Ik ben nu 34 jaar en rij paard sinds mijn 7e, en ik heb het altijd gehad. Als kind had ik elke week buikpijn voor ik naar de les ging, maar ik moest en ik zou rijden. Ik heb van alles gedaan: op grote dressuurstal gewerkt, jonge paarden gereden, paardencoach-opleiding in Amerika gevolgd - maar ik ben als het op rijden aankomt eigenlijk stiekem gewoon altijd een angsthaas gebleven die niet zo goed is in nieuwe dingen/situaties. Vooral voordat ik erop stap ben ik gewoon bloednerveus. Als ik dan eenmaal rij is er niet zoveel aan de hand en ik kan ook best wel een beetje rijden, maar ik word zo ongelukkig van die zenuwen!
Ik heb sinds kort een eigen paard, voor het eerst. Het is een QH merrie van 14 jaar en ze is in feite superbraaf. Altijd western/NH gereden, jarenlang hebben beginners op haar leren rijden. Ik ben deels gevallen voor haar bomproef karakter., want I know me

Ik ben me ervan bewust dat het schrikkerige in dit geval ook een leiderschaps/dominantiedingetje kan zijn, ik doe dan ook grondwerk met haar (Parelli). Ik heb haar ook nog maar pas, dus we moeten nog wennen aan elkaar en zij aan haar nieuwe omgeving (en wat dat betreft is ze goed beschouwd ook gewoon heel braaf, eigenlijk). Het lijkt gewoon bijna een geconditioneerde respons in mezelf: ik denk aan rijden en *poef* mijn zenuwen gaan op hol. Ik ken de trucs: zingen, in je buik ademen - en dat helpt wel wat op het moment zelf maar niet tegen de zenuwen vooraf.
Wat te doen met een stresskonijn zoals ik?
Oh ja, fijne instructie heb ik (maar again, we zijn pas begonnen samen). Ik hoop gewoon op wat ervaringen van medestresskonijnen of zo.
P.S. Ik kon niet goed kiezen op welk forum dit thuis zou horen. Ik heb voor VNA gekozen omdat we ons nogal in de natural-hoek bewegen en ik ook graag ervaringen en tips uit die hoek zou horen. Maar mocht een mod vinden dat het ergens anders beter staat - be my guest.
Edit: en oh ja, voor het geval er iemand aan twijfelt: ik vind het echt wel leuk, die paarden