Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Lovas schreef:]geen idee of het mag maar ik stel gewoon al mijn vragen maar in 1 keer vandaar de wat aparte titel.
1. Wat is de beste plek om grond werk te doen als je geen (rustige) bak hebt of een leeg stukje weiland om heen te gaan?
Je zou vroeg in de ochtend kunnen gaan, vaak is de bak dan leeg. Anders misschien een longeer kraal?
2. Mijn paard blijft over me heen lopen (zelfs na ander half jaar oefenen) ondanks de eerder gekregen tips zoals slingeren met een touwtje voor haar neus, als je stil gaat staan haar terug zetten en dan pas weer verder lopen. Dit alles gaat een paar passen goed (vooral als we net bij het weiland weg lopen) en daarna wil ze me direct weer voor bij lopen.
Dit herken ik! Echt even doorzetten en omkeren en steeds opnieuw tot je paard normaal doet.
3. Mijn paard trapt tijdens het poetsen, nu is de osteopaat er al bij geweest (waardoor de meeste problemen al over zijn) en deze komt aankomende zaterdag voor controle weer. maar is dit met grondwerk oefeningen of iets dergelijks ook op te lossen?
je kan zeker meer respect creëren als het dominantie is maar dat klinkt meer alsof die iets niet leuk vind of pijn heeft
4. Wat is voor de basis de beste volgorde om te beginnen? wat ik haar graag als basis aan wil leren: weigeren van eten, fatsoenlijk achter iemand aan lopen, op commando achteruit lopen, op een plek stil blijven staan op commando.
Afhankelijk wat jij wilt! Weigeren van eten is wel een goed begin punt, omdat je wss ook beloond met voer? Dan heeft ze daar tenminste respect voor!
5. Kun je grondwerk doen als je in een weiland bent met andere paarden (die niet van jezelf zijn)??
Dat lijkt mij lastig! Paarden kunnen je paard wel is willen wegjagen of iets. Ik zou dat zelf niet doen.
jensvl schreef:Even een kort antwoord gezien ik niet thuis ben. Straks volgt er een uitgebreid antwoord.
Aangezien je nog bijna geen ervaring hebt met grondwerk vermoed ik dat je moet beginnen bij de basis. Dat is het aanleren van wijken voor druk.
Dit is de basis manier van communiceren met je paard. Jullie gemeenschappelijke taal.
Pas hierna komt het leiden en al het andere. De reden dat gegeven tips zoals een touw rondslingeren niet werken, is omdat het paard nooit geleerd heeft wat die dingen betekenen.
Maar zoals gezegd zal ik hier straks uitgebreid antwoorden op je vragen.
Je kan altijd al een kijkje nemen op mijn blog wat al redelijk wat uitleg wordt gegeven over het aanleren van wijken voor druk.
Dit vindt je terug in "communicatie op de grond" op volgende blog:
http://www.paardenproblemen.wordpress.com
Als je hier al een kijkje neemt kan ik straks ineens vragen beantwoorden door je nog hebt over die informatie.
nickert schreef:ja wij hebben er ook zulke tussen zitten.. Mijn merrie is laag in de rang en als ik haar al pak en die andere komen eraan om haar weg te jagen vind ze dat echt spannend! Dus dat zou ik haar niet aan doen.Lovas schreef:]geen idee of het mag maar ik stel gewoon al mijn vragen maar in 1 keer vandaar de wat aparte titel.
1. Wat is de beste plek om grond werk te doen als je geen (rustige) bak hebt of een leeg stukje weiland om heen te gaan?
Je zou vroeg in de ochtend kunnen gaan, vaak is de bak dan leeg. Anders misschien een longeer kraal?
2. Mijn paard blijft over me heen lopen (zelfs na ander half jaar oefenen) ondanks de eerder gekregen tips zoals slingeren met een touwtje voor haar neus, als je stil gaat staan haar terug zetten en dan pas weer verder lopen. Dit alles gaat een paar passen goed (vooral als we net bij het weiland weg lopen) en daarna wil ze me direct weer voor bij lopen.
Dit herken ik! Echt even doorzetten en omkeren en steeds opnieuw tot je paard normaal doet.
3. Mijn paard trapt tijdens het poetsen, nu is de osteopaat er al bij geweest (waardoor de meeste problemen al over zijn) en deze komt aankomende zaterdag voor controle weer. maar is dit met grondwerk oefeningen of iets dergelijks ook op te lossen?
je kan zeker meer respect creëren als het dominantie is maar dat klinkt meer alsof die iets niet leuk vind of pijn heeft
4. Wat is voor de basis de beste volgorde om te beginnen? wat ik haar graag als basis aan wil leren: weigeren van eten, fatsoenlijk achter iemand aan lopen, op commando achteruit lopen, op een plek stil blijven staan op commando.
Afhankelijk wat jij wilt! Weigeren van eten is wel een goed begin punt, omdat je wss ook beloond met voer? Dan heeft ze daar tenminste respect voor!
5. Kun je grondwerk doen als je in een weiland bent met andere paarden (die niet van jezelf zijn)??
Dat lijkt mij lastig! Paarden kunnen je paard wel is willen wegjagen of iets. Ik zou dat zelf niet doen.
vandaar dat ik dat inderdaad ook nog niet gedaan heb! we hebben sowieso 2 opdringerige paarden in het weiland waardoor ik het niet aandurfde
nickert schreef:geen idee of het mag maar ik stel gewoon al mijn vragen maar in 1 keer vandaar de wat aparte titel.