Vorig jaar hebben wij mijn pony (toen 11) beleerd voor de wagen. Toen ging het al vrij snel redelijk goed. Helaas hebben wij na ongeveer een stuk of 5x geen tijd meer om hem er weer voor te zetten. Dus een jaar stil gelegd en nu toch besloten het weer op te pakken. Het doel is om uiteindelijk marathons met hem te gaan doen. De pony is altijd onder de man gereden tot op redelijk niveau in de eventing, springsport en dressuursport.
We zijn begonnen aan de lange lijnen om de commando's weer te bevestigen
De pony heeft vorig jaar zonder kleppen gelopen maar we hebben ervoor gekozen om hem dit keer wel met kleppen op te beleren omdat hij het toch wat spannend vond als de wagen op hem af kwam met bijvoorbeeld inspannen en bij het rijden door bijvoorbeeld een kuil.
Veel gelongeerd met het tuig en het hoofdstel, lange lijnen met tuig en hoofdstel.
Toen we een geschikte wagen hadden gevonden en alle knopjes weer opgefrist waren de pony er weer voorgezet. Dit ging echt super, liep zo weer weg.
Nu lopen we tegen een klein probleem aan, namelijk dat de pony het geluid dat de wagen achter hem maakt erg spannend vindt. Bijvoorbeeld wanneer we over een zandpad rijden, in de bak of door een kuil/hobbelig pad. Op de weg loopt hij als een zonnetje. Goed verkeersmal dus dat is geen probleem, echt puur het geluid van de wagen dicht achter hem.
Nu heb ik ook les en ben samen met de instructeur veel aan het oefenen. Geluid maken met steentjes in een emmer aan de lange lijnen, rustig aan met iemand ernaast over een zandpad stappen met de wagen er achter, kleine stukjes grind/ berm richels mee nemen in brede bermen en kleine stukjes in de bak rijden.
Ik merk wel elke week verbetering en ik weet wel dat het gewoon kilometers maken is, maar ik ben benieuwd of er bokkers zijn die ervaring hebben hiermee en de gouden tip hebben om dit goed te oefenen.
Alvast bedankt