[AR] Paard laten betuigen en sport ohz

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Paard laten betuigen en sport ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 19:29

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen die hun paard in het tuig gebruiken en ook onder het zadel dressuurwedstrijden rijden.

Ik ben aan het overwegen om mijn jonge paard waar ik dressuurwedstrijden mee wil gaan rijden ook te laten aanspannen omdat ik links en rechts hoor dat ze er gemakkelijker van worden, omdat ze veel mee maken en zien. Het is een braaf en redelijk nuchter paard.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

steefvicky

Re: Paard laten betuigen en sport ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:52

Ik zou je paard laten betuigen als je het leuk vindt om ermee te mennen en niet omdat het paard daar makkelijker van zou worden. Er zijn ook andere manieren om je paard makkelijk te maken, zoals grondwerk en schriktrainingen. Het paard zal tijdens het mennen wel soepeler zijn als je ook nog dressuur rijdt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:59

Ik rij beide.
Mijn fjord is Z1 +16 en maar L voor de wagen (kreeg toen blessure)
Andere paard is M2+7 onder het zadel en Z stargerechtigd aangespannen (nog niet gestart) en M vaardigheid (nog niet gestart)

Vind het fijne combinatie, want onder het zadel kan je makkelijk in je eentje trainen en heb je geen groom nodig. Verder vind ik het zelf veel makkelijker om mijn paard te gymnastiseren onder de man, je hebt toch meer hulpmiddelen dan op de bok, zie er dus vooral de voordelen van in.

Oh.. hoevaak we mennen.. uche.. max 2 x per maand meestal veel minder.

Eerste 2 paarden heb ik vooral eerst onder het zadel alles mee gedaan.
Nummer 3 is onderweg, was zadelmak nog niet helemaal doorgereden, wel keer onofficieel L1 onder het zadel gestart, maar kan haar momenteel niet rijden of mennen (oude fjord is ook uitbesteed) moest haar ergens kwijt, staat nu ergens en wordt daar aangespannen gereden ipv onder het zadel (simpelweg omdat die stal nou eenmaal in mijn ogen een stal is dat als je daar een paard neerzet ze hem vooral voor de wagen moeten zetten, zijn ze goed in namelijk)

Vind het dus groot voordeel dat mijn paarden/pony's de maat hebben dat je ze EN kan rijden EN kan mennen.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 20:19

Ik heb mijn enkelspan menbewijs en ben momenteel bezig met tweespan. Ik vind mennen dus wel leuk maar wil graag wedstrijden onder de man rijden omdat het gewoon eenvoudiger is met vervoer etc.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:21

Tex is een hele bekende die en Z dressuur is en Z mennen. Hij doet dat heel goed. Heel gaaf paard.

Guusje is betuigt. Ik rij hem nu alleen onder het zadel maar wil hem straks ook voor de wagen hebben.
Daar staat hij zo deftig voor.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:37

De meeste paarden in de mensport worden ook onder het zadel getraind.

Janouk is ZZ dressuur menne, ZZ vaardigheid menne, L dressuur, working equitation 1, etc. Lekkef veel zijdig trainen.
Meneer Anton beginnen we net mee, L dressuur mennen en L vaardigheid en onder het zadel wordt hij getraind.

Goede combinatie voor de training. Lekker een mooi los paard en je kan met de koets met meer mensen genieten van je paard. Lekker de koets erachter, passagiers en picknickmand op de koets en genieten maat

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:25

als je het leuk vindt om te mennen zou ik je paard ook laten betuigen.
we hebben altijd beide gedaan met onze paarden. van kwpn-ers, freibergers tot dravers.
de draver liep menritten en was z-springen. de kwpn-ers L- dressuur en menpaard, en ook de freiberger kon allebei.

leuk voor de afwisseling voor je paard.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:30

Mijn pony is ZZ dresuur mennen en M dressuur onder de man. Ik vind het een ontzettend handige combinatie, zeker aangezien mijn moeder die met hem ment mij onder de man les geeft. En zij weet dus ook als geen ander hoe hij aan kan voelen. Daarnaast worden er onder de man en voor de wagen natuurlijk andere lichaamsdelen getraind, waardoor ze naar mijn idee veel sterker in hun lijf worden. En misschien niet geheel onbelangrijk, de pony geniet enorm van deze variatie in training.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:36

Onze 2 New Forest pony s en 1 Welsh pony doen beide,zowel dressuur en recreatief onder de man en aangespannen.
1 van de 3 is Z1 met winst bij de pony s, B springen met winst , M dresuur/vaardigheid en loopt klasse 3 samengesteld.
Het is vooral voor het mennen ideaal, ze worden er fijn bijgereden en je kunt probleempjes makkelijker oplossen dan voor de wagen.
Andersom heeft het meer nadelen, onze Z1 pony wordt er taai van, ook omdat hij het onder de man lang zo leuk niet vind, dus mijn dochter moet er altijd flink aan rijden,en om hem actief te krijgen, terwijl hij voor de wagen staat te stuiteren...
Onze jongste Welsh is net beleerd, en wordt bijgereden door mijn instructrice, die vind wel dat hij een hardere mond krijgt van het mennen,dus hier vooral de menner blij, en de ruiter wat minder...

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 17:31

Bedankt voor jullie reacties!

Mammasiamma in het verleden heb ik paarden gereden die ook aangespannen waren en inderdaad die waren ook harder in de mond door het aangespannen werk, hier had ik even niet meer aan gedacht.
Dat vond ik toch wel een minpunt eerlijk gezegd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:47

Spaikey schreef:

Mammasiamma in het verleden heb ik paarden gereden die ook aangespannen waren en inderdaad die waren ook harder in de mond door het aangespannen werk, hier had ik even niet meer aan gedacht.

Waren bij die combinaties de ruiter en menner ook dezelfde persoon?
Ik heb namelijk bij mijn paarden die ervaring niet, maar ben dan ook wel de ruiter en menner.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:51

Mijn pony's zijn onder het zadel lichter in hun mond dan voor de wagen. Durf niet te zeggen of ze harder in hun mond worden omdat al mijn pony's altijd onder het zadel en voor de wagen gereden worden.

Pony's lopen tm ZZ voor de wagen en onder het zadel vooral pony lesjes met alleen beginners. Dus onder het zadel niet op noemenswaardig nivo.
Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft of de menner netjes rijd of niet (net als onder het zadel).

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 18:56

Nee Sjorvil de menner was een andere persoon dan de ruiter. Ik reed in die tijd de paarden bij de menner. Hij was veel harder in de hand, hij gaf mij les op zijn paarden en moest best veel met de hand doen destijds, ik rij nu echt vele malen vriendelijker dan destijds.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:02

Mijn paarden zijn superlicht in de mond zowel voor de koets als onder het zadel. Dat ligt toch echt aan ruiter en menner

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:18

Al mijn paarden/ pony's zijn echt op 2 vingers te rijden voor de wagen en onder het zadel.
Ligt vaak toch aan de menner of ruiter hoe fijn ze te rijden zijn. Uitzonderingen daar gelaten.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:47

Sjolvir schreef:
Spaikey schreef:

Waren bij die combinaties de ruiter en menner ook dezelfde persoon?
Ik heb namelijk bij mijn paarden die ervaring niet, maar ben dan ook wel de ruiter en menner.

Nee, menner is vader, ruiter is dochter, en instructrice ment niet..

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:53

Mijn paard is aangespannen echt een schatje, onder het zadel een ander verhaal O:)

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:11

De eigenaar van paard dat ik onder zadel rijd, ment met 't paard. Is heel fijn, want hij kijkt op een andere manier naar het rijden dan ik. Ik vraag hem regelmatig hoe hij dingen voor de wagen oplost waar ik onder het zadel tegenop loop. Natuurlijk is niet alles mogelijk en ben je beperkter op de bok, maar we hebben veel profijt van elkaar en leren ook van elkaars ervaring.

MAls je de kans krijgt, zeker doen! Onder zadel naar het bos is lekker, maar met paard en wagen naar datzelfde bos is ook fantastisch! Afwisseling is ook voor paard goed.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:08

Ik heb mijn rijpaard vorig jaar laten betuigen, en ik zie alleen maar voordelen. Hij is er sterker van geworden, en stabieler in het hoofd. Hij heeft geleerd om door zijn hele lijf te werken en is veel verbeterd in zijn bovenlijn.

En hij is er zeker niet harder van geworden in de mond, eerlijk gezegd vind ik zijn aanleuning juist beter en constanter. Doordat hij zijn rug beter gebruikt kan ik hem onder het zadel met een lichte verbinding rijden zonder dat hij gaat hangen op de hand.

Ik ben wel zelf de ruiter én de menner :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:30

Wij hebben een dressuur gefokte merrie voor de kar en nu ook opgepakt onder het zadel dit had ze 5 jaar niet gedaan maar liep net zo fijn weer weg.

Ik vind persoonlijk het dubbele en allrounde gebruik in beide kanten en voordeel, voor de kar leren ze mits je het correct traint de achterhand te gebruiken en in rechte lijnen op 2 teugels te blijven en onder het zadel kun je meer werken aan lengte buiging met de balans die ze voor de kar al hebben.

Ze is op de bril voor de kar te rijden ook in de marathon en onder het zadel net zo fijn en zacht On de mond dat ligt inderdaad echt aan de ruiter of menner

Dit is onze dame
Afbeelding

En naar 5 jaar weer onder de man eehhh vrouw

Afbeelding
Afbeelding

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:25

Hier worden de paarden zowel gereden onder het zadel als ingespannen
Paarden lopen bijna elke zondag een rit van 30/35km, doordeweeks worden ze ook ingespannen voor ritten van 20km en voor de rest lopen ze onder het zadel,
wij merken niet dat ze sterker of ruwer zijn in de mond, het heeft vooral veel voordelen
Onder het zadel lopen ze allebei zelfs bitloos, eentje is heel fel voor de koets, maar luistert echt super onder het zadel (Beide haflingers)