthouden lukt al aardig, maar een jambette krijg ik er niet uit, waar ik ook met het zweepje of met mn vinger tik/duw, er gebeurd niks :(

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:08

Ik volg even heb een 8 jarige merrie aanleren is echt dramatisch maar als ze iets kan dort ze het ook graag

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:10

Misschien heeft hij er gewoon niet zo veel plezier in..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:11

Ik ben met mijn merrie na het flemen ook maar gestopt. Ze vind het gewoonweg niet leuk...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:12

Een hele grote fout die mensen vaak maken is het te moeilijk maken.
Ga je van basic rekenen naar hogere wiskunde in een keer snappen ze het gewoon niet, en het demotiveert.
Zorg dus dat je de tussenstapjes klein maakt, en denk om je eigen houding.
Ga je er zelf bij staan of je het niet boeit gaat het niet beter worden.
Vind je paard iets erg lastig en verliest hij focus, ga dan terug naar iets wat ze wel leuk vinden, dat motiveert.
Ga daarna weer terug naar het moeilijke, maar houd de opdracht simpel.
Beloon ook op tijd, beloon je te laat snappen ze het gewoon veel minder snel.

bobo2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:14

Misschien vind je paard het gewoon niet leuk. Mijn welshje vind t helemaal geweldig mijn Arabier eerst niet maar nu steeds meer alleen kusje en flemen en jambette vind ze leuk. Ga d'r ook niet meer aanleren t moet van 2 kanten komen ;)

leoniebx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:15

JoycexEnya schreef:
Ik volg even heb een 8 jarige merrie aanleren is echt dramatisch maar als ze iets kan dort ze het ook graag

Dat heb ik met een shet ook gehad, aanleren gaat lastig en veel afgeleid etc. maar waarneer je het dan gaat doen, komt er een hele andere pony naar voren

leoniebx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:15

bobo2000 schreef:
Misschien vind je paard het gewoon niet leuk. Mijn welshje vind t helemaal geweldig mijn Arabier eerst niet maar nu steeds meer alleen kusje en flemen en jambette vind ze leuk. Ga d'r ook niet meer aanleren t moet van 2 kanten komen ;)

Daar heb je gelijk in

leoniebx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:18

moonfish13 schreef:
Ga je van basic rekenen naar hogere wiskunde in een keer snappen ze het gewoon niet, en het demotiveert.
Vind je paard iets erg lastig en verliest hij focus, ga dan terug naar iets wat ze wel leuk vinden, dat motiveert.

Super bedankt! Ik begin altijd super actief, maar waarneer er dan minder inzet komt dan wordt mijn houding ook wat minder positief, hier ga ik eens opletten. En wat je zegt als ze iets moeilijk vinden terug naar iets makkelijks, zou voetballen of een stukje wandelen dan wat zijn?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:24

leoniebx schreef:
AlwaysH schreef:

Klikker heb ik ook liggen, alleen die vergeet ik nog wel eens.. oepss, die ga ik voortaan wel echt mee nemen en hopen dat hij dan wat meer inzet toont hihi! Dat ze het langzaam oppakken heb ik alle begrip voor is natuurlijk al een oudje haha

Daarom is een clicker wel handig, dat is juist makkelijk aan te leren. Klikken, snoepje, klikken, aai, klikken, aai, klikken, snoepje.

Wel natuurlijk ook gewoon heel erg vrolijk blijven wanneer je paard iets goed doet! Dat motiveert natuurlijk ook weer!

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:27

Kijk eens op YouTube de video's van Clinton Anderson. Heeft niet zozeer iets te maken met vrijheidsdressuur, maar wel met je paard actiever maken :j

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:28

Ik wil haar alleen nog heel graag liggen maar ze lijkt het gewoon niet te snappen

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:32

onbarefeet schreef:
Kijk eens op YouTube de video's van Clinton Anderson. Heeft niet zozeer iets te maken met vrijheidsdressuur, maar wel met je paard actiever maken :j

Ik ga het even bekijken!

leoniebx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:33

JoycexEnya schreef:
Ik wil haar alleen nog heel graag liggen maar ze lijkt het gewoon niet te snappen

Dit wil ik als het wat warmer is gaan doen, door eerst lekker te wassen en daarna in de paddock / bak, hopen dat dat gaat lukken en dat hij dat misschien wel leuk vind

leoniebx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:34

onbarefeet schreef:

Thanks voor de tip! Hier ga ik zeker naar kijken :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:36

Werkt bij mij niet. Je kan maar 1x oefenen zeg maar

leoniebx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:44

JoycexEnya schreef:

Hoebedoel je, je kan maar 1x oefenen zeg maar? Heb dit bij mn verzorgshet ook gedaan, en ging echt super!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:45

leoniebx schreef:
moonfish13 schreef:

Super bedankt! Ik begin altijd super actief, maar waarneer er dan minder inzet komt dan wordt mijn houding ook wat minder positief, hier ga ik eens opletten. En wat je zegt als ze iets moeilijk vinden terug naar iets makkelijks, zou voetballen of een stukje wandelen dan wat zijn?

Doe iets wat hij leuk vind, vind hij voetballen leuk doe je dat, vind hij achterwaards als oefening leuk doe je dat.
En dan opnieuw naar wat lastiger toewerken in kleinere stapjes, en goed getimed belonen, motiveer je paard daarin.
Bijvoorbeeld met het blok, een paard snapt niet altijd gelijk dat ze daar op moeten staan, een tik tegen het blok is dan al genoeg voor een beloning.
De volgende stapjes zijn telkens iets hoger, langer, een toevallige hogere uithaal naar het blok is dan al geweldig.
Je paard gaat daarmee denken: hee, hiermee wil ze wat, maar wat? Oh, tik er tegen aan, joh dat kan ik wel, eitje! 8-)
Daag ze uit mee te denken, en hou de zo de stapjes klein en begrijpelijk.
En pak de clicker erbij, doet het paard net even meer waar jij naar zoekt, klikken en beloning erin. En echt als ze het net, net gedaan hebben of doen.
Dan linken ze sneller.
Stalgenoot had een paard wat het ook niet snapte, maar het paard kreeg geen duidelijke bevestiging wat ze nou precies goed deed.
De beloning kwam te laat en een te lastige opdracht.
Binnen 10 minuten correct werken ging het gelijk veel, veel beter.

Mijn verzorgpaard vond tussendoor stukjes wandelen, halthouden en achterwaards leuk, daar kwam dan een beloning op en dan kon ik verder.
Dit paard kon echt slecht focus houden, twee keer vragen en ze was al verveeld.
Dat was echt een kwestie van zeer veel variatie.

leoniebx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:49

moonfish13 schreef:

Super bedankt! Ik begin altijd super actief, maar waarneer er dan minder inzet komt dan wordt mijn houding ook wat minder positief, hier ga ik eens opletten. En wat je zegt als ze iets moeilijk vinden terug naar iets makkelijks, zou voetballen of een stukje wandelen dan wat zijn?[/quote]
Doe iets wat hij leuk vind, vind hij voetballen leuk doe je dat, vind hij achterwaards als oefening leuk doe je dat.
En dan opnieuw naar wat lastiger toewerken in kleinere stapjes, en goed getimed belonen, motiveer je paard daarin.
Bijvoorbeeld met het blok, een paard snapt niet altijd gelijk dat ze daar op moeten staan, een tik tegen het blok is dan al genoeg voor een beloning.
De volgende stapjes zijn telkens iets hoger, langer, een toevallige hogere uithaal naar het blok is dan al geweldig.
Je paard gaat daarmee denken: hee, hiermee wil ze wat, maar wat? Oh, tik er tegen aan, joh dat kan ik wel, eitje! 8-)
Daag ze uit mee te denken, en hou de zo de stapjes klein en begrijpelijk.
En pak de clicker erbij, doet het paard net even meer waar jij naar zoekt, klikken en beloning erin. En echt als ze het net, net gedaan hebben of doen.
Dan linken ze sneller.
Stalgenoot had een paard wat het ook niet snapte, maar het paard kreeg geen duidelijke bevestiging wat ze nou precies goed deed.
De beloning kwam te laat en een te lastige opdracht.
Binnen 10 minuten correct werken ging het gelijk veel, veel beter.[/quote]

Super bedankt! Hier heb ik echt wat aan! Ga er morgen meteen mee aan de slag en zal je laten weten hoe het is gegaan *D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:49

leoniebx schreef:
JoycexEnya schreef:

Hoebedoel je, je kan maar 1x oefenen zeg maar? Heb dit bij mn verzorgshet ook gedaan, en ging echt super!

Als mijn merrie laat rollen en beloon als ze ligt, dan laat ik haar weer opstaan maar dan gaat ze niet meer rollen>.< dus ik kan maar 1x oefenen

leoniebx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:54

leoniebx schreef:
JoycexEnya schreef:

Als mijn merrie laat rollen en beloon als ze ligt, dan laat ik haar weer opstaan maar dan gaat ze niet meer rollen>.< dus ik kan maar 1x oefenen[/quote]

Owhh ik snap je, dat is wel jammer idd!